AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.231

Motus bil anmäld för kränkande reklamfilm.

Sida 1 av 2
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att folk bara orkar Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Folk måste ha väldigt lite att göra på sin fritid...

Sådärja, då har ytterligare lite skattemedel runnit iväg till ingen nytta..

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Off topic: I landet lagom så kan allt hända, Länk så varför skall man bli förvånad över reklamfilmsfällandet.
Den där Helena Nilsson borde skaffa sig ett liv ganska snart...

/Fredrik
Vilken fullblodsidiot: "Helena Nilsson upplever att hon blir illamående av filmen". Hon gör mig illamående finns det något lagrum som kan användas för att fälla henne? Sedan kanske någon blir illamående och då kanske det finns utrymme att anmäla mig etc. Att sådana dumheter överhuvudtaget tas upp är stötande.

Mvh
Mikael
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Nu ska jag sticka ut hakan =)

Det är väl bra att vi som enskilda medborgare har möjlighet att anmäla reklam som vi upplever som stötande och/eller diskriminerande? Eller? Det är väl fantastiskt att få uttrycka sin åsikt?

Priset för det är väl att man får stå ut med att folk har olika åsikter. Det hade varit lite tråkigt annars, faktiskt. Till exempel hade den här tråden aldrig kommit till.

Så håller jag med om att namngiven anmälare reagerar lite väl starkt - men jag kan väl säga att mikaelodoris reaktion är lite väl stark den också :) Här får du en *kram*

/ElakaKatten

Då blir jag snäll igen. :)
Fast jag anser att den som använder termen "illamående" när den ser en film överdriver ngt helt fenomenalt (eller har rikgtig allvarliga personliga problem). Påminner om mina medvetna överdrifter när jag undvek väpnad tjänstgöring i en grå forntid.
Vidare inte fel att det finns förutsättningar att framföra en åsikt offentligt men det ska också kunna ogillas av dem som har överinseendet och då negligeras av dem. Därmed är det inte bara Helena som uppträtt märkligt, den instans som fällde reklaminslaget var lite väl PC eller så var de uttråkade.
Allt åsikter från en person som naturligtvis inte sett inslaget.

Mvh
Mikael
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Visst, jag håller med om att det känns som att hon verkligen vill sätta dit bilfirman - "illamående"... Skulle vara intressant om hon ramlade in på forumet här och berättade hur hon tänkte :)

Dessutom blir det j**ligt roligt när en myndighet ska behandla nonsens eftersom allt ska diarieföras och hanteras enligt samma korrekta mall. "ärendet handlar till viss del om smakbedömningar med påtagliga inslag av subjektiva värderingar".

Jag kan tipsa om en hysteriskt rolig bok som heter "Brev till samhället" av Eric Ericson. Där ryker en del skattepengar också =) Länk

/Måns

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Ha ha ha... vissa har inget O göra på dagarna...

_____Vraum!_____
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag kan verkligen ibland bli frustrerad och verkligen förbannad på vissa reklamfilmer. Inte förr att jag blir illamående eller liknande utan för att de är så otroligt dåliga=) jag skulle dock aldrig ens tänka tanken på att anmäla eller liknande. Det finns inget på vår jord som kan passa alla... det borde alla tänka på..

///M-Power
När du älskar att köra
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Saknar ord, kanske dax att anmäla kvällstidningarna till någon lämplig prövning (blir kraftigt illamående när jag ser deras löåsedlar och förstasidor) :-)

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
ElakaKatten

Jag måste bara få fråga vad rätten till att yttra sig och åsiktsfrihet har med just den här saken att göra? Självfallet har man den rätten i en demokrati, dock var det inte riktigt det som avhandlades i tråden. Snarare att ett fåtal personer (Helena Nilsson i det här fallet) sätter i system att utnyttja "sin rätt" till att uttrycka ett offentligt klagomål, på ett så banalt och löjeväckande sätt, att framtida klagomål med störra verklig förankring troligtvis kommer att mötas med större skepsis av fler ledamöter, än vad de borde. Kort och gott, en riktig brykärring som har sysselsatt 10+ personer under betald arbetstid med ett ärende inte värt att ens skumma igenom.
Visst är det bra att lilla Svensson har något att säga till om när det gäller firmors reklam, men jag känner mig som humorbehäftad person mycket kränkt av Helena Nilssons anmälning :)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
MLindqvist: Mothugg, roligt :) Yttranderätten och åsiktsfriheten är en del av saken, men jag tycker det är lika viktigt att alla medborgare har rätt att använda sin åsikt för att påverka samhället. Jag skriver att "Det är väl bra att vi som enskilda medborgare har möjlighet att anmäla reklam", vilket egentligen är kopplingen till den här tråden.

