|
|
|
|---|---|
| Nån som vet hur hårt man ska dra banjobultarna i toppen som går till oljekanalen ? | |
Paap Reeder |
Oljeledning till kammaxelsmörjningen på cylindertoppen. Hålskruv M8 x 1 = M10/M30/M70 = 11 ... 13 Nm. MVH /// Paap R |
|
Tänkte skriva "med känsla".. Men Paap har ju säkert rätt där på det exakta momentet :) Viktigt att inte dra för hårt, ty annars blir det ju som alla vet ingen/dålig smörjning till kamaxeln i värsta fall.. Jag har iaf aldrig använt momentnyckel till dessa bultar,men en viktig koll hur som haver vid t.ex ventiljustering. Mvh Janne. |
|
|
Ett litet tips: Borra hål och säkra med najtråd: Principen finns på denna länk: Länk |
|
|
kul att de va 13 nm då. mitt skaft börjar med 40nm :) Får bli känsla då :) |
|
|
Istället för att säkra med najtråd så sticker man till bmw och köper den "uppgraderade" bultsatsen till ovan nämnda rör, så sitter det och man behöver inte oroa sig. Bultarna kostar inte stora slanten. |
|
Paap Reeder |
... den "uppgraderade" versione handlar väl bara om att dom satt dit en klick gänlåsning. Jag skulle nog föreslå Barablås tips. Jaxusinc - tänk på att 13 NM är "nästan" som att dra med fingrarna. Drar du för hårt pressas röret ihop och flödet minskar. MVH /// Paap R |
|
Kan man plocka lös oljeröret utan å behöva ta bort bultarna i toppen ? eller lär man lossa på bultarna i toppen och isf lär man köpa ny packning å skit igen, såg att röret va väldans ihopklämt, troligen förra ägaren, men ja har ett fräsht från en annan topp.. |
|
| Som jag minns det, har jag bytt oljeröret utan att lossa toppen! | |
Paap Reeder |
... man måste nog lossa de toppbultarna som håller klammorna till röret. Tror inte att den går att "dra igenom" klammorna. MVH /// Paap R |
| Nopes det går inte provade på min andra motor å det gick inte men ja har kollat verkar vara flöde där. Hur stor e risken för att dom där småhålen skitar igen då ? | |
Paap Reeder |
... risk och risk. Gör dom det går kammen ner sig på ett kick. Bra olja och rätta byten förebygger skit i hålen. MVH /// Paap R |
|
Shit pomfritt!!! har kört med ena bulten löst dansandes bland vippor och kam..... Och inga skador!!!! Blev Locktite denna gång. Ang röret så tog jag en tång och snurrade röret tills hålen syntes. Därefter blev det en omgång tryckluft, sen var den ren. Glöm inte nya alu/koppar? packningar till bultarna, 4 st (2 per bult). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.