AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.383

Hittat en 540ia på blocket i göteborg och jag har lite funderingar

Sida 1 av 2
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Har hittat en 540 på blocket som ser OK ut på bild.

Länk tar man sig dit med..

Företaget är det något känt ruffel & båg eller är det en seriös firma?

Bilen i sig är det bra pris och vad betyder alla dessa herioglyfer i annonsen.

Vad är det som drar upp respektive drar ned värdet på en e39 när man ska köpa sig en.

Har läst igenom den utomordentliga modellguiden ett par ggr men det är fortfarande en hel del frågetecken jag skulle vilja ha hjälp med att räta ut.

Har en uppgradering till e39 i tankarna och vad jag sett hittils så är det A och O att helt enkelt göra läxan och köpa rätt exemplar..

ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Här Länk hittar du alla utrustningskoder som anges i annonsen. Har inte något speciellt om firman men du kanske skulle behöva kolla upp milen. Mycket utrustning drar självklart upp priset och motsatsen drar ner. Telefon kanske inte helt nödvändigt men höjer väl ändå en aning. Annars så är navi och ett bra ljudsystem attraktivt. Även fälgar och ljusuppgraderingar avgör en del. Annars är det väl som alla andra bilar: manuell/automat, skinn/textil, m.m.
Bilen i säg är lite för dyr enligt mitt tycke, dock välutrustad. Är den i bra skick och milen är sanna så tycker jag att det är okej med en prutmån på 10%.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hej,
Jag kan varmt rekomendera Autonova bil, oerhört trevligt och profsigt bemötande från säljaren. Jag har själv köpt min bil där och känner flera som också har gjort det. Alla har varit supernöjda!
Vad gäller 540-n ser den väldigt snygg ut på bild och kan man leva med den udda färgen samt får ner den lite i pris är det bara o handla.

Mvh
Marin
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Udda färg? Den är ju helrätt ;-), liten risk att se en likadan...

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är färgen udda eller ovanlig men jag tror inte att estorilblå som färg ska värderas lägre än andra färger. Stämmer allt och bilen är fräsch så känns väl dryga 100' som rimligt.

___
//Ulf
Lite för dyr. jag betalade 75000 i somras för min, fast då hade min gått 8000 mil till och hade några brister (parkeringsskada på framskärm, skinn som inte smorts på länge), men helt ny service och besiktning och 8*alufälgar och bra s-/v-däck.

Mvh
Mikael
Det som drar upp värdet på en BMW är generellt förutom skick/historik och dyl är: automat på femserie med motorer större än 520, SCHiinn(!!!), navigator, och allt annat "måste". Kom ihåg att BMWköpare ofta har MYCKET höga krav på utrustningsnivå!

Vad som drar ned: Det faktum att marknaden har ett överskott på beg femseriebilar och att köparna är mycket kunnig om teknik såväl som prisbild och möjlighet att pruta.

/S

citat: "leva med den udda färgen"
ehhh? va???

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Kan bara hålla med simon_en (som vanligt) åtminstone vad gäller mina prioteringar avseende utrustning. Det jag saknar på min nuvarande bil är navigation. Det som jag i övrigt prioriterar är automat och skinn som jag har. Det mesta av det tillbehör jag haft på tidigare bilar är kul (fabriksmonterad telefon, automatisk baklucka, RDC etc), men oviktigt vid sidan om dessa tre saker. CD-växlaren ogillar jag tom. Det är mycket enklare att byta cd när den finns i kupén och mycket större ansträngning när den sitter längst bak i bilen bakom bagageutrymmets hårdplastbalja (extautrustning köpt av mig så ingen undrar vad det är frågan om:)).

Mvh
Mikael
Skrikig färg är det om det samtidigt betyder udda får första skrivaren stå för, personligen betalar jag extra (mycket) för att få Estorilblau = färgen är inte ett problem utan en tillgång nog om den punkten.

Undersöka historiken skulle jag göra milen är låga för årsmodellen, full utrustad är den inte var är bränslevärmaren till exempel?!

Automat är "standard" på 540i så där betalar man extra för manuell i stället.

Om den klarar noggrann undersökning skulle jag förhandla om priset för det är en klart attraktiv 540iA E39.

Mvh Stephan

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Här är lite fler bilder om du inte redan hittat dom Länk

MVH Christofer
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Det där steptronic är det något att ha?

Anledningen till att jag är helsåld på e39 är att jag fick prova en sådan för några veckor sedan..

Den var manuell vilket kändes helt ok..

Enda färgen på e39 som jag har svårt för är imola röd... Vilket mest har att göra med att en i släkten har en i just den färgen... Så att köpa en röd käns lite väl copycat :)

Fast.. en helsvart med svart inredning och alupaneler skulle inte sitta helt fel ...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man slutar aldrig förundra sig hur importfirmor alltid lyckats hitta dessa lågmilade äldre pärlor som ingen annan lyckas hitta.:)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Finns lågmilare på BMW också. Länk
Förstår vad du syftar på Hasso, men man kanske inte skall dra förhastade slutsatser om alla importfirmor. Det kan ju vara en korrekt bil även om det är import. Jag vet själv inget om vare sig Autonova eller bilen.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mats: Den på Ivars bil är svensksåld vilket inte riktigt är jämnförbart med en lågmilad nyimport.
Självklart att bilen kan vara korrekt, men var tjänas pengarna nånstans ??
Men 8 av 10 är inte det vill jag påstå.
Det finns 17 st -98 -99 540 med mindre än 15.000 mil på mobile.de och ingen kostar mindre än 13.500euro.

///MVH Hasso
Länk
hasso,

det finns ju ett hyggligt stort land där man gillar att äta spaghetti söder om tyskland också där BMW är något billigare framförallt modeller med kraftig motor.

nybeemer
Färgen grymt snygg. Synd att den inte har vanos.

En BMW med antisladd och en med autosladd.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
simon: Jo just det! därifrån kommer det mätarskruvade BMW direkt från BMW återförsäljarna till Sverige.

///MVH Hasso
Länk
hasso,

kan du leda i bevis det du påstår för alla italiensålda BMW? Vet iallafall ett exempel på motsatsen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alla ??? men jag vet flertalet bland annat en som nyligen lastades på hos en italiensk BMW återförsäljare och lastades av i Sverige som var backad minst 6000 mil enligt de felloggar som fanns i bilens dator.
Det kommer "tyvärr" mycktet italiensk till länet som inte skulle lämnat italien, dessutom kommer det en del bilar som gått med gas , där systemen pluggas och anslutningar svetsas igen. Om man lyfter på toppen på ens sådan bil så är slitaget betydligt större än motsvarande bensinbil.
Men som vanligt så blir det alltid "undantag som bekräftar regeln", men nått italiensk importerad skulle jag aldrig köpa.

///MVH Hasso
Länk
Varför skulle slitaget vara större på en gasbil? E det nått du har belägg för eller e det nått du tror? Och vad vet du för övrigt om importbilar från Italien. Tror inte det spelar någon roll var bilen kommer ifrån (förutom Sverige) för att du skall ha en negativ uppfattning. Speciellt om det är en bilfirma som säljer den. Det finns kanon bilar att hitta till rätt pris i Italien om man köper av seriösa säljare där. Tycker inte man skall vara med på alla trådar om man inte tillför något vettigt eller konkret (Det e ju trots allt ingen tävling)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.