|
|
|
|---|---|
| Jag har funderat över en sak gällande temp displayen. Efter att jag kört in i mitt varmgarage som håller ca 17-18 C, efter varit ute och åkt så visar temp displayen fortfarande den temperaturen som var ute, dvs den stiger inte i grader (när det varit ca 8-9 C ute) men däremot är det inget problem när jag på morgen startar bilen , då visar den rätt garagetemp. och sjunker raskt när jag väl är ute igen. Jag satt i bilen i ca 15-20 min för att se om bilens tempmätare stiger men icke sa nicke. Min fråga är: ska inte den inte visa omedelbart den gällande temperaturen när man kör in från kallt till varmt eller är det så att den räknar ut någont slags medeltemperatur? Jag hoppas att någon fattar. :-) | |
|
Det är säkert någon historisk medeltemperatur som visas. Så var det även på min E34 där givaren hade lossnat och visade -40. Efter återmontering tog det några km innan temperaturen hade stabiliserat sig. Jag kan tänka mig att med dagens mjukvara finns det alla möjligheter att låta den bete sig så som någon bestämt. /ninja |
|
| Fast det är ändå märkligt att den omedelbart visar den fallande temperaturen när man kommer ut ur garaget och åker iväg på morgonen men inte tvärtom. På morgonen har man inte hunnit köra ens 50 meter (dvs ingen medeltemp där) och ändå så reagerar temp mätaren omedelbart. | |
|
Om givaren lossnar (avbrott) så blir det en fix låg temperatur. Tidsfaktorn för ändring är ganska stor vilket är helt normalt, kan inte svara på varför det går snabbare vid sänkning. Jag noterar c;a 5 min efter att jag kört ut från garaget tills den stannat på aktuell yttertemp t.ex 8-10gr sänkning. FP |
|
|
Kan det inte vara fysikens lagar? När man tar ut bilen och kör kyler fartvinden snabbt ner bil och givare. När man står still i ett varmgarage så kommer det väl ta ett tag innan bilen börjar bli varm och därmed hålls även givaren sval tills t.om. omgivningen runt givaren också börjar bli lite varm (stillastående luft är ju i sig en isolering). |
|
| folke och ronte - visst är det nog så som ni säger, har faktiskt inte tänkt så långt i och för sig. Jag blev lite konfuderad när jag hörde av kollegorna på jobbet att deras biltermometrar reagerar direkt oavsett om det från kallt till varmet eller tvärtom men inte min. När jag åker ut från garaget så ser jag hur termometern sjunker till rätt temperatur efter ca 1 minut, går väldigt fort och då tänker man att det ska ju gå lika fort när man gör det tvärtom. Tack alla för era tankar, nu inser jag nog att det inte är något fel på min biltermometer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.