Syftet med mitt inlägg var att försöka nyansera diskussionen lite mer än att den ena efter den andra, där flera inte har sett själva reklamen (inte jag heller, ska erkännas), kallar Helena Nilsson för idiot, brykärring mm. Du har en tydlig bild vad den här tråden handlar om och kanske var det just det som var syftet från början - men det borde väl gto80 ge sin syn på egentligen. Nu ändrade jag lite på det :)

Varken du eller jag vet något om Helena Nilssons motiv och jag kan inte säga att länken till MER ger mig belägg för att hon har satt i system att klaga hos MER. Jag vill också tillägga att jag INTE håller med om hennes klagomål, men jag vill slå värn om rätten för varje medborgare - oavsett åsikt - att påverka samhället.

E38B12: Din hatt kränker mig något oerhört. Jag blir illamående... lol :D

/ElakaKatten

kilroy
Man kan ju fråga sig vad som är mest slöseri med tid...att utnyttja sin rätt som Helena Nilsson gjort eller att överhuvudtaget engagera sig i frågan på ett bilforum...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Precis ;-)

kilroy, att vi engagerar oss på ett forum sker av fri vilja och kostar åtminstonde inte några skattepengar, visst känns det härligt att betala skatt när man vet att de går till sådana viktiga saker som H. Nilssons illamående över en reklamfilm.

/Fredrik
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
kilroy

Que? Jag svarar på ett onödigt inlägg som jag finner ovidkommande för tråden. Troligtvis har jag inte gjort någon arbetsgivare ett antal kronor fattigare iaf. Och ja, jag är här på forumet en del och gör det man gör i forum - skriver i trådar. Inte äcklas av saker på snabbköp, åker hem och skriver en anmälan, skickar in den och inväntar svar från ett råd som inte arbetar ideellt.

ElakaKatten

Jag tycker inte mycker nytt kom fram, men hur som helst. Ja, vi tycker alla att yttranderätt är en fantastisk sak. Jag hade ingen tydlig bild av tråden förrän jag läst hennes anmälan, vilket i sanningens namn gjorde mig lite trött. Kan vara att jag känner att pengar kan spenderas på viktigare saker än just tidskrävande byråkrati. Och på fullaste allvar, tror du att detta var hennes första anmälan?

Och vem har sagt att brykärring är en dålig sak? Det är bara en person som har väldigt mycket åsikter om vitt skilda saker. Definitionen av vad det innebär ligger i betraktarens ögon.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
MLindqvist: Det är bara att konstatera att vi inte ser på saken på samma sätt - vi kommer inte att bli nå samsyn i den här tråden. No big deal.

"Brykäring" har jag faktiskt aldrig stött på tidigare, men den gängse tolkningen av "käring" brukar inte vara så positiv - även om den ursprungliga betydelsen "käresta" är trevligare. Det, tillsammans med det faktum att du kritiserar hennes handlande, gjorde att jag tolkar det som något negativt. Kanske var det en feltolkning.

Och på fullaste allvar: Jag har inte någon anledning att tro att hon har skickat in flera anmälningar, definitivt inte att hon har satt det i system. Vad är dina belägg? Jag tycker att du är lite väl snabb att döma.

/ElakaKatten

kilroy
Som vanligt på detta forumet kastar medlemmarna en massa påståenden omkring sig utan att ha en aning om vad dom pratar om och det verkar råda ett kompakt kunskapsmörker angående Marknadsetiska Rådet (MER). MER är ingen myndighet, MER kostar inga skattepengar. MER är partssammansatt av en rad intresseorganisationer.

Utgångspunkten för arbetet i MER är bl a Marknadsföringslagen samt de etiska råd och anvisningar som berörda intresseorganisationer accepterat.

De ärenden som behandlas i MER berör ju inte oss som privatpersoner...såvida vi inte juridiskt tillhör det företag som blivit anmält vilket i det här fallet knappast är troligt. Alltså kan vi som privatpersoner lämna anmälningar och beslut till dom som hanterar frågorna dvs MER.

Om man upprörs och engageras av ett enstaka ärende i MER så ligger det nära till hands att misstänka man själv lider av samma brist på relevant sysselsättning som anmälaren Helena Nilson eventuellt lider av...vilket vi ju faktiskt inte vet något om.

Med andra ord...man inkompetensförklarar sig själv och hugger sig själv i nacken...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.