AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
885

4x4 före Xdrive, hur funkar det.

Jag har förra generationens 4x4 på min bil. Vad heter det och hur funkar det?

Jag hade viskokoppling på min syncro som var rätt segt, men jag antar att detta ska vara lite bättre...

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag är inte helt säker på dess funktion när det gäller E46, men jag är tämligen säker att det är som på de äldre modellerna att driften är konstant med 40/60 fram/bak fördelning, (har hört 37/63 oxå). Detta gör att bilen fortfarande känns som en bakhjulsdriven bil med viss överstyrning tills eventuella hjälpsystem griper in.

Men sen är det en viskokoppling inblandat med, som ska bromsa upp och fördela drivkraften till den drivande axel som har bäst fäste. Det sker genom värmeutvecklingen som blir utav att viskokopplingen slirar och på så sätt ökar ingreppet i kopplingen och fördelningen sker.

Om jag har lärt mig rätt så är tex syncromodellerna uppbyggda så att de är 100% framhjulsdrivna i normalläge. När sen ett framhjul börja slira så sker inkoppling successivt på samma vis som på bmw:n, genom att värme påverkar viskokopplingen. Fördelen med bmw:s system är i detta fall att inkopplingen finns konstant och därmed håller greppet längre!

Rätta mig gärna om jag har fel!!

Diesel-räsern
/Rickard
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Här komme rlite länkar till div. biltester av E46 330Xi, det är samma system i din 325:a...

Länk

Länk

Länk

Länk

Mvh/ Niclas
OK tackar för länkarna, det var intressant läsning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.