AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.758

Expansionskärlet sprack troligtvis för att fläkten inte snurrade, varför? - E46

Fr
6
Fröya
318i Sedan -00
Hej,

För en tid sedan upptäkte jag att bilen började dricka mer kylvatten än bensin. Då jag kikade runt lite i motorrummet hittade jag en läcka i expansionskärlet som det duschade ganska friskt ur.

Efter lite trixande så kunde jag byta expansionskärlet och trodde då att allt skulle ordna sig. Men jag blev lite fundersam och började leta runt på forumet efter inlägg med samma problem. Har dock bara hittat ett och det hade inga svar. Där kunde jag läsa att expansionskärlet hade brustit pga att kylfläkten inte fungerade.

Jag har fått lite hjälp att tvångsköra fläkten och den fungerar. Vi har också testat att kortsluta anslutningen vid givaren efter att fläkten åter anslöts. Det ska tydligen få fläkten att hoppa igång men den gör inte det.
Finns det något relä som styr stora kylarfläkten?

Kanske en dum fråga, kan det vara någon annan sensor som anger att motorn är kall och det i sin tur gör att tempgivarens signal inte tas på allvar av systemet och ger då ingen signal till fläkten att starta?

Jag kanske skulle ha börjat med att åka till BMW för en diagnos men vet inte vad de säger om man bara vill ha en koll av ev felkoder. Kan man göra det, vad har ni för erfarenheter av det?

Hoppas på en hjälpande hand
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad menar du med att kylarfläkten inte snurrar? Har du inte en visko fläktkoppling? Eller snackar du om att kondesorfläkten?

Expansionskärl spricker lite då och då, inget som är jätteovanligt på BMW, vanligast på större motorer i och för sig.

Hur långt har din bil rullat?

___
Bilen: Länk
Fr
6
Fröya
318i Sedan -00
Jag syftar på den stora fläkten som sitter monterad mot kylaren.

I mitt fall är den eldriven. Vad jag har förstått så är det inte en viskofläkt. Den, viskofläkten, är väl baserad på en expanderande funktion som roterar så fort motorn startar.

Bilen har rullat snart 17000 mil.

Mugge, är jag ute och cyklar. Borde det sitta en viskofläkt på en 318i från -00. Det ska tilläggas att den är importerad men tidigare ägare, och enda, är en BMW-firma i tyskland.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sitter fläkten du menar framför eller bakom kylaren?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fr
6
Fröya
318i Sedan -00
Fläkten jag syftar på sitter mellan kylaren och motorn.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har länge försökt se samband mellan utrustning/motoralternativ och om det sitter en visko-koppling eller elfläkt som kyler kylaren.

Tidigare trodde jag att det bara var 330 som hade elfläkt, men nu verkar det som att vissa E46 modeller aut. får en elfläkt om bilen är av "tropik-landsutförande" eller utrustad med automatlåda eller stora kliman.

Stämmer detta överens med din bil?

___
Fr
6
Fröya
318i Sedan -00
Det kanske kan stämma. Det står dock inget om att min bil ska vara utrustad med tropik-kit i utrustningslistan. Men det kanske aldrig beskrivs som en utrustningspunkt.

Bilen har heller inte automatlåda.

Vidare så har tydligen fläkten tröttnat på att stå still. Nu snurrar den igen som om inget hade hänt. Tydligen var det oxid på någon kontaktering. Efter många timmars rotande så fick jag för mig att kontaktspraya kontakterna och då drog den igång. Aningen konstigt då jag har plockat ihop och isär kontakterna ett flertal gånger. Men bilar är bilar och det är bara att se glad ut.
ba
68
barrre
318is -94
Är det fläktkopplingen som gett sig så kan det vara något att läsa om här: Länk

"Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand."

Har själv en läckande kylare och tror att det är expantionskärlet som läcker (inte undersökt noga ännu), och nu börjar jag ju nästan tro att det är något samband med att jag faktiskt inte har något motstånd alls när jag snurrar fläkten för hand, dock inget glapp.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Barre, enklaste sättet att kontrollera fläktkopplingen vara säker på resultatet (om man inte vet hur en frisk fläktkoppling känns), är att låta motorn gå på tomgång tills dess att den blir så pass varm att fläktkopplingen går in och börjar driva. Har man en frisk visko, så kommer man inte att missa när den går in.

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.