|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej undrar vad ni rekomenderar som besta köp, med komfort bränsleförbrukning inräknat och effekten.. vet ju att bmw 525tds och 325tds har 143 hästar orginal och 524an e28 har 115 .. men vilken av dessa bilar kan man plocka ut mest hästar till best pris med bibehållen låg förbrukning. jag menar om man monterar en kcr box på en 325tds så ger den nu 173 kusar på en gång. på en 524 med mekanisk pump kan man vell ställa på. vi säger att man laddar 1.4bars laddtryck med bra ic på en 325tds kcr box 2.5tums avgas och downpipe. och har 1.4 bars laddtryck på en 524 med bra ic och påställd pump. vilken av dessa bilar går bässt då? hoppas att många svarar och argumenterar om det här. för jag överväger och köpa mig en dieselbil snarast. skriv på bara:D mvh robban | |
|
524(e28) är överlägsen i prestandan eftersom turbon i 325/525tds är värdelös och pumpen likaså då man inte kan justera den manuellt och inte kan få ut max mycket enklare att få upp 524:an i mer effekt än i 325/525tds men det säger sig självt, mer elektronik = mer strul dessutom så är den bilen billigare att köpa in om det nu skulle hända något tyvärr så har jag ingen erfarenhet av hur långt en 325/525tds motor brukar hålla men vet flera 524/324:or som gått 70000mil eller mer komfortmässigt vinner 525tds en då det är en blysläde utan dess like,hehe bränsleförbrukningen är hyfsat lika mellan motorerna med 525tds:n som undantag men det säger sig självt (tung som satan) |
|
| okej så då är bmw 524 bilen man ska ta då;) undrar hur ska jag göra för och få ut runt 180-200hk i en 524? . och är det färddator i dom? och vad väger en 524? och vad ligger skatten på en sådan? mvh robban;) | |
|
pumpen klarar av 180hk i steg 1 steg 2 ca 230hk steg 3 ca 300hk+ det man byter i dom är fördelningshuvudet och kolven samt "kamskivan" om man ska uppgradera sen måste man byta ut spridarna om man ska gå längre än 180hk samt montera en riktig ic men en ic är ett måste då topparna kan spricka om man laddar för hårt men det gäller ju alla bilar man trimmar så!!!!!!!! färddator: nej (eller?) skatten är ca 5600kr på e28:an och den har 1450kg som tjänstevikt |
|
| okej tack för svaren:D men vid den så kallade steg 1 pumpen måste man byta något för och komma upp till 180hk eller räcker originalkapaciteten upp till 180hk?delvis bara rikligt påställd? om jag ställer original pumpen till det som går. samt monterar en bra ic 2.5tums avgas och ett holset h2a agg med separat wg som klarar 220dieselhästar eller ett lastbils agg typ volvo fl6 dylikt kan jag få över 200hk med det jag skrivit?eller är det vad pumpen som klarar som bestämmer effekten? inte turbon?är det bra med ett större agg p åen diesel skriv gärna för och nackdelar med turbons storlek förklara ärna så ingånde som möjligt är väldigt intresserad inom dieseltrimmning , men är ganska ny innom området.. men skriv på du mvh robban | |
|
sorry,jo pumpen klarar av upp till 180hk i originalutförande det som begränsar effekten är just pumpen till en början sen måste man ju givetvis byta spridarna samt turbon senare om man ska gå längre än 200hk det är bara bra med ett större agg då man vill ha bort den ev värmeutveckling som kan ske beroende på laddtryck 1.5bar+ tack vare att ett litet ett bromsar avgaserna samt ventilen i den är liten, vilket gör att laddtrycket inte blir så högt på dom lägre växlarna(krävs mycket motstånd för att få upp det på originalen) vid samma laddtryck för du därmed ut mer effekt med större agg då luften blir svalare men allt beror på hur långt du tänkt gå om du "bara" har tänkt ha ut ca 180-200hk så behåll då originalturbon då den laddar tidigare än ett större agg om du nu inte får tag i ett litet större billigt tänk på att för att komma upp i mycket effekt så bör du ladda på rejält vilket sätter större krav på grejerna( IC,tryckrören,insuget) och då pratar vi om 2-3bars laddtryck vilket krävs om du bygger om pumpen rejält samt byter spridare för att få bränsle/luft blandningen optimal du skulle se hur det ser ut när jag "bara" kör med 1.5bars laddtryck svartrök blir det minst 500m bakom bilen vid fullgas när man ställer på pumpen fullt ut |
