|
|
|
|---|---|
|
Klockan 08.15 parkerade jag bilen i ett utav Landala garagen. Parkerar omsorgsfullt så nära linjen som möjligt så att ingen ska kunna parkera bredvid och på andra sidan har jag en mur. Går och betalar, pengarna räcker bara till klockan 11.50. Tänker att jag får fylla på senare. På väg ut från garaget slår det mig att jag står lite dumt till med tanke på inbrottsrisken men tänker å andra sidan, vem stjäl fälgar på dagen i ett garage med insyn som dessutom ligger centralt. Släpper det hela och går vidare. Kl 11.30 står jag i kassan på Coop och det hela förlängs av att killen i kassan slår in fel och vet inte hur man backar det han slagit in... Kl 11.40 Går runt hörnet, börjar närma mig infarten till garaget. Hör att ett larm tjuter. Tänker den där hemska tanken, släpper det, märker att nåt pågår i garaget då de två killarna på andra sidan gatan som har insyn tittar konstigt in i garaget. Hör ett skrapljud och tänker att nåt fyllo har lite problem med att manövrera bilen. Kommer runt hörnet in i garaget, och ser NEJ! Min bil står och blinkar, samtidigt så kommer en vit Ford Mondeo kombi års 95-96. Normalskick, inget uppseendeväckande, körandes mot mig. Tittar argt på föraren som ser lite hispig ut och flackar med blicken. Tar upp min mobil och skriver ner regnumret om det skulle visa sig att han kört på min bil. Tänker att det måste vara den men koncentrerar mig mer på min bil och den Ford Express;en som håller på att backa ut. Kommer runt muren ser att min bil står uppallad framtill och kollar på expressen igen, han pekar ivrigt på Mondeon, släpper det jag har i händerna och springer ut, mondeon är borta, sätter fort som ögat fart mot korsningen för att försöka få en sista skymt av den och se om jag ev. kan genskjuta den. Mondeon är som i en spökfilm spårlöst försvunnen. Samtidigt kör Ford Expressen lugnt ut. Jag går tillbaka till bilen, ser att den står uppallad med Fords domkrafter i båda domkraftsfästena fram. Ringer 112 och blir kopplad fort som ögat till polisen som direkt tar regnummer och vill ut med bilar för att få stopp på dem, tills de får fram att skyltarna är stulna. De skickar iaf en bil för att ta upp en anmälan. Tillbaka till bilen, den står uppallad på sina domkraftsfästen med ford orginal domkrafter. Ett Ford 4x108 reservhjul ligger fint uppställt mot en pelare. 4 bultar i varje hjul inklusive låsmuttrarna är urskruvade. Bara en lös bult sitter kvar i varje hjul för att hålla hjulet på plats. Allt var färdigt för att plocka av. Larmet måste skrämt dem. Det tjöt riktigt duktigt. Ville bara varna er andra att se över var ni parkerar. Det spelar ingen roll om det är dag eller natt längre verkar det som. Eller om det är trafikerat... =( Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk | |
|
Oj, det var nära ögat. Tur att inte du blev fördröjd ytterligare så de hade kunnat göra färdigt uppdraget. Mvh Johan |
|
|
Tillägg: Länk Länk Bilen stod uppallad på båda sidorna fram. Men den ena rasade ner efter ett tag och orsakade jack i tröskeln som måste åtgärdas. Skivorna känns småskeva nu när jag bromsar samt att jag hittade två märken på kofångaren bak. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jag är tveksam till att de hade hunnit eftersom de var påväg från platsen redan när jag kom in i garaget. Larmet tjöt ganska bra. Det hördes en bra bit utanför garaget. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jä**a kräk, så skönt att de fick sticka tomhänta denna gång. /Fredrik |
|
|
De stal nästan alla mina hjulbultar. Men i gengäld fick jag två stycken ford orginal domkrafter och nöjet att sticka hål på deras reservhjul till mondeon. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Vilka svin! Detta stärker bara min uppfattning om att man inte ska ställa sig i parkeringsgarage, inte ens dagtid. Om man nu ska vara efterklok, så hade pelaren kunnat användas som ”fälgskydd”. Men då kanske de även hade krossat en ruta för att kunna flytta bilen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mina rutor går inte att krossa så lätt... Dubbelglas =) Hela muren hade kunnat användas som skydd om jag vänt på bilen eller parkerat på andra sidan =). Lätt att vara efterklok. Pratade med försäkringsbolaget och sådär vid första kontakten så kändes allt bra. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
