AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.511

Manuel eller Automat, vad vill ni ha i er 3:a?

le
46
lecarousel
BMW 320 Ci //M-sport -03
Kan vara roligt att se vad folk föredrar och vid vilka motoralternativ det föredras. Jag själv kör en 320 med aut och trivs jättebra, ser egentligen ingen anledning att växla om man inte har en M3 el likn.

MAKE YOUR STATEMENT.
Be
28
Belloe
330xiA Touring -01
Håller med till viss del, Tycker om automat men det måste vara lite vridmoment bakom. Har steptronic i min 330 och tycker det är kanon, innan dess hade jag en 328 med manuell och det var inte så dumt det heller men man blir äldre och bekvämare så jag håller nog på automat! Men det är en smaksak.

Rock on!
Visa användare
79
racing78
bmw 530i touring E39a
de beror alldeles på vilken bil,
idag kör jag manuellt i min 328/E36
i tidigare större bilar som i E32an hade jag automat,
vilket va underbart i just denna bil.
beror på omständigheterna i städer är de underbart med automat, medans de är roligare med manuellt på landsbyggden

Pater, peccavi....
Jag gillar min steptronic grymt! Jag vill ha det på alla bilar framöver. Jag använder min bil som bruksbil och rejsar aldrig så manuell känns menlöst.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Personligen tycker jag att det bara finns en anledning till att välja automat och det är om man vill ha komfort. Manuella växellådor ska man ha i bilar som inbjuder till sportig körning.

Vill man ha en komfortabel vagn är en 3-serie fel modell att välja, då den har väldigt dålig ljudisolering. Jag upplevde E90 modellen som betydligt bullrigare än E39 och till och med E32. Ska man däremot ha en sportig bil som inbjuder till att låta hornen växa fram i pannan är 3-serien helrätt och gör sig då bäst med manuell låda.

Ska man tvunget ha en aut i 3 serien så bör man välja så stark motor som möjligt, då en svag aut. bil är väldigt oinspirerande att köra.

5-serien är en kompromiss mellan 3 och 7 serien, går att använda åt båda hållen. Men ska man köra kompromisslöst när det gäller komfort så finns det egentligen inget som slår en sjua med vinkeltolva och aut. :-)

När jag körde en 335ciA så kändes det som att aut.lådan begränsade bilen väldigt mycket. Den hade nog varit mycket roligare med sexpetad låda.

___
Bilen: Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Diesel + Automat = Kärlek
Att åka manuellt sparar ju visserligen lite bränsle, men med automat så bir bilen riktigt bra att köra. Har man vridstark motor så tycker jag automat passar utmärkt. Skulle jag åka 330ci eller M3 så ville jag nog ha SMG.. Men på diesel finns det ingen anledning.

//amullo
---
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Har endast en erfarenhet av automat, och det är i Toyan (Avensis 2,0) jag hade under en tid.. och det var ingen rolig upplevelse.

Jag provkörde 335i med automat, innan jag bestämde mig för manuell..

Jag gillar att köra på småvägar, samt att jag anser att med den motorstyrkan - så krävs det väldigt lite växling under långfärd.

Jag vill påstå att man får det bästa av världar på 335:an genom att ta manuell.

Dock är det en väldigt personlig åsikt.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är för ung för att ha blivit less på manuell och i princip varje automatväxladbil jag har kört har jag tänkt att det skulle vart mycket roligare om den var manuell.

Mvh Johan
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Körde automat 325Ci E36 i ca 5 år. Det trivdes jag jättebra med. Har numera manuell i min 328, och det är väl nog lite roligare med manuell, fast att automat har sina fördelar oxå =)

// M.v.h. Daniel
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Har provat både automat och manuell i E90 325i och gillar båda skarpt. Annars har jag varit allergisk mot automatlåda, speciellt sega kickdowns samt nervösa upp- och nedväxlingar i vissa farter. E90:ans automatlåda är en av de få som jag har blivit imponerad av. Prisskillnaden på 21000 spänn avgjorde...

Fördelar med manuell låda tycker jag framförallt är känslan av att vara direktkopplad till motorn, speciellt vid hårdare körning. Automat däremot är underbart i stan, särskilt när telefonen råkar ringa.

/ElakaKatten

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Automatlåda, tveklöst.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Manuell alla gånger, även om automat är rätt trevligt så är det tråkigt..!

Keep Your Distance!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Automat tack!
Dock skulle jag kunna leva med en manuell låda.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
manuell. men automat skulle vara trevlig, men då på en annan bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.