|
|
|
|---|---|
|
Vid lägre hastighet t ex vid inbromsning eller start och i kombination med rattrörelse, stannar motorn. Man kan även märka att servon inte hänger med vid hastiga rattrörelser då bilen står still. Detta gäller en 525 e39 -01:a. Problemet är mycket irreterande och inträffar flera gånger dagligen. Har haft bilen inne för felsökning utan resultat. Har hört att detta är rätt så vanligt och problemet löses genom att höja tomgången något. Känns inte som en bra "lösning", måste ju gå att komma till botten med problemet! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är just botten av problemet. Generatorn klarar inte av det "kräm" uttaget som sker pga av varvtalet. Det finns ett servicemeddelande om det så BMW är helt rätt ute där. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja (om du inte har det) med att alltid ha AC-knappen på så höjer du tomgången ca 150rpm. Annars får man med datorns hjälp höja tomgången en aning. ///MVH Hasso Länk |
|
Kör alltid med AC inkopplat. Vad jag förstått så förekommer detta problem på även andra e39:or än 525:an? Kan inte tänka mig att samtliga e39:or lider av detta och därför menar jag att det ändå måste vara något fel på bilen? Motorn dör förövrigt inte bara på tomgång, utan även vid normalt gaspådrag för att komma iväg, men bara i kombination med rattrörelse. |
|
| Så var det fixat! Det var en kamaxelgivare samt någon givare på avgassystemet(?), tror inte de va en lambdasond. BMW Group Göteborg tyckte inte det var särskilt vanligt fel. 3000kr gick det på, men det skall förhoppningsvis gå på garantin. Tycker det va konstigt att inte Wölkes Bil hitta felet, det borde väl dyka upp i felminnet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.