|
| okej om man nu ställer på pumpen rejält köper en bra ic ställer på laddtrycket 2.5tums avgas vad kan man få ut av det? och hur mycket kan man ladda med originalgrejorna? sedan vilket laddtryck måste jag ha för och ha 180-190?med originalturbon? sedan vilken turbo som är lite större skulle kunna passa?... tacksamma för alla svar:) sedan så skulle jag gärna vilje see filmer på bilen din:D.. låter som en riktig dräpare:D mvh robban | |
|
180hk får du med originalpumpen (dieselhk=mycket vrid) och ic samt 2.5tums avgas med originalgrejerna kan man ladda upp till 2bar ungefär men utan ic är det inte att rekommendera då toppen spricker genast av värmen ca 1.4bars laddtryck räcker för att få ut ca180hk filmer kommer till våren, tyvärr är det ju redan vinter häruppe finns bara en med sliten koppling och lite laddtryck samt dom grejerna jag körde med där på filmen är inte kvar utan allt är uppgraderat sedan länge tillbaks finns på min hemsida Länk ska filma en med den andra som är original tillsammans med "svarten" så man lättare kan se skillnaden det är det som är kul med en diesel att du inte hör prestandan som på en bensinare eftersom den inte varvar och låter lika mycket vilket gör att alla man kör ifrån blir förvånade det bästa minne jag har är att jag fick till och med en som köpt en ny MB c320 att sälja sin bil direkt och byta till diesel vi tävlade 3ggr från 0-200 och varje gång så låg jag långt långt före han blev så arg att han följde efter och prejade in mig på en parkering och frågade vad i helvete jag hade under huven jag svarade: 86hk diesel han sa att jag skulle öppna huven direkt så han fick se sen pratade vi en stund och förklarade allt jag gjort med bilen han sa att han skulle sälja"skitmercan" direkt och skaffa sig en diesel vilket han också gjorde bara en vecka senare det ska bli djävligt kul att klocka den till sommaren då den nu bara väger ca 980kilo samt bättre turbo,spridare,ic,koppling och däck siktar på att köra 0-100 på 5sek, då är jag nöjd (ska ta en m5:e39) annars laddar jag mer,hehe jag fick inte köra på strippen i somras då den läckte olja under pumpen hoppas bara att jag får tid över till sommaren att slutföra projektet bara den turbo du ska ha beror på hur mycket effekt du tänkt dig eftersom du bör anpassa den efter ändamål,hur mycket pumpen klarar samt IC ingen ide att slänga på en 900hk turbo eftersom en diesel jobbar på lägre varv samt inte för liten heller då den bara orsakar värme men en kkk27 som jag har är lämpligt för 300(dieselhk)+ men om du bara skall ha 180-200hk ska du ha en mindre en ex garret tb28rs Helkullagrad |
|
|
okej så då får man ta och köpa sig en diesel bil snart då:D.. ja att det till och med går att omvända en som köpt en fet merca..hehe det är fränt.. men om jag ska ha lika många hästar som som turbo klarar av 230hk så krävs det 1 uppdatering av pumpen eller? och större spridare. vilken bil kan man ta om man vill ha större spridare då? och vad sitter det turbo agget på för bil som du rekomenderade sist? sedan så undrar jag om du vet av nån som har nå dieselfilmer... för det finns ju nästan inga. bara typ cummins. villju see bmw dieslar och i enstaka fall merca dieslar... men ska du göra något åt din bil nu i vinter typ uppdatera ännu mer? eller ska du köra med han som han är nu? vad kan en diesel bmw dra om man har runt 180-200hk per mil? skriv när du har tid mvh robban |
|
|
