AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.747

Justera hjulvinklar själv?

Kanske en lite dum fråga!

Jag har bytt vänster yttre styrled på min 520 -89:a nyligen. Efter ingreppet sitter ratten snett och bilen drar till vänster efter att ha varit perfekt innan. Min fråga är kan man justera detta lite själv då bilen är gammal och skruttig och i så fall hur? Enligt min tankebana borde (eftersom bilen drar till vänster) styrleden förlängas (eller skruvas ut) så att axeln blir längre eller tänker jag fel då? är styrleden gängad eller med bult som lossas?

Tack på förhand
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
du kommer aldrig kunna få det perfa utan en 4hjulsinstnings apparat!

Ge han olja Bara!!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
simplast är ju att räkna varven på den del man tar bort så är det bara att skruva dit den ny med samma varv blir inte xakt men väldigt nära iaf

är nog hjulinst för dig om du vill ha det som det var
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
behövs ingen 4 hjulsinställning eller lämna bort något bara för man bytt stag i framvagnen..och på våra äldre modeller finns inte mkt att justera.
Det du behöver är en kompis, 2st brädbitar och en tumstock....Lägg brädan mot utsida däck/fälg (på diagonalen) mät måttet i framkant resp bakkant. 1mm toe in är ganska lagom men absolut inte mer än 3mm. Tänk bara på mäta när bilen står med last på hjulen. Mellan mätningarna fjädra in den några gånger/rulla den lite fram och tillbaks så det sätter sig lite. När du har justerat så framvagnen är ok då kan du ställa ratten som du vill ha den ;)

Jag justerar alltid mitt eget så och inkl rejsbilen/ar på det sättet...
Mu
616
Mustang

540iat -94
Om ratten stod rakt innan du bytte så justera på den nya tills ratten står rakt igen, då är nog hjulinst mkt nära där den var innan. Och det enda du kan justera är toe-in så justera på!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mustang, Man kan tro att det blir rätt...men det är inget som är ett måste, toe slår gärna på någon mm ändå (jag mäter i mm inte i grader)
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Pelle: du menar 1-3cm toe?

Gör själv framvagnsinställning på det viset, funkar rätt bra. Men det tar ju lite tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.