AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.786

Varningslampan för bromsbelägg lyser

Varningslampan för bromsbeläggen lyser ibland på min E39:a. Lampan var släckt i 1 vecka men nu har den börjat lysa igen. Den har tänts till och från i några månader. Beläggen och givarna är bytta för 4 månader sen och jag har även kollat bromsvätskan. Kan det vara något elfel ?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
prova o reseta batterit///
Hur gör man när man resetar batteriet ? Bytte förövrigt till nytt batteri i somras.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
ta bort minus kabeln en halvtimma.har fått bort en del konstigheter med det.har du kollat nivågivarn för bromsvätskan,så det inte är någon dårlig kontakt där?///
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det sitter en slitagevarnare vid vänster framhjul och höger bakhjul om någon av dessa löser ut så lyser varningslampan för bromsarna. Det kan hända att varnaren gått sönder (de är rätt ömtåliga och går lätt sönder vid montering om man är för hårdhänt) och därför glappar. Du behöver byta givaren, de kostar mellan 100 - 150 kr beroende på var man köper.

Nollställa batteriet hjälper inte ett dugg, utan varninglampan släcks genom att man stänger av alla strömförbrukare och vrider om nyckeln till läge II utan att starta motorn i 30 sekunder.

För mer information, läg gör-det-själv tipset som Hasso har skrivit. Den hittar du i menyn till vänster.

___
Bilen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk till Hassos mektips --> Länk

___
Bilen: Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När jag fick mina slitagevarnare bytta drogs inte kabeln undan ordentligt bak. Resultatet blev att kabelhöljet skavde mot däcket (eller om det var bromsskivan) och efter ett par månader larmade den då ledningarna i kabeln kortslöts. Så de fick byta den igen.

//
Länk
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Jag har haft problem med lysande lampa sen jag köpte min bil..
Kan det vara nivågivaren till vätskan då kanske?.
Har nämnligen bryggat båda slitagevarnarna nu.. funkade en vecka sen började den lysa igen. Vart tar kablarna vägen från kopplingen där man sätter i slitagevarnaren.. kanske är något glapp i kabeln (dit den nu tar vägen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.