|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej söker svar från ngn som har erafaren het av dess chip ja är intresserad av. Det ena är itsfuns chip, bra pris till effekt om det nu stämmer. Och Jocke verkar vara riktigt seriös. Sen så är det Unichip, är detta bättre? finns det ngn som säljer detta i Sverige. Kan man montera det själv också Är det någon som har kört med dessa chip länge( hur många mil?) utan att fått motorhaveri, gäller även hårdkörning. Och har det gjort någon skillnad på presstandan. Mvh Oliver BMW M5 för life | |
Gemini__ |
Undvik det första alternativet, använd dig istället av UNICHIP. Info om UNICHIP: Länk Tråd där detta diskuterats nyligen här på AP: Länk Mvh: Thomas |
|
Men tas fartspärren bort med Unichip oxå? tackar för svar BMW M5 för life |
|
Decibel |
Varför skulle Itsfun undvikas, ska du komma med såna galloperande åsikter tycker åtminstone jag att du bör utveckla det lite, varför skall det undvikas, på vilket sätt baserar du det tycket, egen erfarenhet? hört på stan? provat själv? Är bara nyfiken --- Bilstereogalningen NO:1 |
| Gemini talar allmänt om "chippning" kontra "mappning"...Båda är egentligen samma sak med den skillnaden att "mappning" görs på just DIN bil, alla motorer är unika o således blir ingen mappning identisk med en annan även om motorerna är likadana! Vid "chippning" har man alltså "mappat" en bil, säg en M5 3.6, o sedan applicerar man denna "mappning" på alla andra bilar av samma sort, inte så bra då man inte vet om motorn i fråga vid mappningen var original (kan ha varit andra kammar, kanske annat avgassystem, saknade "kattar" osv), därför är mappning att föredra, du vet att just din motor optimeras för bästa gång/effekt (förutsätter att den som "mappar" är kunnig o ingen klåpare för annars lär det gå åt pipan ändå, förr eller senare...) | |
Gemini__ |
Precis, Dawwe är inne på rätt linje. Decibel: Som tur är har jag ingen egen erfarenhet av att mina bilar har fallerat av ett vanligt trimchip. Men det finns i min bekantskapskrets, läser man sedan en del i ämnet så ter det sig högst sannolikt att fel chip ger ödesdigra konsekvenser för S38B3X-motorn. För mig som är insnöad på dessa maskiner/vagnar är det allmänt känt att ett simpelt chip ibland ställer till med problem. Ett vanligt fel är att motorn går för "snålt" på höga varv, vad slutresultatet blir är inte svårt att räkna ut. Vilket även tas upp i länken jag har i mitt inlägg ovan. Använder mig själv av ett UNICHIP i min vagn som föregående ägare låtit montera. Mvh; Thomas |
|
Gemini__: Vad jag är nyfiken på är varför man ska undvika Itsfun Trimchip och därmed välrenomerade inom - bla - BMW kretsar Jürgen Weise som är pappa till majoriteten programvaror som du skriver. Vad jag vet har vi den stora majoriteten nöjda kunder och inte heller - vad jag känner till - vet jag att vi gjort någon bil som någonsin havererat till följd av chipning alternativt upptäckts vid en vanlig service på verkstad. Har du annan information delge oss den annars kanske jag kan föreslå dig att vara något mera verserad i vad du skriver? MVH/ Qvarnis |
|
Gemini__ |
Av dessa två alternativ som Oliver nämner skulle jag välja Unichip, skulle alltså undvika att montera något som inte är anpassat för just min bil. Det är det som är poängen. Att det sedan råkar vara ditt företag som det jämförs med kan inte jag råda över. Vidare pratar jag inte om bilar i största allmänhet, utan enbart M5 E34:or. Har dessutom bara hört gott om dig och din verksamhet. Men när en M5 E34-ägare kommer med frågor och funderingar kring sin vagn måste jag råda honom till det jag och många med mig anser är det bättre alternativet. Speciellt då jag har kommit i kontakt med ett stort antal ägare av dessa vagnar, som naturligtvis ger en hel del intressant input. Mvh: Thomas |
|
Har man inte gjort något i övrigt med motorn så är ett Unichip bortkastade pengar jämfört med ett vanligt chip. Variationerna i motorerna är inte såpass stora om man jämför 2st friska motorer av samma slag. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
Gemini__ |
Uppenbarligen har du inte så stor erfarenhet av s38b3x-motorerna. Har ärligt talat stött på flera ägare av M5 E34:or där motorn har fallerat (speciellt vid toppfartstest där motorn har gått för snålt), ett konstigt sammanträffande har varit att någon har där monterat ett simpelt chip i vagnen. Att komma att påstå att ett Unichip där allt optimeras för just din bil varken gör från eller till tyder på ren okunskap. Men alla gör som de vill, givetvis... //Thomas |
Gemini__ |
Men vad festligt. Här har vi ett exempel där det uppenbarlige har gått snett, där har ett Köhler chip monterats. Länk Mvh: Thomas |
|
