|
|
|
|---|---|
| Hej! undrar om man kan se när, vilket datum felen uppstod osv? skulle vara bra om ngn vill svara mvh David k | |
Paap Reeder |
Då måste vi först klara ut vilken bil det gäller och vilken generation av motorstyrning som du har. M30 - Motronic - Nej M70 - DME 1,7 - Nej Utan att veta så gissar jag att inte före 2000-talet har man detta ... om ens idag. MVH /// Paap R |
| Det är en bmw 740 -97. vet inte vad det är för generation faktiskt!!!mvh | |
|
om det är en bil med obd2 så kan man se "distance since MIL" detta gäller endast koder som tänder MIL. MIL ="Malfunction Indicator Light" Lars |
|
| Tack så mkt för hjälpen mvh | |
|
MIL är alltså motorlampan, som ett litet förtydligande. F.ö så lagras nuförtiden även en mängd parametrar i "freeze frames" tillhörande en viss DTC (Diagnostic trouble code). Exempel kan vara tid, temperatur hastighet etc. |
|
|
Några år senare ... har jag samma fråga som gäller generation G (specifikt 2021 G22, M440 med iDrive 7). Med BimmerLink får jag en massa felkoder i "Error" och "Info"-minnen (utan tidstämpling). Inga fel i "Permanent" errors och alltså inga MIL. Frågor: Lagras inte tid/km av systemet eller är det en annan felkodsläsare som behövs för att läsa ut informationen? Jag har inte raderat några felkoder men jag ser att vissa felkoder som fanns i juli har försvunnit nu. Finns det någon generell regel när de clearas av systemet? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Odometern (det är den som är intressant) brukar vara med till de flesta felkoder, se exempel från min E87. Länk Länk Dessa felkoder är avlästa från INPA. Kommer ihåg att Carly inte gav denna info, men ska prova den senaste versionen och se om det är någon skillnad. Inte provat BimmerLink ännu, men jag är 99% säker att BimmerLink visar vissa av dessa detaljer (om du går in under details). |
|
Japp, när jag öppnar var och en separat så finns i vissa av dem, "milage" (men det kommer inte med i pdf-filen). Tack för tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.