|
|
|
|---|---|
|
Eftersom det faktiskt inte fanns någon riktigt bra tråd om (M535) E28 och chassie, så startar jag den här. Fyll på med erfarenheter och tips: Jag funderar på att byta dämpare på M535:an. Nu sitter det Bilstein med Weitecfjädrar, modell ultralåga, på bilen. Fjädrarna är nästan nya, så jag tänkte bara köpa dämpare. Problemet är att Weitec har slutat att tillverka dämpare till E28, gula Koni var tokdyra och tillverkas tydligen inte längre och Bilstein är också ganska dyrt. Det här är vad jag har kommit fram till: 1. Weitec tillverkas inte längre, så att de var billiga spelar ingen roll. 2. Bilstein M-Technic är originaldämpare till M535:an. De har någon sorts innbyggd, nedåtdragande fjäder, vilket gör att bilen blir där magiska två centimetrarna lägre än en vanlig 535. Dessa dämpare skall tydligen gå att kombinera med Weitecfjädrarna. Kostnad: Fram/bak 1895/1595:- hos Dr Olsson (Länk. 3. Bilstein Sprint är bra saker. Det hade jag på förra bilen. Örn öörn. Tydligen skall bilen bli högre (påstår de) hos Dr Olsson än med original M-Technic. Kostnad dos Dr Olsson/Motornord: Lika mycket som M-Technic 4. Gula Koni: Tillverkas inte längre till E28. Så, vad är summan av det här? Jo, att nya dämpare kostar uran. Nästan sju tusen kronor för bara dämpare är mycket pengar. Och är det verkligen bra att använda sänkfjädrar till originaldämparna? Vad säger ni? Jag vet att flera rekommenderar Koni/Bilstein, men det är ju tyvärr inte aktuellt då Koni inte längre tillverkas för E28. Fyll på med idéer och förslag! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. | |
|
Host...Jag kan väl iaf skriva vad jag nu kör med :) Jag har Monroe gas bak(jaja,inte det mest optimala,jag vet :)) ihop med originalfjädrarna(fjädrarna kostade vill jag minnas 7-800kr/st för några år sedan). Framme är det fortfarande Bilstein original(gula,vet inte exakt hur länge dessa suttit där, men jag har iaf INTE bytt ut framdämparna sedan köpet 1997,inte sett något kvitto(har en hel del) heller på byte av dämparna tidigare!) som sitter ihop även där med originalfjädrar(som jag bytt pga fjäderbrott på nedersta varvet).. Bytte ut som sagt bakdämparna i tron att dessa var slut,men insåg vid demonteringen först att det var fjädrarna som var slut...suck..dessutom slängde jag bakdämparna i "frustration" av ett så dåligt mek :)....Mycket bra kvalitet på originaldämparna till just M535:orna skall jag väl avsluta med.. Mvh Janne. |
|
|
Kan SPAX vara något? Länk eller Länk |
|
|
Ålrajt, ålrajt. Original Bilstein håller en strålande kvalité, men de fungerar inte speciellt bra med någonting annat än originalfjädrar. Spax kan absolut vara ett alternativ. Jag skall ringa återförsäljaren imorgon! Jag fick ett svarsmail från Stötdämparexperten, vilka jag hade frågat om lämpliga dämpare till bilen. Här kommer några slutsatser från dem: Weitec-fjädrar fungerar utmärkt tillsammans med både Koni- och Bilsteindämpare. Koni tillverkar endast framdämpare till E28 M535. Sådana dämpare med utvändig justering kostar 3364:-/par, förutsatt att man är medlem i någon klubb vars medlemskap innebär rabatt. Samma rabattförhållande gör att Bilstein Sport fram kostar 3411:-/par och Bilstein Sport bak kostar 2871:-/par. Således kostar ett par Koni fram och ett par Bilstein bak sammanlagt 6235:-. Som hittat. Vad skiljer förresten Bilstein Sport från Sprint? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Forza skulle ha 7200 för bilstein sprint runt om och 2400 för H&R fjädrar. Denna setup + m5 krängare och lite bussningar funderar jag på att montera på min! /Oliver |