Nu snackar vi om endast M5 E34-motorerna. Jag anser att man ska glömma såna där trimchip för några 1000-lappar. Märks knappt av och tar bara livet av motorerna som vi har kunnat se i flertalet annonser. Varför chansa för att kunna varva bilen lite mer och få ett par hk extra, som knappt märks av, om ens det. Har kört/jämfört chippade M5 E34 mot originalbilar och det har varit chockande hur dåligt en chippad bil kan gå. En del tappar t.o.m. effekt, inte så syns det tydligt när man kör i verkligheten. Kompisen i Tyskland chippade sin M5 3,8 och mätte upp 330 hk. Hade mer innan! Kan någon annars förklara varför så många M5 E34-motorer (speciellt 3,8) har fått kolvskador med dessa vanliga trimchip? Det finns ett mönster som är lätt att syna efter alla dessa åren. Vilka har följt med SLAVISKT på annonserna under flera år, inte bara i Sverige utan även utomlands, hängt på andra forum (t.ex. Tyskland) där man har höra om detta??? Hur noga har dessa trimchips-företag kollat hur deras chip funkar på just M5 E34? Följt upp med sina kunder om ev. motorras? Att slå sig för bröstet och påstå att man spelar i en högre bransch tycker jag inte håller eftersom man kan se till hur många som har rasat. Hur noggrant är dessa chippen testade på varje enskild BMW-modell som de säljer chip till?? Även i de s.k. "seriösa" kretsarna (som "vissa" kallar det för) kan det finns det brister. Har sett/kört Köhler-chippade M5 E34, har också pratat med flera som har fått motorras. Exempel: Min kompis hade monterat in ett Köhler-chip som "troligtvis" tog livet av motorn. Han hade haft bilen original innan och det slutade med hål i kolven efter att han hade kört ett tag med chippet. Jag kan inte i dagsläget lägga fram några teoretiska bevis som är hållbara för detta, men jag har följt upp med ägare och intresserat mig mycket mer än många andra, på djupet och man kan tydligt se ett mönster av dessa motorras med trimchippen. Kolla annonsmarknaderna och forumen flera gånger varenda dag samt maila med ägare från hela världen säger ganska mycket, tycker jag. Inte mycket till liv, men man har fått reda på mycket. Tar man en annan modell, t.ex. 735i E32 som jag har erfarenhet av, där funkar trimchippet mycket bättre, vad det verkar. Har inte heller sett några 735 som rasat i kombination med chip. Har kört en 735i E32 med chip i över 30.000 stenhårda mil. Där har det inte varit några problem alls. Något är speciellt med just M5 E34-motorerna. Ska man trimma en sån så ska man veta att det är en M5 och att plånboken måste öppnas rejält om man vill att det ska bli någon skillnad i motoreffekt och märkbarhet. Smakar det så kostar det! //Schnitzer |
|
Gemini__ |
"Att slå sig för bröstet och påstå att man spelar i en högre bransch tycker jag inte håller eftersom man kan se till hur många som har rasat. Hur noggrant är dessa chippen testade på varje enskild BMW-modell som de säljer chip till?? Även i de s.k. "seriösa" kretsarna (som "vissa" kallar det för) kan det finns det brister." Instämmer till fullo, en lite mer ödmjuk inställning från vissa håll vore önskvärt. //Thomas |
|
Med så mycket experter i ämnet så är det väl bäst att börja med att påpeka att jag har bara erfarenhet av en enda "chippning" och det var på Geminis M5 -95. När den UNICHIP:pades var det bara en enda faktor som jag ville förbättra! Nämligen den dåliga motorgången vid låga varvtal (från tomgångsvarv och upp till säg 2000-2500). För en sådan bil med en sådan motor tyckte jag att den var svag med dålig respons vid gaspådrag samt att den småryckte vid jämn fart. Knappt märkbara ryck men ändå väldigt irriterande. Jag var egentligen inte intresserad av högre toppeffekt (fast jag tackade ju inte precis nej till det heller) och ville absolut inte höja varvtalsspärren. Och med min ringa kunskap i ämnet så var det ett par saker till som var viktigt för mig! Jag ville göra rent insprutningsmunstyckena (ultraljudstvätt) så att inte något munstycke var "igensatt" och gav för litet bränsle och därmed risk för överhettning (av kolvar och annat). TS Motor satte dessutom det/dom insprutningsmunstyckena som gav mest bränsle på den/dom cylindrarna som det erfarenhetsmässigt är störst risk för överhettning (har för mig att det främst är cylinder 6). Dessutom ville jag absolut ha "chippet" inställt för min bil på rullande landsväg. Valet föll på UNICHIP och jag har ingen aning om det finns (fanns) andra aktörer på marknaden som hade levt upp lika bra eller bättre till mina önskemål! Motorn fick mycket bättre respons och kändes mycket "starkare" vid låga och mellanvarv så jag blev nöjd (fast det sved ju förstås i plånboken)! Per L |
|
|
