AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.432

Tvättar ni bilen varje vecka höst/vintertid?

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Eftersom jag bilpendlar på landsväg i skåne ca 17 mil om dagen så blir bilen väldigt smutsigt efter 1-2 dagar.
Nu har jag inte tvättat bilen på 2 veckor och den är jätte smutsigt men jag undrar är det verkligen värt att tvätta bil ofta när den blir smutsig direkt ändå?

Min BMW 116i
Länk
JP
156
JPB
728iA - 99
Svar ja, ser dessutom till att den har fullgott vaxskydd så att skiten lättare rinner av. Lördag f.m. brukar vara tidpunkten då jag tvättar den ordentligt. Då är den ren och fin inför helgens finåkande. Kan hända att jag spolar av saltstänk eller annan skit emellanåt innan den parkeras för natten (har tvätt i garaget).

//J
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Absolut. Minst en gång i veckan när den smutsiga årstiden träder in. Kan väl hända att man inte tvättar när det är som kallast och vägarna är torra och rena istället.

Min Cabrio Länk
do
162
dopamin
530i Touring -07
Håller med. Pendlar själv 14 mil om dagen. Spola av med högtrycken tar inte många minuter så det gör jag en gång i veckan när det är som värst ute. Även om den blir skitig igen så känns det iallafall bättre att inte salt och sånt ligger och "fräter" på lacken nån längre period.

Skall väl tilläggas att jag grundat med lackbehandling också.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Många anser det vara onödigt att tvätta bilen vintertid då den snabbt blir smutsig igen. Enligt min mening är det dock ingen bra idé då smutsen har en tendens att sitta än värre efter en tid då den fått torka fast.

Mitt råd är att lägga på ett lackskydd på hösten samt tvätta bilen en gång i veckan om man inte kör efter torra, kalla vägar då man kan tvätta mer sällan.

Själv lägger jag på Lahegas tvåkomponentslackskydd Brightguard på hösten för att få ett bra motstånd mot avfettning. Med denna behandling håller sig lacken fin ända till nästa höst.
Självklart. Vintertid är det som någon redan nämnt extra viktigt att hålla bilen ren pga vägsalt och all annan vintersmuts.
Vid minusgrader uppsöks tvätthall, i annat fall står jag ute i ur och skur för att hålla bilen fräsch. Det ska väl sägas att jag fått en och annan kommentar av grannen som verkar tycka att det är lite knasigt att tvätta bilen så ofta som jag gör. Men han kör V***O så jag begär inte att han ska förstå. =)

Mvh

le
46
lecarousel
BMW 320 Ci //M-sport -03
Vad roligt det är att höra att så många värnar om sina fina bilar ;) Själv tvättar jag varje lördag på jobbet då jag avfettar, svampar, damsuger och drar av alla plastdetaljer med "polish"

Då har jag alltid en ren och fräsh bil varje vecka och det blir aldig jobbit att tvätta bilen då det inte blir så mkt smutts...

Syns i GDS hallarna i vinter booys.!
Ja, visst tvättar man bilen. Av samma anledning som jag duschar dagligen, tvättar mina kläder, städar bostaden, klipper hår och naglar vid behov och så vidare. Alltihop återgår ju så småningom till ett sämre skick men genom att alltid hålla bilen någorlunda ren blir det lättare att hålla den i ett vettigt skick!

Sen trivs jag i GDS-hallen också!
CK
269
CKamondi
740iA -95
På sommaren tvättar jag bilarna minst 1 gång i veckan, i regel 2 gånger i veckan. Polerar där det behövs och lägger på carnubavax varannan månad. Skönt med vettig nilfisk/alto-maskin hemma! På vintern tvättas bilarna minst 2 gånger i veckan i GDS-hall, vaxas ofta och lackskyddar på hösten innan saltet kommer ut på vägarna.

Mvh Christian
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Seriöst folk di där BMW ägarna ;)

Visst,försöker tvätta av bilen så ofta som möjligt...men jag kan nu inte säga att det blir varje vecka nuförtiden..tyvärr..
Tiden finns helt enkelt inte.

Mvh Janne.
Tvättar alltid våra två bilar två ggr/vecka. Speciellt viktigt vintertid!
Pendlar 8 mil/dag, brukar spola av med högtryck varje dag, om det varit blött på vägen.
ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
är det inte när bilen blir skitig man tvättar den? "den blir ju skitig igen!"??? det blir den ALLTID! t.o.m. 2 ggr per dag kan hända om jag använder den i jobbet
Tvättar bilen mindre på vintern. Däremot spolar jag av den då saltet är vattenlösligt. Ser till att lackbehandla till hösten och även till våren för den delen.

Får på tok för mycket tvättrepor att polera bort med svampning då avfettningen inte riktigt biter så bra. Sparar därför svampandet till mars eller april då jag polerar samt lägger nytt skydd.
Tvättar inte heller bilen så ofta, har också märkt lite för mycket repor av tvättsvampandet för att göra det så ofta. Satsar istället på en superomgång med vaxning och polering före o efter säsongen. Tvättar för övrigt aldrig bilen utan att vaxa efteråt.
Men så går min bil ingen landsvägskörning att prata om heller, ska väl tilläggas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.