|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo har en 540 E39 med navigation men får den inte att fungera. Kör jag in cd´n där bak o trycker på Navigation lr va de står på skärmen så matar den ut cd´n. Trycker jag sen i cd´n igen så släcks alternativet navigation på Displayen o cd´n åker ut... Vad kan tänkas vara felet? har inte funkat i min ägo så den var nog sönder förut lr så kan jag inte med ann? | |
|
Det skall finnas tips med ett motstånd/komponent som kan ha gått sönder. Min läsare och dator betedde sig exakt som du beskriver och det vara bara att skaffa en ny Mk från E-bay. Nu gjorde det inte så mycket för min del då jag hade en Mk1 som jag med lite hjälp uppgraderade till en Mk3. Men byte av läsaren gjorde susen. |
|
| Bobba: Plocka ut navigatorn och öppna den så bör du se ett bränt motstånd på kretskortet. Byt det så skall den nog vakna till liv igen. | |
| k,så de är bak i trunken som jag ska meka då? bara te o plocka ut lådan o öppna den lr? | |
| Jag har en MK2 till dig på powerbörsen om du inte får rätt på den. | |
|
jag har en MK3 till salu om du är intresserad Länk Länk |
|
|
måste veta vad de är som ska bytas isf,är det ett motstånd inne i boxen? fan de är en J*vla massa sladdar o boxar i trunken ju :) vet inte vad allt är ens. Har navi,cdväxlare,dubblaslutsteg? telefonen mm så är det bara att plocka ut navi enheten lr? behöver jag ta loss batteriets pluspol? får man några fel ifall man tar bort pluspolen,något som ändras menar jag? |
|
|
Du behöver inte göra nåt annat än att koppla loss 2 kablar till navin och skruva av den. Sen trycker du dit din nya och kör :-) Inget mostånd som ebhöver bytas eller batteripol som ska lossas. Ända som händer när du kopplar bort batteriet är att vissa saker nollställs i bilen. Beroende på hur länge den är bortkopplad så nollställs olika saker. |
|
|
ok,kollade runt lite på en ny navi enhet o är ej beredd att lägga de pengarna när man kanske använder den 4 ggr/år :) så lättast hade det varit att reparera den jag har,om de går? |
|
| Visst är det väl kanske så att man inte använder den så ofta men själv tycker jag det är trist att ha vissa funktioner i bilen som inte fungerar även om dom är "onödiga". | |
| jopp men jag ger ju inte 2500-3000 kr för något jag inte använder om man ev kan fixa de själv. | |
|
Om du ändrar dig så kom ihåg att du bör byta till em MK 3 och inte till MK 2. En MK3 är enkel att montera. endast en ny kort kabelstam. För att få Mk2 att fungera måste ovannämnda kabelstam kompletteras med några ledningar. Mvh, Steaman |
|
| Jag får inte fram nån info i tråden om vilken MK Bobba har monterad nu. | |
|
Mk1. Navin funkar ännu inte,har testat med en annan cd+rengöringskiva. Hade den borta förra veckan eller när de va o hittade inget motstånd som såg brännt ut. Har någon en bild eller 2 så man vet exakt vad de är för nått som kan bytas ut? Behöver man ha navi enheten i när man kör eller kan man ha den bort tagen utan att bilen varnar o grejar? |
|
| Du kan ta bort den utan problem. Inga varningar eller så. Interfacet ser bara lite annorlunda ut antagligen. | |
|
tog isär navin ikväll igen för att ta lite bilder. Hittar inget brännt motstånd så jag kanske kan få lite guidning vilket de är som "brukar" gå sönder,brännas... Länk Länk Länk var ska jag börja leta? Delen där fläkten sitter eller på plattan för lasern? |
|
|
Ska jag va ärlig tror jag aldrig du får rätt på de där :-) Att någon har skulle med hjälp av dina bilder kunna guida dig till att byta en eller flera komponenter i navin är högst osannolikt. |
|
|
verkar inte bättre. Sista bilden blev dock fel,skulle varit på undersidan av kretskortet. Va kan va felet då? Cd´n jag testade med kanske inte heller funkade,hade funkat i en 528a men bilen vart såld sen 1 år tebax. Meningen kanske inte riktigt va att bli guidad med hjälp av mina bilder,ville bara visa hur de såg ut o så kanske nån kunnde ringa in vad de är som brukar brännas,alt någon som har en bra bild på var motståndet sitter? |
|
| Och om du skulle hitta motståndet? Hur vet du vad det är för motstånd och hur ska du få tag på nytt? | |
|
får försöka kolla färgerna o beställa ett likadant på elfa. fler måste ju haft samma problem?!... |
|
|
Ok, kolla du färgerna på ytkomponenter och köp de på ELFA. De som har haft samma problem har antagligen köpt ny navi. Kostar ju inte jättemycket med en så gammal navi. Eller så ger det en anledning att skaffa en nyare navi :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.