AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.234

Problem med Navi, Hur tar man bort Hajfenan?

Hej!

Ganska ny här, Men rakt på sak. Har införskaffat en beg 530D -05 (uttagen 2004-10). Och nu efter några månaders trogen körning. Så fick navigatorn försig att inte fungera längre. Tydligen har den tappat signalen. Och kör på död räkning, och står nu ca 35mil åt fanders. Befinner mig i Norrköping men den visar en bit utanför jönköping. Då har jag först försökt köra diag med min obd2 adapter utan resultat. Och därefter lämnade jag in på BMW här i staden. Dom konstaterade att den var kortis i antennen. Nu så lossade jag ner innertaket och ser att antennen (hajfenan) har varit utsatt för fukt.

Då är frågan är möjligheten stor att det är just fukten som gått in i ev förstärkare i antennen och därav kortis?
Och hur öppnar man denna plast låda för att se hur den ser ut, är den limmad eller hur sitter den fast?
Sen när man ändå ställer tusen frågor och hoppas på svar, Det är ju två kablar upp till antennen är det en ström och en signal eller?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kolla på e60.net ! Jag vet att jag har sett en pdf-fil där på hur man tar bort antennen... Man gör det utifrån... Det som jag kom ihåg var att man skulle sätta maskeringstejp (skydd) runt hajfenan, för att därefter använda en skruvmejsel för att "bända" upp den.

Har tyvärr inte tid att leta upp dokumentet på e60.net just nu..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
no
347
noah
E65 730D
Stop! Hjafenan är för din GSM inte din GPS!!!
Länk
vet ej var din GPS sitter

Noah Brown
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har för mig att GPS antenen och telefonen sitter i den antennen... Eller det gör den. Jag har sett pdf-filer med eftermontering av navigation där de tar av hajfenan..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.