|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hool: Du har helt rätt angående begagnatguiden. Sedan finns det det som kallas magkänsla och erfarenhet. Det är det en del av oss delar med oss utav. Läser du importguiden så ser du exakt hur du skall gå till väga för att hitta en fräsch korrekt bil i Tyskland. Det finns inga genvägar till ett bra bilköp utan erfarehet. Sedan tror de flesta att de gjort sig ett kap när de köper en lyxbil till ett billigt pris. Ytlig koll och kolla på mätarställningen sedan schwosh låna lite pengar till billig ränta och yes jag har en bil som känns som 500kkr för 100kkr. Jag skulle vilja säga att så går merparten av de köp av omedvetna köpare, ofta i god tro. Detta är skrivet med ett antal års forumerfarenhet och dagliga besök samt ett eget aktivt bilägande. Är man medveten konsument är det ett MÅSTE att granska en vara kritiskt om det inte finns, i princip, skriftlig dokumentation som t ex belägger en servicebok idag. Mätarskruvning ordnas för under 2kkr och en ny servicebok kan vem som helst fixa till med några beställda stämplar som ser tyska vid första anblick och ett halvt dussin pennor och några olika handstilsvarianter. Hur många bilar har jag kollat åt folk här på forumet där det ovan är fallet? Svar över dussinet det senaste året bara sen la jag ned. När det kommer till krita varför bilar importeras så är det just för att det finns en förtjänst i det när den säljs till slutkunden. Tyvärr finns det alkänna en ldeles för många inom denna branschen med ett alltför rymligt samvete för att kunna känna tilltro. Tyvärr dock för det finns seriösa och de överlever knappt. Mitt tips till dig är finn dig en bil i Tyskland motsvarande dina önskemål och i rimlig budget. Ett av de fiffigaste tillbehören man kan ha i Norr är Standheizung. Dvs Bensinvärmare. Mycket trevligt. Finn bilen via www.bmw.de gebrachtwagenbörse. Säkert och med bra garanttier. Alternativt finn en privatimporterad vagn intagen av ägaren för eget bruk och har hafty den en längre tid med gott underhåll. Eller en fräsch svensksåld vagn med gedigen historik. På detta sätt är du så gott det går säker på att få tag på en bil, inte den billigaste prislappen men garanterat den som blir billigast och driva samt nöjdsammast att äga. Nu låter jag mitt öga kolla på bilen i fråga. Huv och framstötfångare är omlackerade. Varför? Ingen aning. Låt ögat forma en enhet av dessa och jämför det med höger framskärm och bilen i övrigt. Låt dessutom ögat träffa området där Huvens högra bakre ovankant(?) möter vindrutan samt ovandelen av höger framskärm. Det avståndet skall vara identiskt mer eller mindre med mellan främre delen av framskärmen och huven där de möts vid höger främre strålkastare. Alltså inte korrekt justerad. När bilen lämnar fabrik är den till 99 fall av 100 korrekt justerad. Strålkastarglasen ser inte märkbart blästrade ut som efter 13k mil. Hade själv en 540iAt 98 med 15 k mil innan jag sålde den och de såg betydligt gryningare ut. Notera bilden på ratten och Kåpan över airbagen. Det löper en skugga runt ca 1/10 in från ytterkant. Det ser inte ut som gummiinsmörjningsmedel. En tanke jag får är kan airbagen varit utlöst eller kommer det bara av ålder? Visst det är bara en bil säger många. Det håller jag med om. Dessutom en begagnad bil och där får man räkna med en historik ungefär som alla bilar. Det gäller bara att det finns dokumentation, då talar bilen för sig själv på dagens marknad. Betr Hassos inlägg kan jag bara säga att tyvärr är det så. På en bakants verkstad var det inne en 530 och de 14k milen såg inte kul ut.. Ungefär lika kul var det att se kundens min när han fick kostnadsförslaget.... Lycka till i ditt billetande! Ditt öga lyckades fånga en läcker vagn, du verkar vilja köpa bil med hjärnan och det lyckas du säkert med. