AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
566

Vart ska motorvärmar pluggen sitta på en 735 e32?

*B
46
*Björklövare*
Bmw 735IA -91
Jo ska montera värmare men på papperet som ja fått med (Defa 145) så står de a1 för 7serien och a2-3 för bmw 530-535 från -88 hmm då blir ma lite fundersam för de är väl samma motor i min 735 som i 535:or!?

Tacksam för snabbt svar =)
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Säger samma sak.... Väldigt dålig anvisning. Kolla på Calix hemsida där syns placeringen bättre, men lika flummigt kring M30 motorn mellan 5 och 7 serien.

Monterade på min 7:a förra veckan. Satt doppvärmaren i den bakre pluggen, den närmast torpeden. Skulle den sitta längst fram, dvs på 1:an så skulle jag behöva demontera motorfästet, vilket jag ej var så sugen på...

Det var inte många cm till cylinderväggen, men har inte märkt något fel kring cirkulation eller kortslutning av värmeelementet, så den sitter nog som den ska.
Förklaringen av inpassningen är inte den bästa heller. Det finns en fräst markering runt värmaren som man skall slå in värmaren till, dvs den frästa delen skall ej hamna innanför plugghålet. Alltså hela fräsningnen skall vara synlig runtom. Vet inte om mitt förtydligande blev så mycket bättre.. (är bakfull som fan)

Själva kontakten som elkabeln skall in i. Satt jag på sidan av utbyggnaden för regplåten, blev väldigt bra. Svårt att förklara igen... skulle kunna ta kort om du vill se...
*B
46
*Björklövare*
Bmw 735IA -91
Hmm var och hissade upp bilen och märkte också att man blev tvungen ta bort motorfästet och ev grenröret så jag slutade bort de.Men kan man som du har gjort sätta den i a3 alltså den närmast torpeden så blev de ju betydligt enklare för där fanns ju gott om utrymme.

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Har tagit några kort om du vill ha, dock är ju frågan vart jag skickar dom. Har för mig att man fick upp mailen förr när man klickade på "gubben" till vänster om användarnamnet. Kanske mindes fel....
Eller så kan jag ju lägga upp dem någonstans.
Paap Reeder
... på min M30 sitter den i andra pluggen framifrån ... men det gäller ju en E28 iofs.
Cirkulationsmässigt tror jag den sitter bra där ni satt den ... längst bak på blocket.

MVH /// Paap R

*B
46
*Björklövare*
Bmw 735IA -91
Kollade runt på calix hemsida och dom hänvisar till första hålet alltså längst mot fronten, MEN pratade med en bilmek nyss och han sa att det funkade utmärkt att sätta längst bak, de gjorde dom också när dom monterade. Han trodde att de var på e23 som dom skulle sitta längst mot fronten (a1) och har en kompis som har en e23 som vi kollade på och där var de mycket gott om plats för å sätta på a1.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har monterat i flera M30 M40 M50 och som paap säger funkar oftast 2a framifrån bra.Tex så ska man montera i 1a hålet enl anvisning på M50 det går överhuvudtaget inte om bilen har ac.

Mvh/Micke
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Med tanke på den ganska låga effekten och vatten och gjutjärns goda värmeledningsförmåga kvittar det nog var man sätter den bara den får plats, motorn lär bli varm.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.