Givetvis så finns det ju skillnader på chip. Dock så är det ju långt från alla som det är problem med.Sen är det ju inte säkert att det går att skylla något chip för att ha rasat en s38-motor. Jag känner till åtminstone en ochippad S38B36 med hål i kolven. Motorerna körs ofta hårt och det räcker med att en spridare flödar för dåligt för att raset ska vara ett faktum. Faktum kvarstår. Är allt i motorn friskt och orginal så är skillnaderna på ett Unichip och ett bra vanligt chip minimala. Det är klart. Har man igenbäckade spridare, halvtaskig soppapump och brända ventiler så lär man ju kunna optimera den motorn bättre med ett Unichip. Och framförallt. Har man bytt någon motorkomponent som t.e.x kammar eller portat toppen m.m så är ju en mappning med t.e.x Unichip det som ger bäst resultat. I alla lägen så kan man förvänta sig ett bättre resultat med en mappning, men frågan är om det är värt pengarna? Gemini: Jag undrar vem som behöver vara lite mer ödmjuk. Hur stor erfarenhet har du av chippning och mappning överhuvudtaget? Du har din bil som är Unichipad och är självklart nöjd med det. Men att börja kalla folk med en annan uppfattning för "dumma" är väl kanske som att kasta sten i glashus. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Per: Kändes den verkligen "mycket" starkare? Jag har kört UNI-chippade samt vanligt trimchippade M5 E34 och har inte märkt någon direkt skillnad. Minimalt, men verkligen inte mycket. Har också kört med min förra M5 och min nuvarande mot dessa bilar och de chippade bilarna har faktiskt gått sämre. Det är först när man får i trimkammar som man kan börja känna lite skillnad. Håller jag med om att UNI-chip är mycket bättre än vanligt trimchip eftersom det är inställt just efter den specifika bilen och det är ju då också bra att ta hänsyn till risken för överhettningen, som du beskrev. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer: Nej, jag skrev inte "mycket" starkare utan mycket "starkare" och det var med avsikt för jag förstår ju att den inte blev "mycket" starkare utan att det var mer en känsla! Men känslor är ju också viktiga! Det är ju bla därför vi gillar BMW-bilar! Litet mer detaljerat beskrivet var det så här! Om jag med bilen i originalskick låg på säg 1000rpm (eller 1500 eller 2000 rpm) och gav gas oavsett mycket eller litet så började det med att motorn liksom "storknade" eller fick för litet bränsle. Effekten blev att gaspådraget resulterade i en kort "motorbroms" eller åtminstone något som kändes så. Sedan började bilen accelerera tveksamt (relativt sett förstås) och om inte ryckigt så med kännbara effektsvackor i varvatalsregistret uppåt! Vid gaspådrag vid högre varvtal (2500 och uppåt 4000rpm) kände man bara effektsvackorna. Vid gaspådrag över säg 4500 rpm kände man inget speciellt konstigt. Efter UNICHIP:ningen spelade det ingen roll från vilket varvatal man gav gas så började bilen nästan med att "ta ett skutt framåt" (överdrivet) direkt. Nästan som om den talade om att "äntligen gasar den j-a slöfocken på litet då skall jag visa vad jag går för"! Det är detta som jag menar med "starkare" och mer respons. Jag provade också att klocka bilen före och efter UNICHIP:ningen. Har för mig att jag körde gasen i botten mellan 2000-7000 rpm på trean för att undvika växlingar som kan stöka till i tiderna. Använde en AP22:a. Efter chippningen blev tiderna i genomsnitt några tiondels sekunder bättre! Så jag håller med om att det ur accelerationssynpunkt/effektsynpunkt knappast är värt pengarna. Per L |
|
Conan999 |
Men hallå. Måste man verkligen chippa en M5:a? Undrar hur mkt nytta man har av ett chip i en sån bil? OK nu var jag lite negativ kanske....... Conan999 |
|
vill definitivt rekomendera khöler chip som jag tror e de bästa till m5 3,6 och 3,8 har provat många andra men khölers e makant mycke bättre än många andra mvh |
|
|
men som jag glömmde skriva de e bra men kanske inte bäst kan inte säga säkert till 100% men har bänkat min egen me kammar o khöler chip o tagit väck kattarna 393,5hk o min kompis har samma som jag han har 380,5 hk men inga trimm kammar i hans. Endast 13hk till me trimm kammar e de normalt me så lite effet ökning me kammar eller?? nån som vet kanske men de e rätt bra ökning iallafall mvh |
|
|
Hej! var mätningen gjort i bänk, eller rullande landsväg? 380+hk från 3,8 bara med chip är nog bara drömmar, däremot är det mera trovärdigt om trimkammar installerats. I genomsnitt ger bara chip 10-20hk(beroende på chip) max på en 3,8 M5. På rullande landsväg beräknar man motoreffekt utifrån drivhjuleffekt, och det kan ge högst varierande resultat... att din gav 393 säger inte så mycket om du inte har bromsat bilen INNAN chipning samma dag(i princip då temp/luft fuktighet spelar in) för att få jämforbara tal. Vad effektskillnaden mellan din och kamratens bil är¨, är omöjligt att säga då resultaten sannolikt inte är direkt jämförbara MVH: Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.