|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Ja e en 22 årig kille som älskar BMW. äger en gammal själv, men ska byta upp mig nu hade jag Tänkt.. Men! har börjat fastna för att köpa en Z3 :a nu till våren och ha ett år kanske för att sedan gå mer på dem seriösa 323-325.. Då undrar jag några saker.. * Är det värt pengarna med en Z3:A 2,8 lit. e det nåt tryck i dem? *Sjunker en begagnad mkt i värde på ett år? *hur mkt får ja lägga för en bra 2,8 ? M.v.h Tomas Bmw for president :D | |
| z3:an är ganska racklig med tanke på de små detaljerna. Fönsterhissar, elstolar, dörrhantag....osv. Det känns som bilen är sämre ihopsatt än en "vanlig" BMW. Motor och låda håller samma höga klass som de "vanliga".Det är bra fjong i bilen. En riktig gocart. Den sjunker inte så mycket i värde på ett år om du är varsam med bilen ock lagar det som går sönder. En -99:a i bra skick med god historia och har 8000 mil på mätaren kostar c:a 150 tkr. | |
|
Detaljkvaliten inredningsmässigt är nog som Benny Hill skriver (det gäller tyvärr även övriga nyare BMW). Men designmässigt är Z3:an i de flestas tycke, den snyggaste sportbilen i sin klass som tillverkats. Frampartiet i form av en strömlinjeformad hajnos med gälar och "böseblick" samt det feta låga bak partiet, inger respekt. Inredningen är äkta sportbil, två sittbrunnar med formad instrumentbräda runt de två sittplatserna, inget baksäte. Bilen är redan en eftertraktad klassiker och prisnivån på de 6 cyl. modellerna är ganska stabil. En 2,8/3,0 -99b och framåt ligger precis som Benny H. skriver från 150´och uppåt. 0-100 km/h går på 6,9 sek enl. instr.boken (för 2,8 med dubbelvanos) det som dock imponerar mest är vridet i motorn, omkörningar utan nedväxling går blixtsnabbt. Ligger som ett strykjärn på vägen i vanliga svenska hastigheter. Bara ett problem med bilen: man blir förälskad i den och vill inte byta mot något annat.(Bara som varning, du tänkte ju byta till någon svensson-323:a efter 1 år) |
|
|
Håller inte med om att detaljkvaliten är så mycket sämre än övriga BMW från samma år men färddatorn känns lite kass, men övrigt är allt okey enligt mig. Att kvaliten sedan skulle vara sämre på nyare BMW håller jag inte alls med om men det är ju en annan disskusion. Tycker annars dian frågor är lite för "breda" för att svara på. Precisera dem lite så får du säkert mer svar. Annars tycker jag att det inte finns ett alternativ för att köpa mindre motor än 2.8 om du vill ha någorlunda drag i bilen. Dessutom får du mer nytta av det fina chassit då. Angående priserna så börjar ju bilarna bli lite äldre vilket gör att objektet mer speglar priset än själva modellen i sig själv. Lågt milantal, välskött osv gör ju som alltid bilen mer lättsåld. Tror nog att bilarna håller sig ganska väl i pris. Största raset har nog varit då Z4:an blivit mer vanlig. Dock tror jag att 150 för en -99 är lite väl högt räknat för 8000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.