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Exlim: Jag har sett en o annan Italienimport som varit fd gasdriven, och ventilsäten, ventiler ser ut som bilen rullat dubbla körsträckan mot en bensin bil, gasen verkar inte smörja på samma sätt samt att toppen är vitbränd på insidan som ett stift brukar se ut när bilen gått för snålt och det brukar bränna ventilerna tillslut. Tror får dom göra som går i kyrkan på söndagar vilket jag inte gör inte ens medlem.. Det rullar inte en ellet två italienimporter till Örebro utan det kommer flertalet biltransporter varje vecka, dessutom är det stor omsättning på dom det har blivit en nisch för bakgårdshandlare att plocka in bilar från italien istället för tyskland pga prisnivån och köper man ett helt lass bilar från BMW italien och dessutom förekommer mätarskruvade hos en BMW återförsäljare säger en del om hur seriösa dom är. Om man åker ned själv o letar må var OK men absolut inte köpa en italien import hos en bakgårdshandlare, nu vet inte jag möjligheterna att kolla historiken från Italien. Seriösa bilhandlare ?? finns det sådana och vad ingår i den kategorin, du blir mer eller mindre "lurad" oavsett om du köper bilen hos en märkeshandlare eller bakgårdshandlare gäller bara att miniminera det så gott man kan. Nånstans ska pengarna tjänas och det är kunden som får stå för den förtjänsten på ett allar annat sätt och det är inga småpengar det är frågan om. Och de bilar som köps till grossistpriser i stora partier är knappast de man som bilägare vill ha, utan de är köpta till vrakpris kanske inte säljbara där dom kommer ifrån ofta har de div fel som behöver åtgärdas mm och det är ju inte så svårt att med rätt utrustning förvandla en buske till en skinande pärla på en halvdag för att lura den oinvigde. Det förkommer ju också att även bakgårdshandlaren åker på en o annan blåsning, rasade motorer, kokade bilar, strulande automatlådor. Har man bott i ett ökänt gnäll/importbälte där det importerats bilar i 30 år av både någotlunda seriösa handlare och rena skojarna så har man lärt sig nått under dessa år av det man sett. ///MVH Hasso Länk |
|
Får man köpa har man betalt för mycket, får man sälja har man fått för lite. Trist, men så är det oftast. Verkar vara många starka känslor vad det gäller importbilar, kanske inte så konstigt. Vad man kan fundera på är vad vitsen med importen är? Mindre rost? Ja vissa, men en nästan ny bil? Större utbud? Absolut, men bara om du gör importen själv. En halvskum handlare i södra landet bryr sig inte om bilen är vit eller blå, bara den är "fullutrustad" (går det att få en sån BMW överhuvudtaget? säger bara Induvidial) Visst finns det lågmilade bilar både här och där (har själv en som inte kommer att rulla mer än 1200 mil om året) men hur många är vi som lägger såna pengar på en bil som ska stå? Det känns som det kan vara en del av oss som är på sånna här forum, inte en person med tjänstebil i tyskland. Kvar för den halvskumma handlaren är att köpa jättebilligt och sälja billigt, en mätarjustering är väl ett billigt sätt att ändra bilen värde. Hur många ringer tidigare ägare och kollar upp en bil ordentligt, och dessutom på knagglig tyska? Enkla pengar om man inte har ett samvete. Detta händer givetvis även "svenska" bilar, men dom kollar nog fler upp då det är "lättare" Personligen har jag inget mot importare men det skiljer för lite i pris för att det ska vara värt extrabesväret när bilen ska kontrolleras. "If you have a hammer, most things look like a nail". |
|
|
Hasso: Visst uppstår det olika problem med med gaskonverterade bilar men tycker du ändå inte att fördelarn med en f.d gasdrift overväger nackdelarna då man sköper bilen som begagnad? E det din självstudie på ett antal bilar som ligger till grund för din erfarenhet (har jag förstått dig rätt då) "och dessutom förekommer mätarskruvade hos en BMW återförsäljare säger en del om hur seriösa dom är." Det säger en hel del om just den bilfirman men absolut inte något om importbilar från Italien eller BMW återförsäljare i Italien. (förutsatt att det e så och inget du bara har hört eller vill höra) Vi skulle kunna argumentera ganska läng o väl om seriösa handlare men då vill man ju föra diskutionen med någon som har varit utanför Örebro eller gnäll/importbälte som du så vackert kallar det. