|
|
|
|---|---|
|
För nära nog exakt ett år sedan köpte jag min Ice-Link Plus och fick hjälp av käre svågern Balmgren en svinkall dag... vi installerade och det gick inget vidare. Eller rättare sagt, allt gick bra tills vi aktiverade att vi ville ha ID3 info i displayen.. då blinkade det vilt och hur vi än försökte så gick det inte till 100% att få till det. Till historien hör även att kablaget som medföljde innebar att vi var tvungna att riva ut nära nog hela vänstra hörnet för att komma åt radioenheten. Men redan då hade vi sett bilder på att det fanns kablage som innebar att man istället jackade in sig mellan cd-växlaren.. klart mycket mer intressant. Nåväl... inne i värmen fanns en ny kul leksak i form av en ny kaffemaskin och det kändes roligare att lägga ned Ice-Link projektet och ta en espresso istället. Ice-Linken lades därmed på is så att säga ;) eller snarare i bokhyllan.. Ett år passerade och så blev det oktober 2006.. och nu tänkte jag att den där förbenade grejen bara skulle in.. sagt och gjort.. tog kontakt med DensionSweden och förklarade att jag hade haft den liggande i ett år och nu ville få till det, men att jag ville ha det kablage (PI) till CD-växlaren istället (spara ngn timme i installation osv). Fick till svar att det kablaget hade utgått?! Möjligen fanns det i USA.. Jaha.. precis när jag skulle lägga på så fick jag frågan om hårdvaruversionen på min Ice-Link.. läste upp den.. och gissa vad? Jo, den version av HW som jag hade hemma fanns det ngn bugg i vad gällde IBUS kommunikationen.. AHA?! Det kanske var därför vi fick boota om bilen ett par gånger.. suck! In skickades Ice-Linken och för att man är så där otroligt envis så skickade jag för tydlighetens skull med bilder på exakt de kontakter jag egentligen ville ha. Ganska raskt kom en ny Ice-Link tillbaka.. men tyvärr.. PI kablage fanns ej.. Fick däremot ett mail samma dag som berättade om att jag kunde få denna lösning om jag hade en Gateway 400 istället.. hmm.. eh.. men.. friskt vågat hälften vunnet undrade jag om jag kunde uppgradera/byta ut min Ice-Link till en Gateway 400.. svaret blev javisst och det blev ännu en tur till posten. Skicka in en nyligen utbytta Ice-Linken, nu för att få en ny Gateway 400. Idag så kom då den efterlängtade Gateway 400. Hurra! Väntade på att barnen skulle somna och swisch ut och ned i bagageutrymmet. Här ska IPOD installeras. Och det var sååå enkelt. Ut med cd-växlaren och jackade i kontakterna, montera ihop allt och musik från IPOD hördes, lyckan var i det närmaste total! ...och det var då Herr Murphy åkte förbi.. ID3 taggar? Hmm.. läsa lite.. Man får nämligen inte någon installationsmanual, endast en användarmanual.. Visst, installationen är enkel.. men ändå.. och naturligtvis har dension ingen sådan online heller så med parollen google är din vän traskade jag vidare. Det enda jag kunde hitta var att det i manualen stod att man skulle lägga in en speciell fil på ett usbminne och trycka in i Gateway 400.. trevligt.. var är filen? Efter 1 timme.. VAR ÄR FILEN! Det går inte att hitta filen! GAH! Nu börjar jag nära nog hata detta med IPOD i en BMW... är hela tiden så nära att man kan sniffa sig till det men näe... Nu blev jag arg.. minst sagt.. svor över det faktum att det supportmässigt och då främst dokumentationsmässigt inte är lätt när man har med Dension att göra. Insåg att jag nog skulle vara tvungen att kapitulera och ringa DensionSweden (de börjar nog tröttna på mig nu).. men fick så en idé! Tyskar.. brukar vara grundliga ;) Med det i tankarna kollade jag in den tyska siten MaxxCount.de (Länk och gissa vad som gömde sig där ;) Så om du skaffar en Gateway 400 och sliter ditt hår och undrar hur i hela friden ska man få ID3 taggar i OBD.. så kommer här ett länktips: Länk Där hittar man två filer. En för att aktivera och en för att deaktivera. Lägg in filen för att aktivera på ett usbminne. Starta tändningen och sätt i usbminnet och i mitt fall stod det select cd 3.. då trycker man på knappen och konfirmerar att man vill ha ID3. Done! Klart! It's working! Helt otroligt.. Nu funkar det.. ibland går det troll i skiten ;) | |
|
Grattis svåger - kul att höra att det funkar nu! :) Mvh Björn |
|
|
..ropade hej liiiite för tidigt kanske ;) bziiiiiiiieeeiiiiieie... det brummar när jag kör, inte när jag står stilla och varvar lite utan bara när jag kör.. men det är varvtalsberoende. Hur löser jag det lämpligast? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.