|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Är nybliven highline ägare och skulle vilja ha den entusiastförsäkrad. Har sökt runt massor på diverse forum (inklusive detta) o inset att alla (?) försäkringsbolag kräver att bilen skall vara minst 20 år gammle, min är en -90 så det är ju några år kvar tyvär. Min fråga är om det finns nått försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra min bil som entusiastbil, det är ju trots allt en av (osäkra siffror) ca 800 tillverkade (utan att ha ett annat entusiastfordon försäkrat där). 2200:- i månade känns ganska tungt för mig när sambon är mamma ledig. Bilen kommer ju endå rulla max 500mil/år och enbart användas under sommarhalvåret som just ett entusiastfordon. Är det igentligen inte diskriminering att bolagen själv får välja vilka bilar dom vill entusiastförsäkra? mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) | |
|
Alternativet är väl att ställa av bilen när du inte använder den och ställa på den när den används. Visst blir lite administration men det kan det vara värt. /Rickard |
|
|
jo, har funderat på det oxå, hur är motormännens försäkring? där kan man ju få en som är 10 år gammal om man har en som är 20 år gammal redan försäkrad under minst ett år. hur petiga är dom emd skicket på den 20 år gammla bilen? kanske ska skaffa sig yttligare ett projekt =) mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Håller på o kollar upp själv o hittade det här: Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
"Vad är en entusiastbil? En entusiastbil är en bil som har ett historiskt eller kulturellt värde. Det kan även vara en bil som på annat sätt är speciellt intressant för sin ägare. Vi förbehåller oss rätten att från fall till fall bedöma vad vi anser vara en entusiastbil. Kontakta gärna oss för mer information." har redan pratat med dom. helt omöjliga att ha o göra med. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
hum, va kanske lite otydlig, dom bedömer att en bil som inte är minst 20 år gammal omöjligt kan vara en entusiast bil. hur det nu är möjligt kan jag iaf. inte förstå. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Eftersom jag har ett antal bilar med entusiastförsäkring tror jag mig ha ganska god koll på utbudet på marknaden. Min Porsche 911 Targa -77 kostar tex 478/år helförsäkrat, via MHRF/Folksam Det är som några andra skriver ovan ganska omöjligt att entusiastförsäkra en nyare bil, men det finns ett undantag. Det är dock förknippat med ett villkor som kan vara svårt att uppfylla om man inte redan är inne i gammelbilssvängen. Om man i minst ett år haft, och ännu har, en entusiastförsäkring för bil eller mc kan det finnas möjlighet att försäkra ett fordon av samma typ tillverkat 1986-95 om det är av klar samlarfordonskaraktär. Läs mer här: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
| Jag känner till en BMW 850 -90/-91 som blev godkänd som entusiast fordon tror han betalade runt 6-800 kronor per år. Det var ingen alpina eller liknande bara en "vanlig" 850, dock 6 växlad manuell. Tror iofs ägaren redan hade flera bilar entusiast försäkrade. | |
|
Har haft en M3-87, M5-95 samt nu M3-90 entusiastförsäkrad. Att jag lyckats i dessa fall beror nog på att jag samlat alla försäkringar (3 bilar, mc, villa-hem, barn pensionssparande mm) i samma bolag i kombination med att man är en ganska skadefri kund (typ 2 vindrutor på 20 år). För bolaget handlar allt om att tjäna pengar (som för alla företag) då gäller det att få fram att de totalt sett tjänar pengar på att entusiastförsäkra just din bil och se sen till att inte krocka så mycket ;) Sen ska man ju komma ihåg att en entusiastförsäkring har en hel del begränsningar. Vill man ta bilen till jobbet en dag är det inte självklart att det är ok. Max 500 mil om året osv. Racerbilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.