AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
493

540 inköp

ar
24
armor
540i -94
Hej alla.
Har kollat runt nu i detta forum bland annat. När det gäller 540 E34 undrar jag nu vilka punkter man skall kolla innan inköp.
Framför allt vilken växellåda skall man se upp med och vilka motor alternativ gäller? I övrigt tror jag nog att det mesta går att kolla själv. Om man gör ett M-test och M-testet säger att bilen är ok, kan man då lita på det till 100 när det gäller växellåda och motor?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

I ett vanligt M-test ingår ingen test av motor och drivlina. Allt går dock att komplettera till en extra kostnad. Motorn är som sagt lika idiotsäker som en Volvo B20, dvs. nästan "outslitlig". Drivlinan dras dock med en del problem på vissa bilar. Vibrationer är det vanligaste och det lättaste att upptäcka samt "kulan" på den adaptiva lådan (from. 94-). Anv. sök funktionen så hittar du en hel drös med inlägg. Även på 7-serie forumet efter som 740´n delar på samma motor/drivlina.
Du har dock valt rätt motor. Lycka till med ditt köp !
ar
24
armor
540i -94
Jaha. Innebär det att man skall undvika den adaptivalådan och försöka hitta en med de tre programmen?

Om du ska ha en bil utan adaptiv låda så får det bli en -93a. Jag har inte denna och min låda är ändå renoverad vi 13500 mil.

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
ar
24
armor
540i -94
okey igen.

Vilket innebär att -93 bara har tre stegs låda och 94 och framåt har den adaptiva lådan.

På den adaptiva lådan finns flera olika programvaror, vilken skall man se efter och hur vet man? Samt hur kollar man kulan??

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jag hade en 93'a med 5 steg och 3 körprogram, trodde den va adaptiv. men kanske jag har fel? (ZF5HP30)
ar
24
armor
540i -94
jo, men nu menade jag inte tre växlar utan de tre knapparna, E,S och snöstjärnan.

Mi
14
MikeyMike
525i Touring-05
Från-94 har du bara 2 program A och S,när jag köpte min stötte jag på en del med renoverad låda,hittar du en sån borde problemet vara ur världen ett tag!!
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Vad kostar denna växellådsrenovering? Dyr historia? Att byta den lilla plastkulan såg jag i ett annat inlägg skulle kosta 2-3000 att byta och då är det väl knappast något att orda om?

MVH
/Jonas
V8 wannahave :)
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Eftersom det var jag som skrev siffrorna 2-3000 i en annan tråd så får jag väl säga att det var ett pris jag hörde för ett litet tag sedan och jag tror iallafall inte att det avviker så mycket från det exakta priset. Om jag hinner ska jag kolla upp exakt vad det kostar...
Visa användare
747
TCG
Osprey>Självklart skulle det vara kul att få det bekräftat men om det inte rör sig om mer pengar än så är det knappast något att fundera särskilt över huvivida man ska köpa en bil för ca. 80´ eller välja en annan motor/växellåda.
Det var så jag menade. Jag har varit orolig att vi talade runt 15.000:- el. liknande. Då skulle det ju vara värt att undvika denna växellåda.

MVH
/Jonas
ar
24
armor
540i -94
Jo. Alltso om nu BMW hade tillverkat en automatvxllåda som dör efter 15000 mil borde det varit en skandal och BMW hade förmodligen blivit känt ordentligt för detta på ett mycket negativt sätt, särskilt om lådan nu sitter i en riktigt dyr bil som det sålts mycket av. Men visst försöker man undvika ett ras om det nu skulle vara så.

Ett par tusen får man väl räkna ingår i en bils drift, men inget vxllådshaveri vill man ju ha därav att jag försöker få tips om just dessa rykten.

Ännu så länge alltså: -93 har en låda med tre alternativ, både med gammal och ny prg vara. från 94 finns adaptiv låda. Finns den med olika programmvaror?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Här är priset och firman som gör det !
Länk
Visa användare
747
TCG
2800:-? Och detta har jag sett så många trådar om på detta forum. Det är ju som "armor" säger, det kan ju räknas till normalt underhåll.

MVH
/Jonas
Hej alla växellådsdebattörer

Tänkte bara delge mina erfarenheter ämnet.
Har en 540 -95, alltså med den adaptiva lådan.

Plötsligt en dag hade jag ingen backväxel, fram var inga problem men när jag la i backen hände absolut ingenting En låsring till ett av lamellpaketen är feldesignad och kan orsaka att hela paketet delar sig (allt enligt han som fixade min), det var detta som hade hänt på min. Det nya lamellpaketet var inte riktigt likadant som det gamla (bl a annorlunda låsring) vilket styrker påståendet att det skulle vara feldesign.

Plastkulan ingår i packningssatsen som går loss på 4500 plus moms (går kanske att bara köpa kulan ?)

Jag fick min renoverad av Trennemans Transmissionsteknik utanför Vellinge. Inte det allra enklaste att hitta en seriös verstad med de kunskaper som behövs för jobbet. En helrenovering gick loss på 21000, och detta var inklusive ny converter (bytes vid en seriös renovering)

Skulle vilja säga att om man köper en 540 med adaptiv låda är man inte på den säkra sidan förrän man renoverat lådan. Min har gått 11500 dokumenterade mil (100 % säker) och detta kom som en blixt från klar himmel

/Anders
Visa användare
747
TCG
anders_dahl> Var en helrenovering nödvändig? De siffror du talar om är ju mindre roliga...

MVH
/Jonas
ar
24
armor
540i -94
Precis! Vad är det som blir så dyrt? Det verkar ju som om det finns två uppfattningar just nu. Antigen en kula för 3000 kr eller en total renovering för 20000 kr. I det senarte fallet verkar det ju som om hela lådan är total kass, hur kan det bli så?

Hej

Arbetet gick på 6000 +moms
Delarna (lamellpaket, converter och packningssats) på 10800 +moms

16800 +moms....21 långa

I packningssatsen, som gick på 4500 +moms ingick varenda liten o-ring och fjäder, kulor mm som finns i hela lådan, rubbet är bytat på min.

Om det går att byta kulan utan att riva lådan blir det givetvis mycket billigare. (men det hade knappast hjälpt mig)

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.