|
|
Sprint är gjorda för kortare fjädrar. /// Kristian |
|
|
Är inte Sprint även ställbar eller minns jag fel nu? Lindgren, har du kollat med PPF om inte FK har ngn sats som passar? |
|
|
Sprint är inte ställbara. PPF verkar inte ha stötdämpare till E28. FK har jag inte undersökt. Hova saluför väl deras dämpare? Däremot har jag mailat fram och tillbaka med gpartners.se angående Spax. Det verkar vara bra kod. Jag återkommer med detaljer. Om någon har erfarenhetet av något eller några av alternativen så får ni gärna berätta! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Mappi med vit m535a på rejsa.nu åker på Kilenfjädrar och bilsein sprint! värkar funka bra? /Oliver |
|
|
Har nyss bytt på min 535. Kör Bilstein Sport med orginal fjädrar (nya). Enligt Forzas stötdämparexpert (köpte dem där) så fungerar sporten även mycket bra med måttlig sänkning. Bak är det ställbar tallrik på sport, perfekt. Med sport isf för sprint som jag hade innan blir det lite mer komfortabelt men ändå fantastisk väghållning a la Bilstein. Hade en liten diskussion med killen på Forza, kan varmt rekommendera att prata med dem, de kanske inte är allra billigast men mycket kunniga. Jag hade tidigare Weitec sänkfjädrar fram men efter ett stenskott i sommar på grusväg som slog sönder oljenivågivaren och spräckte oljetråget känns det bra med de extra centimetrarna. Skillanden mellan Sprint & Sport är att Sprint har lite kortare kolvstång. Som sagt tidigare i tråden hade M535ans orginaldämpare en invändig fjäder som spände ihop fjädern för att ge det där lilla extra. Tillgången på denna dämpare nu är mycket osäker. Det BMW säljer som orginal reservdel till M535 nu är i princip en Bilstein Sport. J. Lindgren, vill du som jag kunna experimentera lite med fjäderhöjden mellan Weiteclåg - M535låg - standardhöjd, fundera på Bilstein sport. Inte att förväxla med Bilsteins s.k orginal. M V H Johan |
|
|
Jag har åkt med M535 originalchassie, Bilstein Sprint och några andra sänkningar, så jag har litet att jämföra med. Kilenfjädrar har jag ingen aning om hur de är och att bara ha ställbar höjd bak verkar märkligt? (: Varför vill man bara ändra höjd bak? Dessa priser på Spax fick jag av G Partners AB: Framdämpare: Spax TAG1070-I har både ställbar höjd ned till 40 mm sänkning och ställbart tryck. Pris: 1300:- + moms. TAS161-1 är en likadan dämpare, men för sänkning mer än 50 mm. 1293:- + moms. Bakdämpare: G196, ställbar höjd ned till 40 mm sänkning och ställbart tryck. 948:- + moms. Vill man sänka mer än så, så finns G115EA. Tydligen kortad 40 mm (mot ovan nämnda dämpares 20mm) för sänkning mer än 50 mm. Pris: 979:- + moms. Därtill har de ett helt kit som heter "PSX-sprint kit 45/35". Fjädrar som monteras på dämpare och skall tydligen "se ut lite som coilover" enligt G Partners. Komplett sats: 6604:- + moms. G Partners var mycket trevliga. De rekommenderar själva TAG1070-I + G196, om man sänker ned till 40 mm. Om man fullständigt vill lägga bilen på backen så har de ju varianter även för det, men >50 mm sänkning är ju väldigt mycket. Har någon erfarenhet av Spax-prylar? Och så en ändring: Stötdämparexperten säljer tydligen endast Bilstein Sprint. Fyra stycken kostar 5744:- med klubbrabatt. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Antagligen är det bara ställbar tallrik bak (nedre) för att det konstruktionsmässigt är ganska svårt att göra ställbar tallrik fram på E28. M V H Johan |
|
|