fy fan, de värsta är att om amn skulle ta dom under akten så skulle amn troligtvis få ett längre straff än dom "riktiga" brotslingarna, ja hadde iaf. inte kunnat kontrolera mig. skönt att det iaf slutade hyffsat lindrigt för dig. - ett gäng hjulbultar - ett jack i tröskeln + två domkrafter samt nöjet att massakera ett däck, visserligen så va nog det däcket stulet tillsammans med bilen. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Fyf*n vad trött man blir på alla idioter! Får folk ingen uppfostran hemma eller? Hur får de av låsbultarna så fort/lätt? ___ Bilen: Länk |
|
|
angående hjulbultarna så hadde ja fått punka en gång med E30:n med låsbultar. vill inte berätta hur det löstesig men kan medela att det INTE va svårt att får bort låsbultarna utan skador på varken dom bil eller fälg. o det va bultar som mitt försäkringsbolag hadde godkännt för att få reduserad självrisk vid fälgstöld. tyvär. o folk som "livnärsig" på fälgstälder lär ju kunna "alla" knepen oxå tyvär mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
En kompis till mig hade köpt en bil och när vi efter några månader skulle byta till vinterdäck märkte vi att han inte fått med någon nyckel till låsbultarna! Och som Jajsen säger så är det absolut inte svårt att få ut en låsbult utan nyckeln! Tyvärr! Min bil Länk |
|
|
Lika bra att du inte mötte asen face to face när dom satt runt din bil. Ingen vet vad dom har varit kapapbla till när du dyker upp och vill argumentera för din sak... Kräk som garanterat inte har gränser som oss vanliga, med ett spärrskaft eller fälgkors i näven är inget man vill börja brottas med någon tid på dygnet. Hoppas det blir en smidig resa med byråkratin. mats |
|
|
Tyvärr är de så att sånt kan hända mitt på ljusa dagen. Tjuvarna räknar kallt med att 98% inte bryr sig eller inte vågar ingripa om dom ser nått. Sedan är de ju missbrukare och/eller yrkesförbrytare som ägnar sig åt sådant, och dom har inte mkt att förlora på att bli upptäckta, skulle polisen ev. komma så händer inte mkt, sådan brottslighet är tyvärr inget som prioriteras. Svårt att säga vad man kan göra för att skydda sig från sånt. Ett bra larm med nivåsensor räddade fälgarna denna gången, men ändå blir de skador på bil osv. Tråkigt men sant, de enda man kan göra för att slippa sånt är att endast ha tråkiga men inte stöldbegärliga org. fälgar =( BMW CS #5139 |
|
| En grej som jag sett att en del gör är att man lämnar in fälgarna till ett proffs som stansar reg numret på bilen någonstans på fälgbanan. Sitter reg numret stansat på fälgen är den inte så intressant i tjuven ögon. Men själva principen att stjäla fälgarna är ju helt fel. Det ju själva f** att man inte får ha sina saker ifred. Även det här med att folk slänger upp sina bildörrar och lämnar bucklor på karossen är ju så himla irriterande. Bara att fixa den minsta lilla buckla kostar ju en del pengar. Du ska va glad att de inte kom längre, plus att det kunde blivit större skador på bilen än det blev, men jag lider helt klart med dig. | |
|
tråkigt martin Daniel -AUTOKONSULT- |
|
|
Absolut tråkigt. Har själv råkat ut för exakt samma sak på min E39 523 , enklare 17-tums originalfälgar som inte var särskilt exklusiva men det vart skador under bilen och de stal lite mer saker i garaget. Inte ens i vanligt villagarage får någon ha något i fred , garage betyder bara tillgång till el samt möjlighet att arbeta ostört i skydd för väder och vind. |
|
|
Man läser om sjukt mycket fälgstölder numer. :( När sommarfälgarna åker på igen ska jag alltid försöka parkera på så vis att minst ett hjul är blockerat av en vägg, stolpe eller dylikt. |
|
Conan999 |
Oh vad gott det skulle vara att trycka till dom så himla mkt nån gång. Adrenalinet pumpar ju bara man läser om sånt här. Blev själv av med fyra 17 tummare för 2 år. Conan999 |
|
Jag har införskaffat ett videoövervakningssystem med 4 nattkameror , inte för att det stoppar tjyvarna men det kan definitivt öka risken för identifiering. Det är ett liknande system som på Länk Men man kan tjäna en del på att leta runt efter bra priser på nattkameror. bilden blir kristallklar och om man som jag har svårt att i eget garage parkera så att ena hjulet skymms av en vägg kan 4 kameror som går 24h vara en vettig lösning för att ha en sportslig chans att senare få tag i gärningsmännen. jag tror att maskering är relativt ovanligt bland mängdbrottslingar. Känner många som börjar skaffa kameror nu , vanligt folk orkar väll inte med mängdbrottslingar som aldrig får ett vettigt straff , jag gör det iaf. inte. |
|
|
Shit... om jag hade råkat se någon försöka sno mina fälgar så vet jag inte vad jag hade gjort med tjuven. Hoppas skadan på tröskeln inte är något alvarligt! _____Vraum!_____ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.