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Exlim:Problemet är ju att gaskonverterningen är borttagen och pluggad och kunden vet inte om att bilen varit gaskonverterad i det ligger problemet ursäkta att jag var otydligt angående detta. Det har varit inne ett antal bla Volvo 850/V70 sådana, med brända ventiler samt toppackningsbyte. Jag var själv inblandad i en reperation av en 530D-00 för några veckor sedan som precis rullad av biltransporten där samtliga bilar kom från en italiensk BMWhandlare, när vi läste av loggade fel med Boschdiagnos så fanns det felloggor vid 18.000 mil och mätaren/ljusmodul på bilen visade ca13.000. Eftersom du är nyreggad på forumet så har jag överseende med ditt påhopp om att jag skulle fara med osanning/eller hittar på för den här gången. Vi har "jagat" och avslöjat mätarskruvande småhandlare och privatpersoner under flera år i hela sverige vilket du lär upptäcka så småningom. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: "Problemet är ju att gaskonverterningen är borttagen och pluggad och kunden vet inte om att bilen varit gaskonverterad i det ligger problemet" Ja om du menar att kunden får en bil där motorn har mindre slitage och som är ren och fin där tidigare ägare inte kört skiten ur den p.g.a att motorn inte ger så mycket effekt utan känns mer som en Citroën Berlingo Diesel (Max fart 98 km) så har du en poäng. Det skulle ju vara lika hemskt som att upptäcka att man har mer pengar på kontot än vad man trodde! Hasso: "Det har varit inne ett antal bla Volvo 850/V70 sådana, med brända ventiler samt toppackningsbyte." Dessa bilar har mindre motorer p.g.a skattregler 2.0l istället för 2.3l och var specialgjorda för export med vissa barnsjukdomar som bl.a. överhettning. Motormodellen blev väldigt populär bland hästfolk m.fl då godset var starkare. Detta upphörde på årsmodeller 2000 (-01 V70) och framåt p.g.a EU Regler och konkuransvilkor. Nu kan man ju göra det lätt för sig och skylla allt på gasdrift. Hasso:"Jag var själv inblandad i en reperation av en 530D-00 för några veckor sedan som precis rullad av biltransporten där samtliga bilar kom från en italiensk BMWhandlare, när vi läste av loggade fel med Boschdiagnos så fanns det felloggor vid 18.000 mil och mätaren/ljusmodul på bilen visade ca13.000" Med tanke på att en biltransport rymmer 8-10 bilar beroende på om det är kombi eller sedan modeller, så är det ju tänkbart att "rutten frukt finns i korgen" Detta löser man genom att skicka tillbaka skräpet med nästa återgående transport utan att stå för transportkostnaden, ej betala full faktura o.s.v. Vilket du än väljer så kan du ge dig på att leverantören tänker sig för innan han skickar upp oärliga bilar till dig. Nej! Jag är inte ny på detta forum bara nyreggad och jag är djupt tacksam att du Hasso"Gudfarden" har överseende med mina s.k påhopp... Jag förstår att du har hittat ditt kall i livet och som jag tycker är beundransvärt (att jaga mätarskruvare o.s.v.) Men tror att bäst resultat når du genom att ställa dig utanför firmor som håller på med s.k mätarjustering. Anteckna regnr. gå ut i press då stora firmor förekommer. Göra deras verksamhet ohållbar med andra ord. Men det gör man ju bara om man verkligen vill förändra något. Till sist men inte minst: Så tycker jag fortfarande inte man skall uttala sig om man inte vet eller är osäker på sin sak. Trevlig helg. Exilim |
|