Jo, det är jag med på. Men om man inte kan sänka fram, så blir det kanske lite konstigt att bara ändra höjden bak. Kanske. :) Är skillnaden är påtaglig när man byter direkt från Weitec-fjädrar till original dito? Jag tycker inte att mina Weitec är så våldsamt hårda. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
så jäkla svårt är det inte att få till en undre ställbar tallrik på ett fjäderben. Gängrören har ett inside mått på ~50,2- 50,4mm och fjäderbenet är 51mm så något får svarvas lite. Och vipps har man justerbart fram så man kan vikta in bilen. Bak hade jag sattsat på en omgång justerbara Jaz dämpare, fram koni. Har någon testat e30 insattser i e28 ben? E30 insattsen är någon mm kortare men bör kunna funka i ett e28 ben? (dämparen är felspecad men dom går att få om schimsade) Ang k-hämmare; köp åtminstånde justerbart där bak. Ang bilstien/koni dämpare ni vet om att dom är renoveringsbara samt att man kan få dom omschimsade för en vettig peng! Spax; många har problem med deras dämpare bla att dom läcker olja. Ang fjädrar alla sänkfjädrar är lika bra eller dåliga det enda som skiljer är hårdhet/längd och till 99% kan man hitta en likvärdig fjäder hos biltema. Finns ingen orsak till att köpa dom dyra sänksattserna som många här inne verkar tro..Det är ingen skillnad på guldfjäder ala 800:-st och en biltema fjäder för en hundring. Det enda som gäller är längden och hårdheten på fjädrarna (ev kan den dyra fjädern ha bättre ytbehandling) en annan fördel till att bygga om till 2,25" fjädrar är att då har man bra mkt större möjlighet att hitta en fjäder som passar rätt i hårdhet-längd + att man kan vikta bilen eller rättare sagt justera marktrycket. (fast många verkar tro att justerbara fjädersäte är till att sänka bilen ännu mer) Bak behöver man inte så jättehårt satt bil, vilken hårdhet är dina nuvarande fjädrar? |
|
|
Att man kanske inte leta fjädrar på Biltema utan köper ett dyrare känt märke beror nog mest på att man inte vet vilken hårdhet ,längd ,diameter m,m man bör ha , man vill montera ngt man vet är utprovat och passar direkt. Spax skulle jag inte köpt pga att dom är för billiga vilket troligen betyder att livslängden är kort. Jag körde min förra 535iM på Bilstein Sprint+Jamex fjädrar och det funkade mkt bra för landsväg iallefall. Att Weitech lagt ned bör du heller inte vara ledsen för då deras dämpare inte var mkt att ha enl mig. |
|
|
Mitt val av fjädrar berodde helt enkelt på att jag ville ha likadana fjädrar som satt där från fabrik s.a.s.,sedan att det var "ett dyrare" alternativ än att kolla runt i "fjäderdjungeln" och beställa en likvärdig annorstädes är en annan sak... Men jag har ju inte provat speciellt mycket av olika fabrikat, eller för den delen har kunskap om vare sig hårdheter eller annat som naturligtvis spelar roll.. Jag tycker väghållningen "räcker till" med mina basic grejor,KOMFORT har jag iaf :) Men visst,börjar man köra på bana så lär det bli andra grejor som gäller...dvs sänkning,bättre dämpare,bättre däck,bättre bromsar,bättre framvagn,bättre bakvagn,viktoptimera vagnen ;),bättre diffbroms,kortare växlingslägen,kanske trimmad spis!,bättre stolar,annan styrväxel etc,etc...men så långt har jag aldrig gått ännu.. Kommer väl inte att bli så heller :) Mvh Janne. |
|
|
Mina H&R ligger å väntar på ICA gänget nu, hoppas dom e lite hårdare än weitecfjädrarna. Dom va hyffsat mjuka på min vita, körde dom och 17000mil originaldämpare och de gjorde iallafall ett lyft för svajigheten och utseendet. Nu är ja ute efter lite väghållning åxå! så bra däck m5krängare samt H&R fjädrar med bilstein sprint borde funka! Mvh Oliver |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.