|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 E30 med M20 motorn som jag ska turbokonvertera. Därför undrar jag vilken turbo som kan vara lämplig?.. Vill hellst ha en turbo som inte behöver så lång tid för att komma igång. Har tänkt plocka ut 300-350hk. Mvh / Jim | |
|
Då tycker jag att ett KKK K27 aggregat låter ganska bra. Det laddar hyfsat tidigt och räcker för ganska stora effektuttag. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Okej. Tack för svaret! Någon annan som har nått förslag på en lämplig turbo? Vore ju bra å ha några att välja på när man ska skaffa en. Vad använder ni andra som har 325 turbo? |
|
|
Suck.... Läser inte folk tidigare inlägg? *nyfiken* Frågan har ju varit uppe hur många gånger som helst! Kanske ett TD04-19T från Volvo? Eller 18T. Eller Garret GT av ngn storlek. Volvo-aggen är väl kanske de som är lättast att få tag på. |
|
|
Ja, en TD04HL-18T eller TD04HL-19T vore nog inte så dumt. 1st 19T: Länk |
|
|
När ändå vi är inne på turbo har löst dom mesta problemen, men hur skall man göra med tädningen? den går ju inte att sänka på motronic 1.3, sista tre siffrorna på boxen är 173. någon som har en lösning??? Jonas |
|
|
Sjekk www.normantic.no Han er spesialist på m20 motorer og har arbeidet med disse i 12-15år. Han selger MAP-sensor basert tilleggsprut for styring av 6 ekstra dyser(spridare) og chip som senker tenningen for ca NOK 6500-7000,- Han brenner chip etter kundens ønske med valgfri turtallssperre... : ) |
|
| Oooops....www.trimchip.com | |
|
Nu har jag en TD04HL-16T på gång. Kan den vara lagom? Vad är de för skillnad på den och en 18T tex?. och vad står HL för? |
|
|
04 är turbindiametern. H står för något ökad turbindiameter. L står för turbinhjulets vingbredd. T står för kompressor typ T. 18T står för kompressornskapaciteten(typ 0.18m3/s mitt i mappen men det är jag inte säker på att det är så) |
|
|
Okej då förstår jag lite mer. Räcker en 16T till för 300-350hk? |
|
|
Jim K>> Jo, det går väl att knåda ut 300hk ur en 16T men för säkerhetsskull kanske det vore lämpligare med en 18T. |
|
|
Okej, jag antar att de e smartare å ha ett lite större så man inte ligger på gränsen för vad de klarar. Är de nån skillnad på hur tidigt dom börjar ladda om man gämför ett 16T med ett 18T? Många frågor men jag hoppas att de är nån som orkar svara på dom. |
|
|
Det har blivit mycket mode och myt i att man "måste ha" 18 eller 19T. Innan dessa fanns funkade det bra med tom 15T på tex 325 E36... Ok, lite mer marginal blir det med 18 eller 19T, men 300hk ska inte vara nga problem för ett 16T. Iaf inte enligt Volvos utvecklingsavdelning, och dom borde veta. (Dom säger tom att 16T klarar 350hk, men då pressas det "ganska hårt". Så dit kanske man inte ska gå) Bara för att jag är nyfiken. 300-350 hk. Vilka kolvar och med vilket komp tänker du åk? Ska du ha programmerbart sprut/tändning? Mao, hur hade du tänkt bygga? Borde bli klart skoj maskin, E30 med 300hk. :) AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL>> Jovisst går det bra med mindre snurror också. Finns ju bilar med 300hk som kör med 15T. Men för att underlätta effektuttaget kan det ju vara en idé att gå upp i aggregatstorlek. |
|
|
Underlätta effektutaget... Ett visst laddtryck ger en viss effektökning oavsett storlek på turbon. Problemet är när kompressorn inte kan "pumpa" mer luft. Detta medför att aggregaten blir för varma med ev ras som fäljd osv osv. Men att det underlättar att få ut en viss effekt köper jag inte. Däremot slipper man stressa aggregatet så hårt. I all välmening AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Dom som har fått ut mycket effekt med 15-19t aggregat har 4 ventilsmotorer som är mycket effektivare en 2 ventilare. Vet en som bromsa sin 3,5l M30 med dubbla 18t,dom aggregaten räckte inte till mer än 270hk st,hur mycket dom än trixa i bromsbänken. Så skulle jag vill ha 300-350hk i en 12ventils sexa så skulle jag valt ett 19t. /Andreas |
|
|
bmw-andreas>> Ja, de med 15T och 300hk jag menar är Saab 16V motorer. Anledningen att då t.ex. Volvo kan pressa 350hk ur en 16T är ju att de har "något" bättre koll på läget än den glade amatören. |
|
|
TD04 Japp precis,så man ska inte ställa sig och köpa ett 16t till en m20 motor och tro att man ska kunna få ut 300-350hk! MVH Andreas |
|
Toker |
Vart får man tag på ett 19t agg. då? vilka bilar sitter de såna i, Volvo eller? |
| Toker>> TD04HL-19T sitter på Volvo V70R AWD -00 (265hk) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.