|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst en del på forumet om frusen vevhusventilation och dess följder men saknar tydliga råd hur man ”säkert” undviker att drabbas. Har en kollega som råkade ut för eländet på en direktimporterad 530iAT -01 med dyr reparation som följd och företeelsen verkar inte ovanlig bland forumdeltagarna. Tror att jag befinner mig i riskzonen för att drabbas dels pga motor/årsmodell (530iAT M-sport -01, direktimport -03 från tysk auktoriserad handlare, har gått 7800mil) och dels pga. ”ogynnsam körstil”, dvs. många korta körningar. Vill därför gärna ta del av forumets erfarenheter när nu kylan gör sig påmind. Här är några frågeställningar som kan hjälpa till att ringa in svaren, fler synpunkter är välkomna: * Är byte av slangar + tryckreleringsventil till Cold climate –version en säker lösning? Läste att någon på forumet gjort detta men ändå råkat ut för problemet igen. * Är alla ”svensksålda” av akuella årsmodeller utrustade med Cold climate-paket, utrustningskod 842? Några på forumet har angett att de inte har det på sina ”svensksålda” bilar. Hur ser problemt ut i t ex Tyskland, även där finns många platser med ”kritisk” temperatur vintertid och alla bränner ju inte mil på Autobahn? * Kan man på ett någorlunda enkelt sätt rengöra systemet tillräckligt själv och då i så fall utan tillgång till tryckluft? De flesta som nämnt detta har indikerat att det varit rätt bökigt men några verkar ändå ha gett sig på uppgiften. * Hur länge tar det innan klegget som fyser bildas igen efter en rejäl varmkörning (>1 timmes körning)? Försvinner det problemskapande klegget helt? Någon skrev efter att ha snittat en ventil på en långmilare att det ändå fanns jättemycket skit i den. * Hur påverkas problemet av motoroljans kvalitet och ålder? * Hur påverkas risken att drabbas om bilen nästan uteslutande står i varmgarage? Någon skrev även att man kunde öppna oljelocket och lossa vevhusventilationsslangen när bilen står i varmgarage så dunstar det kondenserade vattnet. Räcker det? Hur ofta bör man i så fall göra det för att vara säker på att det inte fryser? * Har någon positiva erfarenheter av svenska auktoriserade verkstäder/BMW Sverige efter att ha drabbats? Tacksam för alla svar! MVH Micke Micke P | |
|
Har tyvärr inga svar på dina frågor. Ville bara säga att min bil frös idag, trots att den är svensksåld. Alltså är inte byte av slangar + tryckreleringsventil till Cold climate –version en (permanent) lösning. Det kleggar igen ändå... (efter ca 10000 mil enligt servicekillen, min har gått 12500mil) På Lindholms i Umeå rekommenderade de byte till nya frächa delar till en kostnad av 2500:- = taget av mig,d å jag inte tyckte om att känna lukten av bränd olja och öppna motorhuven och se motorn indränkt i olja... mvh Fredrik |
|
| Jag brukar blåsa vevhusventilation ren med munkraft man hör riktigt hur det far i väg sörja ur slangen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.