AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.354

Spindelled, fram, båda sidor, montering felaktig

Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Ja som rubriken lyder så fick sambon nedslag på besiktningen med just denna texten.

Jag har nu varit under och tittat, kan dock inte finna vad som är felmonterat!

Går det att montera spindelleden fel? Om det går har någon en förklarande bild eller dyligt. Vad kan besiktningsgubben annars mena? Länkarmsbussningen kanske? Hur skall pilen peka?

Bilen är en E36 316 -93 med M40

Tacksam för svar

MVH

Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har aldrig bytt på en E36, men på en del andra bilar som t.ex. Volvo 140/160 & MB 190E med mrea så ska finnas en markering på leden, dessa markeringar ska peka på motvarandra på bägge sidor, gör de inte det, så hamnar belastningen fel och leden kan inte arbeta som det är tänkt och det kan leda till att leden i värsta fall går av. Jag kan tänka mig att det är något liknande på E36.

___
Bilen: Länk
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
varföe skulle dom vara felmonterade? kan gå sönder
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Kan inte svara för dina spindelleder men på min e30 så är dom konstruerade så att dom måste monteras åt rätt håll.

Om man ser dom ovanifrån så är det som ett spår som själva "pinnen" ska gå i ... svårt att förklara... men om man vrider dom fel när dom pressas i bärarmen så får man i värsta fall enbart möjlighet att dra pinnen framåt-bakåt med följden att spindelleden inte kan arbeta på rätt sätt med ett haveri som följd.
Och en avbruten spindelled är INTE kul... (tro mig jag har provat dock pg.a en trottoarkant)

Janne J
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Precis som pellevin säger är det. En del bilar har en spindelled där själva leden inte är en kulled som kan arbeta på alla håll utan leden kan bara arbeta framåt, bakåt eller sida till sida beroende på vilket håll man håller leden. Läggs belastningen fel, kan det leda till att den går av och det kan bli trafikfarligt.

___
Bilen: Länk
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Tackar för svaren!

Dock kan jag inte se hur de skall sitta för att sitta rätt!

Jag har ett par bilder på hur nya ser ut men hur lägger man upp dem i forumet?

Alternativt gå in på denna adress och leta fram spindelled yttre, klicka på reservdelskatalogen nere i höger hörn!

Länk

MVH

Johan
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Japp... om du tittar på bilden på den sidan så ser du 2 små urtag på sidorna av leden i botten... på min är det så att dom markerar åt vilket håll leden kan röra sig...
Alltså så ska dom urtagen sitta tvärs bilen och INTE längs med!!
Så kryp under din bil och kika vilket håll dom sitter...
En annan tanke som slog mig är att dom kanske inte är pressade i botten vilket också skulle kunna ge en anmärkning.
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Tackar och bockar!!!

På sambons bil sitter de som på bild 3 och det är alltså fel, de skall sitta som bild 2! Eller har jag fattat dig fel?

MVH

Johan
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Jag ska och hämta lite delar till min imorron... då ska jag titta och känna på en led så jag inte lurar dig... men vad på min bil är det så iaf.

Återkommer med ett 100%-igt svar imorron.

Håll ut detta ska lösas en gång för alla.....

Mvh Janne
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Jag får tacka för ditt engagemang!

Jag väntar med intresse på morgondagen!

MVH

Johan
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
God morgon!

Tänkte bara höra om du kollat upp det något mer! Har bara lederna kvar nu inför ombesiktning!

MVH

Johan
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Jag ber om ursäkt men pga omständigheter så har jag inte hunnit kolla ännu... men jag ska ta en titt imorron.....

Mvh Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.