|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att i helgen ha köpt nya lm-fälgar till min 323i coupe -98 och fått mina använda men fräscha dubbdäck påkrängda av en däckkille som hade tid i lördags (kanske inte världens bästa betyg efter snökaoset i sthlm i onsdags) upplever jag den märkliga situationen att vibrationer uppstår sporadiskt. Som jag förstått det skall obalans i däcken märkas genom att ratten/bilen vibrerar i specifika hastighetsintervall. Som jag upplever det vibrerar min ratt/bil ibland i när jag kör i 60 och ibland är den sitt vanliga stabila jag. Vibrationer kan även uppstå i andra hastigheter - dock tycks ingenting vara konsekvent - vilket det väl borde vara om det rör sig om obalans? Däckkillen gjorde en balansering och klistrade på ett gäng vikter tills maskinen visade 00-00 - men han gjorde som sagt inte världens mest stabila intryck... Tacksam för tips kring vad som kan vara fel. /richard | |
| Det kan vara en led som är sliten, vanligt fel på E36:orna....tex. en styrled? | |
|
1. finns det något smart sätt att bekräfta led-teorin? 2. är det logiskt att ett sådant fel yttrar sig när man byter från sommar- till vinterdäck? Märkte ingenting av detta med sommardäcken för en vecka sedan... tack för svaret! /richard |
|
|
Kan, baserat på min erfarenhet, vara - Bromskivorna skeva - Icke-runda fälgar (de nya). Uppenbarligen fanns inte problemet på sommarhjulen och de är dessutom oftast bredare, hårdare och mer känsliga. - Balanseringen de facto ej korrekt gjord Vad tror ni andra experter? Var skulle man bäst kolla något sådant här? Ser däckfirmorna om det är länkarmarna? /Fredrik |
|
| Jag tycker det låter som att en fälg kan vara skev men det kan ju förstås bero på mycket annat men med tanke på att det inte fanns för en vecka sen så tippar jag på det, prova att sätta framfälgarna i bak och vice versa för att se om det är likadant, om det är en fälg i fram som är lite skev ska det inte märkas lika mycket med den i bak. | |
|
Köpte du helt nya lm-fälgar eller var det begagnat? Det enklaste måste väl ändå vara och åka till en däckfirma och be dem kränga av däcken från fälgarna och köra enbart fälgarna i balanserings maskinen, då ser de om fälgarna är skeva. Personligen tror jag mest på att killen som montera däcken balansera lite fel. Men om balanserings maskinen sa att det inte var någon obalans kan det vara fälgen. |
|
| börja vibrera i ratten när ja bytte till sommardäck i mars, i juni bytte ja skivor m.m fram fortsatte vibrera, köpte nya 17", vibrerade lite till, framvagnsinställning(han sa att en fälg kanske var oval) sen helt plötsling försvann det....bytte till vinterdäck på plåtfälg i veckan, kom tillbaka *2....65-80km/h vibrerade inget när ja tog av vinterdäcken i mars, bara legat sedan dess, anledning? | |
|
Fixat! 17857 fick delvis rätt och Chris87 var på helt rätt spår. I linje med min känsla av att killen som bytte fälg inte var helt med på vad han gjorde så kontaktade jag en annan däckfirma som jag hittade via rekommendation. Vibrationerna visade sig bero på två saker; 1. Däcken var inte korrekt balanserade. Killen som gjorde första balanseringen ägnade sig bara åt att sätta på fler vikter - den nya och mycket mer rutinerade killen konstaterade att den/de förra balanseringarna var gjorda av en amatör. Han plockade bort alla vikter som satt utspridda lite här och där. Sen satte han dit nya vikter. 2. Det visade sig att de begagnade fälgar jag köpt ingalunda som säljaren sa var original till e36 utan till 5-serien. e60 enligt däckkillens kollega. Verkade i o f s lite konstigt då de inte ser jättenya ut. Även den nya däckkillen tyckte att det kändes som att de passade bra och inte glappade. Dock skulle det till en centreringsring / centrumring av kulör lila - en väldigt tunn historia i plast. Bilen är nu sitt vanliga stabila jag - inte en vibration så långt ögat når! Lärdomen för egen del är väl "hellre dyrt och bra än billigt och dåligt" - den här gången "köpte" jag dock båda alternativen vilket väl är ännu dummare... Tack för hjälpen i alla fall! /richard |
|
|
17932: Förmodligen så tog däckkillens kollega fel på E60 och E39 eftersom E39:ans navdiameter är något större än övriga modeller så behövs just en centreringsring. Sen finns det ju andra saker som inpressningsdjup (ET) som talar emot att fälgen skulle komma från en 5-serie eftersom det skiljer ca. 2 cm mellan E36 och E39/E60. Detta innebär att en original 5-seriefälg hamnar ungefär 2 cm för lång ut i hjulhuset på en E36. ___ //Ulf |
|
|
Ja, det var sannolikt en E39 han avsåg. Han konstaterade också att den byggde ut lite mer än en E36-fälg. Han såg dock inga problem med det - den ligger ju fortfarande innanför skärmen med viss marginal. Finns det några problem med detta som han inte informerade mig om? /richard |
|
|
Är säkert inga problem att köra rent säkerhetsmässigt och jag antar att det inte rör sig om de bredaste E39-fälgarna eftersom vi pratar vinterdäck. Däremot så ökar belastningen/slitaget på vissa delar eftersom du ökat spårvidden och då också ändrar vinkeln som hjulet fjädrar och rör sig. Dock så är det ju många som kör med spacers för att få samma effekt, dvs bredare "look" och hur snabbt och hur vanligt det är att få problem vet jag ej. ___ //Ulf |
|
|
Tack för snabbt och bra svar! Nej, det är inte några extrema fälgar, däcken är 195/65-15 och fälgarna av någon bredd som passar dem ganska bra. Trist att killen som sålde dem hävdade att de var orignalfälgar till E36 - han verkade ganska trovärdig. Det var ju inte direkt styling jag var ute efter utan den praktiska / renlighetsmässiga fördelen med lm-fälgar. Då hoppas jag helt enkelt på att slippa problem! /richard |
|
|
Härligt att du blivit av med vibrationerna. Det är bland det värsta som finns att sitta och köra en bil som vibrerar till och från. Inte så bra för fjädringen och hjulupphängningen heller. Det är som du säger 17932, i slutet änden lönar det sig att gå till ett proffs som tar lite mer för jobbet, de brukar göra ett bättre jobb, dock finns det undantag. En del göra saker billigt och bra och andra dyrt men sämre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.