AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
980

Vad titta extra på när man köper E46 -99

Hej!

Är inne på att köpa en E46 -99 med nästan 20 000 mil på mätaren. Är det något speciellt man ska titta på som kan krångla på de eller är det lugnt, om allt verkar bra så är det bra?

Tacksam för alla svar!

MVH

Johan
em
538
emilsson
i4 M50 -22
rost, spindelleder samt bakvagnsinfästningen, är vad jag kommer på nu utöver det vanliga som historik, service, olja... etc.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
rost framförallt på huven, bakluckan och nederkant dörrar.. sen är det alltid bra att kolla runt lister etc.
Kolla oxå om bilens historik är ok. samt att serviceboken är komplett ifylld.

En bild med 20 000 mil på mätaren kan man inte räkna med att dne har varit inne på service varje gång om tidigare ägaren berättar att han servat själv etc. Något mer som ska kollas? Inga andra "klassiska" E46 fel?

MVH

Johan
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Snälla, snälla, använd SÖK-funktionen.

Finns redan ett flertal trådar om fel och vad man se se upp med på begagnade E46or. Se även checklistan i begagnatguiden bland länkarna till vänster.

Prova "E46 AND länkarm", "E46 AND rost", eller nåt liknande och du har att läsa ett rätt bra tag.

mr_rockster : SJälvfallet kan det vara så. Dock bör alla större servicar vara gjorda, svart på vitt så att säga. Lätt för säljaren att säga att han gjort allt själv även om han i praktiken inte gjort det.

Det finns många E46:or i alla prisklasser ute nu... jag skulle personligen ta en som jag vet är servad schysst och har alla stämplar i serviceboken.
kicken
ok! platipus! ..men man är ju "ingen slashas " när man åker bimmer, så man vill ju leva upp till den upplevelse bilen ger dig .. hehe! ska man lyckas med något är perfektionism ett nyckelord (även när man ska köpa en beg bmw) hehe! .../kicken

kicken
tr
59
troylee
325xi 2001 E46 Sedan
ACC-problem är vanligt då fläktmoståndet ger upp (fabriksfel). Brukar yttra sig i att fläkten gör som den vill
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Kicken: självklart vill man ha sin bil i toppskick, även jag. Har lagt ned massor av tid och pengar på flera av "typfelen".
Blev bara lite trött på att se i princip samma fråga dyka upp i en ny tråd gång på gång.
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
mr_rockster: Ja får hålla med dom tidigare som svarat, rost på huv, baklucka, trösklar och nederkant på dörrar är hyffsat vanligt. Termostat, fläktmotstånd, bustningar, spindelleder, sätesvärme.
Några av felen ja råkade ut för när ja letade efter ny bil.

Lycka till med sökandet!

/Johan

O.T:
Ang "använd sökfunktionen disskutionerna" som uppkommer i varje ny startad tråd. Skulle sökfunktionen vara bra kanske man skulle använda den mer, som det är nu finns det ingen anledning att INTE starta en ny tråd och fråga, för vad gör det egentligen? dom som vill svara gör det..andra låter bli, eller?

Pl
91
Platypus
328Ci -99
clyzzon: lite av poängen med forumet är ju att frågor och svar finns kvar för den som vill/kan söka efter dem. Håller med om att sökfunktionen kunde varit bättre men genom att inte använda den missar man många svar. Jag och säkert många andra orkar inte svara på samma frågor om och om igen. Det får då till följd att frågeställaren blir utan svar om de inte söker och hade de sökt hade de redan vetat svaret och hade inte behövt starta en ny tråd.

Hittar man inte svaret är det givetvis helt rätt att fråga. Vill man slippa sökuppmaningar kan man ju avsluta sitt inlägg med att man sökt men inte funnit (om man sökt vill säga :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.