AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
770

Reda ut konstig service

ia
8
iasion
320i - 99
När det nu är dags att serva min 320 -99 E46 så har jag vissa funderingar. Och eftersom jag tidigare fått väldigt snaba och bra svar här så tänkte jag rådfråga forumet innan jag pratar med verkstaden.

Problemet är att bilen är servad med lite konstiga intervaller.
- En oljeservice gjordes på det första intervallet som brukligt.
- Enligt den tidigare ägaren har den sedan oljeservats på en icke auktoriserad verkstad de två följande gångerna varvid inga stämplar har gjorts i serviceboken.
- Vid 8000 mil gjordes en inspection 2 strax innan den såldes till ägare 2.
- Ägare två sålde den till mig vid 9500 mil och nu är det dags för en service igen enligt bilens kontrollsystem.

Min fråga nu är hur jag bör serva den? Bilen själv säger att det är dags för "inspection", vilket väl brukar betyda inspektion och inte bara oljebyte?
Bör man göra inspektion 1, oljebyte eller ngot annat?
Eftersom inspektion 2 gjorde tidigt, bör man göra om den vid exempelvis nästa intervall?

Och ja, jag borde ha kollat upp allt detta när jag köpte bilen, men som novis visste jag inte bättre.

/Andreas
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Så som jag förstår det så ska du göra en oljeservice nu. X antal mil efter den kommer du få göra en insp. 1 sen en oljeservice igen sen en insp. 2 osv.

Men är du säker på att de sakerna som ska bytas vid insp. 2 är bytt, finns det underlag för det?

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
hur vet du att dem talar sanning angående servicena?
står det minus tecken framför inspection räknaren? Hur mycket är den i minus.
Om det stämmer som den första ägaren säger då ska det inte vara nollställt en enda gång efter första oljeservicen.
Finns det några kvitton som bekräftar detta?

Enbart stilrent!!!!
ia
8
iasion
320i - 99
När det gäller oljeservicetillfällena vet jag såklart inte att de talat sanning. När det gäller inspektion 2 så finns det en stämpel för det i serviceboken från en auktoriserad firma (var kanske oklar på det i mitt första inlägg). Så där får man lita på det helt enkelt.

Inspection räknaren blev nog nollstäld på inspektion 2, för den nådde noll förra veckan, och det är alltså dags för en ny service (nästan 2500 mil efter då inspektion 2 gjordes enligt serviceboken). Däremot borde väl datorn säga något annat än inspection eftersom den förra servicen var inspektion 2? Kan den ha blivit felaktigt nollställd av serviceverkstaden?
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
nopps

om att har gått rätt till så ska den visa oljeservice.

Enbart stilrent!!!!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vad är viktigast, att bilen funkar o håller länge eller stämplar o lampor i rätt ordning på panelen ??

Jag servade en 520 e39 -02 8200 mil i helgen, fullservad enligt bok o lampor, men jag ger inte 5 spänn för det som har gjorts på bilen.
Bilen har ju gått 5000 mil sen nån kollade på bromsarna, fastrostat är bara förnamnet, och allt i bromsväg, ink skivor fick bytas och oljan var grymt skitig, ett brunt lager koksad olja satt redan unde oljelocket, efter 8200 mil !!!!

Se till att få din bil på 0, dvs gå igenom och byt allt.

När du gjort det byter du olja var 1000-1500 mil eller minst en gång om året, köp bra olja, men men hoppa över den svindyra long life oljan.

Luftfilter skakar du ur vid oljebytet, och byter var 3000 mil tillsammans med stiften.

Bromsvätskan byts var annat år.

Bromsklossarna lossar du och smörjer vår och höst vid däcksbyte.

Givetvis gör man även en allmän koll vid varje oljebyte och smörjer gångjärn och lås.

Allmänt var som kollas på bilen står i serviceboken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.