|
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag kommer köra rätt mycket i vinter mellan Östersund-Enköping så kommer jag bråkas med detta *** salt som läggs på vägarna här nere =( Frågan vad rekommendrerar ni som bästa sätt att skydda sin bils lack och bilen i övrigt mot saltet, ja eller vintertid i övrigt? Mr Cap någon form av behandling eller? (aldrig varit i kontakt med Mr Cap bara hört talas om dem) Berätta gärna vad ni själva gör mm. Ps, bilen i fråga är en 330 cab (inkl hardtop, men har ej fått den ännu) Mvh Burner | |
|
Tvätta bilen för hand, automattvättarna återcirkulerar vattnet så allt salt som finns på bilarna samlas i tvättvattnet. anderslindstrom2003@yahoo.com |
|
|
Jag har MrCap behandlat min bil. Jag gör det varje höst inför vintersäsongen. Ytan på bilen blir betydligt lättare att spola ren. Varje fredag åker jag in på tvätthallen på vägen hem och sprejar avfettning och sedan högtrycken för att spola av det värsta efter veckans pendlande. Det hela tar 10 minuter och den blir blänkande ren. 45 spänn på OK. Billigare än automattvätt. Nån gång i månaden blir det handtvätt med svamp och Mr Caps egna produkter, som för övrigt är väldigt bra tycker jag. Jag tycker en lackbehandling av någon sort är att rekommendera för att skydda lacken. Det finns många andra än Mr Cap, men jag tror alla är lika bra. |
|
|
Okej, tackar för alla tips, blir nog att lämna in på Mr cap, men som sagt jag behöver tyvärr bilen varje dag mer eller mindre så de blir svårt.. men visst skulle de vara bra att lämna in den och sedan lätt spola av den en gång i veckan. /burner |
|
|
dopamin.om du använder avfättning du tar väck hälla skyden av mr cap.och du har inte mr cap bähandlig längre.tror jag.mvh alex alex |
|
|
Det bästa är ju en ordentlig polering & vaxning inför vinter alternativt en mr cap eller ditec behandling. Sen när du väl är ute och kör i saltslasket så se till att skölja av bilen minst i gång i veckan på gör det själv på okq8 mackarna. Se till att spola i hjulhusen och sånna utrymmen, där skiten kan samla sig. Finns en guide som handlar om att tvätta en "vintersmutsig" bil till helt ren på 20 min här på sidan, kolla till vänster under gör det själv så hittar du det! |
|
|
Okej, MD har du erfarenhet om Ditec? såg att vi har ett sådant i Östersund och skulle passa bättre att anlita dem på så sätt för att lättare kunna vara utan bilen när man är på hemmaplan och kan låna andra bilar under den dagen. Någon som gjort en sådan behandling på Mr Cap eller Ditec? och har erfarenheter om det och vad de ligger i för prisklass typ. Spola av bilen en gång i veckan är planerat men en grundlig behandling på Ditec eller Mr Cap är tänkt innan. /burner |
|
| Det som far mest illa är väl ändå underrede och inte lack? God idé att rostskyddsbehandla om det sitter samma grejern sedan start... | |
|
Här får du lite läsning om ditec: Länk Själv har jag haft en 325 coupé -92 som blev mr cap behandlad precis innan jag köpte den, men tycker inte det lackskyddet var överdrivet bra. Redan efter nån månad så var skyddet rätt så försämrat, min erfarenhet i alla fall. Min fars bil var vi inne på ditec med, väldigt bra resultat! Vi lämnade in den i oktober/november nångång, precis när vi hade importerat den från tyskland och skyddet hjälpte till en hel del under vintern. Bilen var en 325ci -02. Om länken jag gav dig tidigare inte räcker så klicka här ---> Länk och skriv "ditec". Så får du massor med läsning. |
|
|
Okej, tackar för svaren.. skall läsa lite om ditec, har de på hemmaplan så valet känns som det blir det. Rostskyddsbehandla underrede kanske är en bra ide? /burner |
|
|
Alex: Nix...Mr Cap rekommenderar att använda avfettning. Det är inte som en vanlig vaxning, där kan skyddet försvinna efter avfettning. Min Mr Cap behandling sitter i hela vintern. Ungefär i semestertid börjar det märkas att det är dags för en återbehandling. Det kanske är olika vem som utför behandlingen, vad vet jag. Det funkar iallafall för mig. |
|
|
Bäst för underrede: Rostskyddsbehandling med bra skydd. Nyare skydd har jag för mig är vaxbaserade. Lång varaktighet.. Bäst för lacken: två komponents lackförsegling hos Ditec, Mr Cap eller annan väl renomerad firma.. Man slipper vaxa med lackkonservering/lackförsegling. Har man inte lackförsegling så blir det till att vaxa bilen istället. Vaxskyddet håller bara fram till nästa tvätt om du använder avfettning. Tvätta med bilschampoo, diskmedel rensar ev. Vaxskydd snabbare än du kan säga "rost". Annars: Tvätta bilen ofta och för hand. Spola underredet genom att lyfta upp bilen. Spola INTE för nära med högtrycken.. Var noga med att spola springer och liknande. Tag även bort regplåten före/efter vintern och tvätta/vaxa plåten under. //amullo --- |
|
|
Tack så mycket för alla tips! blir nog Mr Cap ändå som grund att gå på och även underrede behandling på en gång men allt lär kosta en slant men känns som bilen är minst sagt värd det.. Haft lite kontakt med Mr Cap i västerås och jag kan få låna en lånebil av dem under tiden min bil är inne hos dem och de känns som jätte bra för min del, då när jag är nere i västerås så jobbar jag är beroende av bil till och från Enköping där jag jobbar. Tack än en gång för alla smarta tips här och där. /burner |
|
|
Tid bokat hos Mr Cap nästa vecka och dem ordnar hyrbil åt mig dessutom! Och fick dessutom samma pris som en ny bil så jag är nöjd. Nästan så man längtar och få se skönheten stråla av gläde! /burner |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.