|
|
|
|---|---|
|
Hej Är på god väg att köpa min första BMW. Tänkte köpa en E39 98-00. De som jag har siktat in mig på är tyvärr inte utrustade med original navi/tv. Mina frågor är alltså: Kan jag eftermontera navi/tv original (det är ju snyggast så) eller måste jag hålla mig till en (ful) sugproppsmodell? Är det möjligt att montera den lite fräschare 16:9-modellen eller den äldre 4:3-modellen? Var köper man isåfall allt som behövs, var hittar man vettiga intallationsinstruktioner? Hur mycket kan materialet tänkas kosta (arbete gör jag själv/får jag hjälp med)? Tack på förhand Mvh Oscar | |
|
Ja, man kan eftermontera Navi/TV. Båda modellerna går lika bra, så ta den nyare 16:9. Det är emellertid betydligt mindre jobb och går antagligen betydligt fortare att hitta en begagnad E38 som har detta inbyggt. Du hittar nog visserligen ingen E38 äldre än 01 som har 16:9-navin, men det är MYCKET enklare att uppgradera en bil som har existerande navigator (instruktioner finns här på AP) än att installera navi/tv i en bil som helt saknar det. Delarna du behöver om du ändå vill uppgradera en outrustad bil kostar tillsammans antagligen i närheten av 50 kkr nya från BMW. Du bör således köpa åtminstone navigationsdatorn, bildskärmen och TV-modulen begagnade. Finns på t ex auktionswebbplatser och här i PowerBörsen. Kablage och sånt är svårare att hitta begagnat. Det kan vara ännu fler grejer som behöver bytas om bilen inte har Professional ljudsystem från början. Här tar mina kunskaper slut, men det finns säkert ngn annan som vet. Föreslår att du postar en fråga i det för ändamålet avsedda forumet. Wilhelm Svenselius |
|
|
Bortse från den sista meningen, verkar som om det här inlägget magiskt hamnade rätt. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Som W2k skriver så är det hiskeligt dyrt att installera original Navi/TV i en bil som saknar det och jag ser bara två vettiga alternativ 1. Hitta en E39 som har Navi/Tv från början. Detta är absolut ingen ovanlig utrustning och det bör inte vara några problem att hitta en sådan. 2. Köper du en utan så satsa istället på eftermarknads Navi för bråkdelen av kostnaden. TV-funktionen kan man i regel klara sig utan. ___ //Ulf |
|
| Tack för hjälpen...blir nog ingen originalnavi för min del. | |
|
Om man har HIFI Aktiv-Lautssprechersystem, är det lika med Proffesional? Har iofs bara Businnes radio/bandare samt stora färddatorn. Om man kommer över kablage, navi-skivlådan samt bildskärmsfronten är det då ngt mer jag skulle behöva i så fall? Behöver man en tv-modul om man inte behöver titta på tv? *BAWORAK* |
|
|
Ser nu att jag blandade ihop E38 och E39 .. doh :) Wilhelm Svenselius |
|
| Högtalar systemet har inget med HU:n att göra dvs du kan välja HIFI systemet ihop med både Proffesional och Buisness huvudenheterna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.