när jag körde ned till stockholm tur och retur på 18timmar så tog den i snitt 0.6 vilket får ses som helt okej eller? som lägst 0.47 men det blev några rejs efter vägen,hehe men det är ju inte så konstigt då det är en väldigt lätt bil och behöver knappast ansträngas det minsta spridarna kommer från en lastbilsmotor hedquist dieselservice i luleå vet vilken det var ifrån turbo agget säljs av gikturbo, ingen aning vilken lastbil el bil den sitter i men leta på blocket så kanske det dyker upp nått fynd pumpen måste upgraderas ett steg för att klara att leverera bränsle för ca 230hk |
|
|
haha okej så jäla lite? då äre ett stort skäl ocj åka diesel:D men jag är verkligen sugen på en 325a oxå det står och väger emellan en 325tds e36 och en 524td e28 men båda bilarna är ju inte så jävla tung så man borde kunna få bra fart i dom... okej man får hålla ögonen öppna efter ett turbo agg då framöver... men alltså om jag bara byter spridare til större får han automatiskt mer soppa då eller hur funkar det? mvh robban |
|
|
här har du iallafall en till video på 524td Länk om du byter ut spridarna till större (dom jag har) så går den bättre på låga varv och uppåt då den får mer bränsle än med dom skitoriginal spridarna som finns generellt original=långt smalt rör lastbilsspridare=långt brett rör |
|
| okej så då ska man sattsa på lite större spridare oxå;).. finns många filmer på den där 524an på youtobe oxå.. den rör på sig. men den låter inte precis lika grovt som en 325tds med 2,5tums avgas för dom hör man riktigt turbo snurra på.. det som är fränt dieselbilar när man hör när dom borjar ladda. men låter en 524 bra oxå?... med grövre avgas.. mvh robban | |
|
tro mig, om du vill få en 324/24:a att låta så är det inga problem men hur kul är det i längden? |
|
|
min 525tds låter underbart :) som en lastbil efter att jag byggde om avgasystemet med 2,5" rör. Helgonet har rätt, det blir liiite jobbigt i längden, en liten ljuddämpare skulle göra susen förresten så ska jag montera mekpump på den så fort jag får garage |
|
|
min528: bara raka rör eller? måste låta som en dragster,hehe jag gjorde så fast jag har 3tums hela vägen men det gick fn inte att köra så så det blev en slutdämpare så man inte väcker dom döda |
|
|
jo men det ska inte låta så jävla mycket... bara grövre och så man hör turbon:D och lite .. svårt och bestämma om jag vill ha en 524td eller en 325tds:/ |
|
| tänkte på en sak.. när jag väljer intercooler snackas det om vad den tål för hästkrafter tex 500.hk räknar man lika på en diesel eller räknar man bort som man gör när man väljer bensin turboagg? mvh robban | |
|
eftersom man laddar betydligt högre i en dieselbil så ställs kraven ytterligare på hållbarheten vad gäller att kyla luften så går en diesel generellt kallare än en bensinare men nu när du ställer frågan så blir jag osäker pga att dieseln behöver ju mer luft, vilket leder till att det blir mer att kyla jag har tyvärr inte lidigt av det problemet då jag har en IC från en Scania jag brukar köra som mått att tryckröret ska vara kallt att hålla i även på sommaren annars är IC för liten men det kanske finns nån därute som har en formel? |
|
| jo jag komm på och funderade p ådet när man ändrar formler på turbos.. med det borde duga med en 350hk intercooler om man har som mål runt 200hk.. eller vad tror du? på klracing så hittade jag nån för 350hk som inte kosta nå mycket. men sedanblir det dom JÄTTE billiga blå slangarna på det oxå.. ha det bra mvh robban | |
|
skaffa inte dom skitdyra blå fjuttslangarna utan gå till en hydraulikfirma istället och skaffa riktig slang jag köpte 1meter slang som klarar av 11bar för 150kr och dom håller , tro mig. Dom har även slangklämmor som du kan dra åt med en insexnyckel så att röret böjer sig om du vill. jag körde med dom blå slangarna tidigare och vanliga slangklämmor men fick alltid problem med trasiga slangar och klämmor,men det kanske inte är så konstigt då laddtrycket ibland är uppåt 3bar,hehe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.