Exilim: Nej kunden får en motor som är betydligt mer sliten och bilarna är inlämnade av importfirmor för reparation innan dom är sålts till kunder och tyvärr så är div handlare inte så noga, om bilarna är skruvade eller defekter de har köpt dom så billigt så en reparation på 15.000 spelar inte så stor roll, de gör vinst ändå fast inte så stor på just den bilen. Och importörer har redan plockat bort gasanslutningar och svetsat igen div anslutningar innan det konstaterat motor ändå är defekt. Och där räcker inte kompetensen till utan de är tvingade att lämna in bilen till en verkstad. Annars hade dessa bilar gått direkt till en ovetande kund, som fått ta smällen för eller senare. Jovisst en del importörer skickar tillbaka skrotet som kommer, en del andra säljer dom billigt till nån som vill laga själv eller så försvinner dom på transport åt 08 hållet av nån anledning och som du säger kommer det 30 bilar på en vecka så är det ju sällan alla är felfria. En nära bekant köpte en oreggad sådan Audi-80 som kommit med rasade motor som skulle skickas tillbaka av en bakgårdshandlare, bilen hade en mätarställning på 13.000 mil och det satt en servicelapp i skiten under huven på över 25.000 mil, visst har man ingen kostnad för detta mer än materialet så går det väl anom priset är rätt, trots att bilen skulle tillbaka så var den redan skruvad:) Nja jag är lite för mån om min hälsa för att stå utanför en oseriös firma. det har redan förekommit en hel del otrevligheter. Mätarskruvare behöver man inte jaga, de snubblar man på ändå. "Till sist men inte minst: Så tycker jag fortfarande inte man skall uttala sig om man inte vet eller är osäker på sin sak" Instämmer till fullo. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Nu tror jag att du svävar ut lite.....(igen) Tror du på allvar att allt är så nattsvart som du beskriver det? Då borde ju importen ha upphört för länge sen. Tråkigt att du bara har negativa erfarenheter av import, handlare och gasdrift. Men jag förstår dig och din inställning, då du verkar ha insyn i importträsket via alla (o)seriösa avskum. Men om du vidgar dina vyer så kommer även du att kunna handla över gränserna till belåtenhet för både säljare & köpare. För trots allt så är Sverige större än Örebro, och Europa större än Sverige ; ) |
|
|
Exilim: Tror faktiskt inte att hasso enbart har negativa åsikter om "importbilar" iom att han faktiskt kör en själv.. Det är ju faktiskt så att om man tittar på ett antal "nyimporterade" bilar så kommer man ganska snart att märka att ett alldeles för stort antal av dom är betydligt billigare än vad motsvarande bil med samma mätarställning & utrustning är i Tyskland. Man kan ju då börja undra varför... Kollade på ett antal 530i här i Sverige innan jag beslöt att hämta en själv. Mvh Jimmy |
|
| Ja där ser man.....:) | |
Jag har förmodligen sett för mycket tyvärr, men självklart det finns hyfsade importörer så allt är väl inte nattsvart. Och det finns mycket positivt i importerade bilar åker i en själv Största problemet är ju egenligen svensken godtrohet och naiva inställning , och viljan att göra det billiga fyndet, vilket i stort sett aldrig visar sig vara det och därför kommer det att fortgå. Och det skruvas väldigt mycket ovsett bilens härkomst, det framgick ju inte minnst när den auktoriserade mätarskruvaren i 08 framträdde i Insider och bekräftade det vi redan visste. När man beställer en bakdörr på chassienumret och får en dörr till en lång MB två ggr så istället för en normallång, så är det ju inte heller så kul för ägaren att han åker ikring i en klonad bil som han ägt i 3-4 år,. När bakgårdshandlarna lager en rullad imortbil på detta viset och tänker lura på en ung ovetande kille en läcker fin 328. Tur att någon slog igen de lagunagröna dörrarna (insidan) tillräckligt hårt så att spacklet lossnade på taket. Länk Länk Länk Handlaren fejkade senare krock med bilen och fick den inlöst, när ingen verkstad ville ta i den för att återställa airbagsystemet. Detta är också en trevlig historia. Länk Här har vi en av de exempel och en av de som gör mig mest förbannat där en forumanvändare är bulvan åt en mätarskruvande privatimportör och försöker beskriva bilen som sin nyinköpta 528 som ett topex., och sedan försöker kränga bilen efter 14 dagar, lämnar tillbaka bilen till sin polare som lurar på den på en ovetande jämtlänning, där jag har en tjock bunt med dokument liggande. Lite trevlig o underhållande läsning från sidan tre om du orkar. Länk 528 ägaren köper sedan en 520 av samma polare som han försöker kränga, utlovar att han ska ge bort bilen om den är skruvad. Importören har sålt en flertalet mätarskruvade som han låtit andra stå som ägare på för att inte synas på faxutdragen. 