|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt en bmw 318i e36. När jag köpte bilen tickade den mycket men ibland kunde den vara helt tyst, så för ca 100mil sen byte jag olja+filter och den slutade ticka när man kör blandad körning men när man körde landsväg eller håller samma hastighet i några km så börjar den ticka mycket (MYCKET) någon som kan ge mig några råd hur man får bort ticket? Har sökt på forumet men inte hittat någon liknade tråd. Tack på förhand | |
|
Ledsen om jag skrämmer dig, men din motor verkar uppvisa typiska symptom på nedgången kamaxel och/eller kärvande ventilspelsutjämnare. I din bil sitter en motor av typen M40, som har en mindre slitstark konstruktion av kamaxel/ventilmekanism. Slarvar man med oljebyten och/eller oljekvalitet det allra minsta, är det bara en tidsfråga innan det börjar låta illa om toppen. I bästa fall kan du minska oljudet med hjälp av "Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment" (finns att köpa genom Länk ), men på sikt behöver topplocket renoveras. Sök på 'M40 AND kamaxel' så hittar du en hel del trådar om detta. /// Gunnar E. |
|
|
Okej, det låter inte så kul =/ men tack för hjälpen! ska in till mekonomen och köpa/beställa Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment och prova det. Hur är det att byta kamaxelsats? svårt att byta själv? |
|
|
Såg just att 'smörjan' heter "Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate" och inget annat. Hjälpte hyfsat mot tickandet i min 518i -90, men kamaxeln är så pass nedsliten att den behöver bytas ändå så småningom. Visst kan man byta kamaxelsats själv (det som behöver bytas är kamaxel, vipparmar och de hydrauliska ventilspelsutjämnarna - plus förstås topplockspackning, kamrem inkl spännrulle, samt topplocksbultarna som inte kan återmonteras) men det kräver viss kunskap och tillgång till momentnyckel, samt specialverktyget för justering av kamrems-spänningen. Det är som med mycket annat - har man kunskapen och verktygen är det lätt, utan är det i princip omöjligt att lyckas. /// Gunnar E. |
|
|
Okej, sånna verktyg har jag inte tillgång till=/ vad tar en verkstad för att byta kamaxelsatsen ungefär? Tack på förhand! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.