AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.549

Motorstopp på min 540!

ga
201
gagge66
540iA -99
Har en 540iA -99 som rullat snart 9000 mil. Köpte den i våras. Den har gått fint hela sommaren, men nu har jag börjat få motorstopp när jag saktar in till stillastående.Typ vid rödljus. Varvräknaren går i botten och sen upp igen. Men ibland så blir det stopp. Händer även ofta när jag ska parkera. När man kör riktigt sakta och gasar lite och bromsar lite och gärna svänger samtidigt. Händer aldrig när motorn är kall. Ibland kan jag få stopp flera gånger om dagen. Sedan kan det gå en vecka mellan stoppen!! Går fint och jämnt på tomgång. Händer bara när man saktar in!

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel??

ga
201
gagge66
540iA -99
Glömde skriva att jag har fått felminnet avläst. Där står det:

28 Blandn.adaption 2 (additiv, rad 1)
vid regleranslag.

29 Blandn.adaption 2 (additiv, rad 2)
vid regleranslag

Verkstaden (ej BMW) kunde inte hitta ngt fel!!

Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
min brukade göra sådär men jag gjorde ingenting åt det, jag bara hade AC´n på alltid istället då gick den inte ner i varv så den la av...
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Så gjorde min ett par gånger, specielt om jag belastade motorn och sedan stannade. Nu senaste vekcan har det varit som normalt.
När bytte olja så försvann det fenomenet, men det kanske inte har något samband

Skulle va intressant och veta orsaken.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Luftmassemätarn brukar ju ofta krångla, inte alltid det visar felmeddelande på den heller, kolla upp den
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Har haft samma problem. Det rörde sig om att kattarna var igenkleggade. Efter byte av dom så fungerar den felfritt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vid precis samma symptom så var det luftmassemätaren på min 540 som var trasig. Standardfel på dessa bilar tydligen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
ga
201
gagge66
540iA -99
Tack för tipsen!!

Prövade med att sätta på AC:n. Sen dess har han inte varit i närheten av att stanna. Därför det hände så sällan i somras...! Men man kan ju undra varför det är på detta viset

Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hejsan Allihopa!
Vår har stannat flera gånger nu på sistone & speciellt när man bromsar ner & svänger samtidigt. Har läst här på forumet någonstans att tjuvluft ev ger detta problem.
Bilen ska in på RS i växjö imorgon em för en kontroll & möjlig åtgärd.
Funkar bättre när ACn är på . Igår kväll så var jag tvungen att ge gas vid start annars dog den igen.

28 Blandn.adaption 2 (additiv, rad 1)
vid regleranslag.

Återkommer med mer info imorgon kväll....

Tänk vad glad man blir när allt är ok igen....
Hoppas att det löser sig i växjö imorgon..
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Farsans gjorde likadant när det var hål på bälgern mellan luftfltret och insuget (tjuvluft).......han satte en bit silvertejp på och sedan har det fungerat bra i 3år.

Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
när ac´n är ikopplad höjer den varvtalen en aning för att motorn går tyngre med ac kompressorn igång =)
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Godmorgon!
Är LMM endast givaren eller är det inkl. "plaströret" som den sitter i?
Skall man beställa även den packningen som verkar vara till??

Part nr:13621433567
///Widehall ( på väg till arbetet....)
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hej!
Vårt problem med tomgången är löst!!!!
Köpte LMM 2980:- på BMW. Tog 5min att byta & bilen är helt still på tomgång & går som en gud. Blev påkörd igår av en traktor som körde in ett ensilagespett i kylaren. Gick 1cm in i kylaren så det som behövdes nytt var grillhalva samt ny kylare. Vilket flyt man ska ha. Jag kunde inte låta bli att skratta. Bonden var jättetrevlig & vi ringde direkt till BMW. Delarna hade jag idag & vår lokala favoritverkstad bytte allt problemfritt. LMM -vilka underbara bokstäver & vilket kanonpris för att slippa det problemet..
Kr
64
KristianG
540iA Sedan -97
Hej widehall,
Tackar för in rapporten av lösningen på problemet, bra gjort!
/Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.