AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.335

vatten läkage e46 cab

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
Min bror har en e46 cabbe och nu har det börjat lukta illa i skuffen på den så vi kollade lite och upptäckte att det var en massa vatten i reservhjuls baljan plus att klädseln var blöt på flertal ställen ..har kollat runt men hittar inget ställe det kan ha kommit in på ..någon som vart med om liknande

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
Har nu hittat läckan ..det kommer in vatten i utrymet där suffleten ligger och det försvinner inte utan bara fyller på sen rinner det ner i skuffen ..
Borde det inte finnas något dräneringshål där inne har letat men hittar inget ..har ringt runt till olika bmw verkstäder men det finns ju ingen som kan något om cabbar .
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visst finns det väl ett dräneringshål för suffletlådan!? Är nästan säker på att jag sett det.

Nu har jag hardtop på så jag har lite svårt att undersöka det för stunden..

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
Bilen har nu vart inne på bmw och dom var tvungna att plocka bort hela suffletten för att komma åt dräneringen och göra rent

Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hmmm... Det där knaset har jag också råkat ut för. Vet Du var dräneringen sitter? Antar att den rinner ut i något hjulhus eller liknande, men var i suffletbaljan skall jag leta efter röret?

Carl
Vet inte hur det ser ut på E46 men på min E36 sitter dräneringen i framkant, alltså mot bakre sidorutorna.
Detta var bästa bilden jag hittade på det, tyvärr inte kanon men ändå. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Tack Micke, blir lite koll imorgon...

Carl
Så lite, kan ta bättre bilder om du vill men som sagt, jag har ju en E36 och det är säkert inte likadant på din, men det BÖR finnas liknande dränering.

///Micke
Min cabrio Länk
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Är ju stolt fd ägare av en e36 325 cab och vill minnas att det rann ned i hjulhuset. Borde vara samma. Skall kolla i garaget ikväll.

Helskumt, på e46 när det har kommit in vatten har det blivit blandande märkliga elfel ett par gånger. Känns inget bra.

Carl
Jo
1
Jonas Jonsson
325i cab -02
Upplivar den här tråden då samma sak hände mig nyss.
Reservhjulsbaljan var nästan helt fylld med vatten efter att bilen stått oanvänd någon vecka. Flera regnväder hade passerat under denna tid. Bilen har aldrig tagit in vatten förr och jag blåser ren dränerings-slangarna i hjulhusen varje höst innan hardtopen läggs på.
Nu har jag precis haft möjlighet att lyfta av hardtopen för att undersöka varför vattnet kommit in.
* Suflett hissades så att man kan inspektera förvaringsutrymmet för denna.
*Vatten/fukt kunde endast ses i den bakre delen av utrymmet.
*Om man lyfter på vinyldukens vikta hörn i bakkanten så ser man en svart karossplugg. De sitter lite löst helt naturligt. Har var det riktigt blött nu, vilket är ovanligt på min bil.

Min slutsats var att eftersom bilen stått i uppförsbacke hade vattnet (som alltid läcker in i suflettens utrymme) inte kunnat rinna till dräneringen i framkant som det är tänkt. Därför sipprade vattnet ner genom de inte helt täta karosspluggarna till bagageutrymmet istället.

Man kan täta dessa pluggar med t.ex butylband eller liknande och ge sig själv 15 millimeters respit Innan vattnet rinner över gånjärnsöppningen och ner i cd-växlare istället.
Men den enklaste lösningen är nog att INTE lämna bilen i uppförsbacke vid regnväder. Då fungerar dräneringen som den ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.