|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni om att montera ett extra batteri i skuffen på en 525TdsT -93? Har haft tanken på att stoppa ett batteri där batteriet till värmaren sitter på vänster sida bak och dra en typ 21cm2 grov kabel till batteriet under baksätet. Då till min fråga. Tror ni att generatorn pallar med 2 batterier? Vad är det för styrka på generatorn orginal? Nån som har nån annan bra idé annars? //Daniel BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer" | |
|
Generatorn arbetar gärna med större batterisystem är original. Helst skall dock batterierna vara av samma typ och ålder när de parallellkopplas, risk annars för att du får obalans mellan dom och det resulterar i sämre egenskaper än innan. FP |
|
|
Hade tänkt köpa 2 st nya batterier typ 65 AH. Ett till skuffen och ett till baksätet. Det sitter ett OPTIMA Yellow top idag men det orkar inte fullt ut så jag tappar kraft efter ca 6 sek på starten. Men 2 st paralell kopplade batteri på 65 Ah ska inte vara nå problem då? Eller ska man investera i 2 st OPTIMA Red top för 1895:- st kanske? //Daniel BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer" |
|
320-325 |
hmm vet inte vad gränsen går för hur långt isär man kan ha batterierna.. vid pararell koppling. utan strömfördelare.. eller vad det heter. men ett måste är ju 2st exakt likadana batterier samt så nära varanda som möjligt. tycker det låter som väldigt dyra batterier .. om man har 2st så bör dte väl räcka med vanliga ..billigare varianter. V12 |
|
Tror du får bra resultat med ett par märkesbatterier på runt 65Ah, Optima är bra men inte så prisvärda enligt mitt tycke. Om det är just spiralcellsteknik som du vill ha så finns även t.ex Exide sådana. Nån specifik maxgräns på kablarnas längd finns inte men givetvis tar man inte längre än nödvändigt. Använd minst 25mm2 area, gärna mera, se till att kablarna absolut inte kan skavas sönder osv, använd gärna extra skyddsslang osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.