528ägaren som för övrigt nekade vid telefonkontakt att han "lämnat tillbaka" bilen för att den var skruvad utan fel utrustad. Så visst kan det vara riktigt nattsvart i vissa fall. För övrigt har jag rätt bra betyg i geografi och hunnit med mycket mera än att enbart besöka och bott i Örebro som har ett av landets sämsta rykten sedan 30 år när det gäller importbilsmygel och det är tyvärr befogat. Det har visat sig att det finns flera "mekkan" i sverige där det duggar tätt bland oseriösa firmor/privatpersoner. Och som sagt tro får dom göra som är med i svenska kyrkan på söndagar. ///MVH Hasso Länk |
| Börjar få "Jon-vibbar" | |
|
Exilim: Vad har du för bakgrund själv? När det gäller svävar ut så får du ta och peka på digsjälv istället för att peka på andra. Asken |
|
|
Exilim: Varför "nyreggar" man sig och hoppar in i en tråd? Bara lite nyfiken liksom... Är det att man har skrivit så pinsamma inlägg förut att man vill ömsa skinn eller är det jag som inte fattar hur detta med forum fungerar. Personligen har båda mina bmw varit tysk-import och jag har varit helnöjd. Båda bilarna har legat på runt 16000 mil på mätaren vid köp och det har verkat rimligt utifrån ålder samt slitage på skinn mm. Det måste givetvis vara möjligt att hitta en fullspäckad tysk lågmilare till bra penning, men lätt kan det inte vara. Jag kan ärligt säga att jag ALDRIG (även på lite mer seriösa firmor) har sett en import BMW som är 4-5 år gammal som har gått under 10.000 mil (enligt mig). Min okunskap om bilar gör att jag blir tvungen att använda ögon och sunt förnuft istället för hårda fakta, men torrt nednött läder, en ratt som är blank som ett ollon, knappar med nedsliten text och en total avsaknad av "bil-doft" i kombination med en mätarställning på 9000mil gör ju att man får olustkänslor. Jag köper bra mycket hellre en rimlig 16000 milare av en säljare som verkar ärlig än suggererar mig att tro att just jag har turen att hitta "bilen som ingen trodde fanns". I min simpla och naiva värld så är underhåll och regelbundet filter/oljebyte värt mer än låg mätarställning. Sen kan jag vara lika lurad jag, men jag tror inte det. Sen en detalj. Vart skruvas bilarna? I sverige eller tyskland??? Givetvis kan en svensksåld bil vara skruvad den också även om risken är mindre då vi i regel kör mindre/år. Men en före detta privat taxibil tex skulle mycket väl kunna få en liten "upprustning" kan jag tänka mig. När jag köpte 540'n så tog jag med mig en bmw älskande mekare för att bedöma motorn och jag kollade resten. Den är inte perfekt, men det skall den inte vara, inte för det pris jag gav och dess ålder. Men jag tror faktiskt den är ärlig. När jag säljer den en dag så lär vi väl alla få veta, Haha... /Fredrik |
|
|
hasso: Bockar och bugar för det utförliga svaret. Har kommit fram till att jag är ute efter en 01 eller nyare och helst en manuell. Bra utrustad gärna en 530 eller 540. Av ren nyfikenhet. Finns det några tell tale grejer som man kan se om en bil har varit gaskonverterad? Något för beg guiden?? Jag kör inte så mycket per år än så länge ( ca 1200mil ) men de gånger jag åker någonstans så vill jag göra det med stil :) Dessutom så misstänker jag att när man går med i klubben och börjar hänga med grabbarna i bmwsc nord så blir det mer åkning av :) GÄller bara att hitta pärlan.. Vilket kan vara nog så svårt.. Exilim: Sluta spamma sönder "min" tråd :P Gas har varit stendött i sverige sedan 80talet. Och eftersom motorerna inte är byggda för sådan smörja tror jag inte för en sekund att de mår speciellt bra av det.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.