|
|
|
|---|---|
|
Den gamla pärlan, en 528 T-97. En del att göra på den men den går bra förutom att den nu läcker lite glykol. Man funderar ju på om det är värt att slänga ner pengar på att sätta den i toppskick igen. Lite rost på bakluckan, 17 tums sommarfälgarna behöver renoveras. Lite bulor och repor i lacken mm. Ingen pärla längre tyvärr. Är en bil halvt slut vid 20.000 mil? Vad är bäst egentligen, byta in den mot en nyare eller kosta på den och köra många mil till? Känns tungt kosta på den 30.000 men jag vet man skulle ju inte blinka att byta upp sig för säg 70.000. Konstigt hur man tänker egentligen. Man är beredd köpa en likadan men nyare och mindre mil för större pengar än vad det kostar att få denna i toppskick. Hur tänker ni? Har haft den i snart 5 år, hämtat i Tyskland. Sjunkit ca 80.000 i värde på de åren. kört 8.000 mil. Värdeminskning med 10 kr milen, låter dyrt när man tänker så här i efterhand | |
|
Snygga till den bil du har för du känner ju den bilen och vet vad den går för så att säga. Mvh Danne |
|
|
Håller med Danne, min 520-97 har gått 33000 mil, och går fortfarande som en klocka. Jag har haft den i snart 6 år, och vet som sagt vad den går för. Skulle jag sälja den, får jag inte mycket för den. BMW CS #5206 |
|
| Ja, jag känner nog för att kosta på den men jag vet inte. I grunden en bra, snygg och skön bil. Men det kostar att åka BMW märker jag. Har en S70 -97 som jag haft i ett år utan att göra något år den. Känns som en bra mycket billigare bil att äga, bara tanka och köra. BMW känns som det kräver mer underhåll och reparationer. Kör lika gärna Volvon, köpte den för 60.000. Skulle lika gärna kunna byta BMWn mot en Volvo V70 tror jag. | |
|
Har haft min volvo s60 i 2 år, HAr varit inne i verkstan ett antal ggr. Har just köpt en 523 nu, jag undrar om BMW:n går på nån bensin alls. Den dricker inget alls känns mer robust o allmänt bättre inte lika plastig. Sen så handlar det om man får ett måndags exemplar eller inte. JA skulle nog behålla Bmw |
|
|
Det tråkigaste är att oavsett bilmodell så blir de knappast fräschare med åren, rent skickmässigt. Man kan nästan se i förtid hur ens bil förfaller, ruskigt. Erfarenhetsmässigt vet man var den första rosten ofta kommer osv, sedan kan man se framför sig när bilen är såpass gammal och gått såpass långt att man/någon väljer billiga piratdelar istället för original. Vissa bilar utrustas med "ickelinjesköna" eftermarknads prylar, man borrar i kaross och slänger på plast, extralysen, fälgar, avgassystem och gud vet vad? Bara att konstatera vilka brutala skillnader det finns mellan olika ägar-ekonomier, vissa hävdar att deras svenska SAAB eller VOLVO kostar hälften så mycket som den dyra BMW'n, medan andra hävdar att BMWn drar mindre än deras motorsvagare "svenssonbilar". Med tanke på BMW'ns generellt sett höga värderas och klart erkänt mediokra bensinförbrukning för de 6-cylindriga modellerna så framstår de som rena kapet gentemot många andra märken. Tur att körglädjen inte rasar, men dåligt underhåll slår hårt mot dem, man accepterar inte "rabbiga" exemplar på samma vis som hos andra modeller. Det är med andra ord lättare att tala om fel och irritationsmoment när man kör BMW, de märks i större grad och man känner sig missnöjd och smått förbannad, iallafall om det handlar om en lite nyare, dyrare BMW. Jag är helt övertygad om att pga BMWs marknadsvärde så upplevs kvaliteten ofta sämre än vad de förtjänar, men rost på nya modeller är absolut inte acceptabelt oavsett om det står BMW eller skoda. Zigsauer, jag tycker absolut du ska behålla och fräscha upp din bil. Men ska/vill du sälja bör du göra det omgående och helst ska du ha upptäckt någon dyr grej som bör åtgärdas för att det ska vara värt det. För mig känns det som att har en bil gått 30000mil så är värdet 0kr, precis som vid 45000mil också, allt hänger här på skicket och vilka viktiga reparationer/utbytta delar som gjorts. Är en bil okej i kaross och underrede samt välbehållen, skadefri, fint helhetsintryck för övrigt så behåll. Mer teknik och dyrare bilar kommer knappast leda till att bilarna går längre och håller bättre, oavsett hur bra och effektiva motorerna i sig är, för ingenting är bättre än den svagaste länken och elektroniken är inte nådig på dessa nykomlingar. Om 10-20 år är jag övertygad om att man troligtvis inte längre kan byta olja själv, eller ens kunna utföra den enklaste reparationen själv. |
|
|
Även om bilen görs i ordning så går det aldrig att få igen pengarna som det kostade att få den i skick + mer. Jag tror man minstkar förlusten genom att använda bilen så mycket som möjligt. Jag hatar att sälja bilar skickar dom hellre till skroten. |
|
|
De klart man aldrig får tebax pengarna man lagt ut. Man fräshar upp bilen och liknande mer för ens egenskull |
|
|
Min bil har gått 22.000 mil nu och inget var bytt då jag köpte den vid 17.000 mil. Efter 21.000 mil gick vattenpumpen sönder för att sedan följas upp utav Abs givare,bromsar,Abs modul samt framvagnsdetaljer. Totalt har bilen förutom service i år kostat 18.000 kr men de flesta pengarna ligger på bromsbyte och Abs modulen. Innan dessa rep. ville en bilfirma ge 70.000 kr för den och jag skulle ge 100.000kr imellan mot "likvärdig" 525it -02 Min värdeminskning var då 40.000 fördelat på 5.000 mil och ca ett år. Får ju inte mer för bilen nu men jag vet att en hel del slitage delar är bytade så nu behåller vi den istället. För 100.000 kr kan jag köpa många fler delar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.