|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det är typ skadligt eller dyligt att sänka en E46:a ix modell?? Och var kan jag löpa ett vettigt set online någonstans? Typ 30-40mm sänk. Rock on! | |
|
Glömmade, det är en touring -01 Rock on! |
|
| Nej det är inte skadligt. Jag hade min förra 330xi e46 touring sänkt och det fungerade aldeles utmärkt. Kolla tex med pelle på stötdämparexperten så kan han hjälpa dig att välja ett kit som passar dig och din ekonomi. www.stotdamparexperten.se | |
| Låter kanon, man tackar! | |
| Jag köpte mitt kit på ww.sungraphic.se, var lite lång leveranstid då dom inte hade det i lager men det var bra pris när jag väl fick det! | |
|
Har beställt från sun graphic, hade inte det på lager nu heller men fick dem att skicka det direkt från tyskland! Bara 250:- x-tra! Blev det bra? Är du nöjd? Rock on! |
|
| Ja, jag blev nöjd när jag fick dit det, var lite bökigt att byta bak bara! Var lite trångt så jag fick inte dit fjäderverktyget så jag fick pula ihop ett eget att spänna ihop fjädern med! | |
|
Nu har jag satt dit mina fjädrar, blev fruktansvärt nöjd. Precis lagom sänkning! Rock on! |
|
|
Sänkning, hmm lite sugen är man ju (= men känns som att det är fel årstid att sänka bilen på just nu, har lagt sig lite snö nu, och mer kommer det ju (= Var det svårt att montera fjädrarna framtill då? hur blev bilen att köra, gissar att ni monterat endast fjädrar ej stötdämpare, blev den hårdare, lr som vanligt i fjädringen. tycker då min 330 xd känns redan ganska stötig och hård för att vara standard, men 17" däcken gör väl sitt de också. hur är det med hjulinställningen efter sänkning är det gjort eller svårt att få till.?? jag hade en mercedes c-klass -99 tidigare som jag sänkte men fick inte till hjulinställningen helt ordentligt efter det, och tyckte att det verkade slita rätt mycket däck då... |
|
| Har inte gjort nån hjulinställning än men det verkar inte slite snett på däckena så jag behöver nog inte göra nån, lite stötigare blev den men det är fullt åkbart mend et beror ju lite på vilka vägar man kör på också! det var bökigare bak än fram tyckte jag, fram tar man ju bort hela benet och monterar fjädrarna på bänken, iofs inte McPherson bak men det var ont om plats för fjäderklon. När jag satte dit fjädrarna bak så komprimerade jag fjädern i en press och najjade ihop den med en massa ståltråd innan jag satte dit den, sen var det bara att klippa av tråden så satt den på plats! | |
|
Tja Boyz! jag la ut en fråga om samma sak men sen lyckades jag hitta er, är det någon som vet vad som skiljer mellan 330ix och en vanlig 330i vad gäller dämpare och fjädrar? Kommer att tvingas byta dämpare fram i närtid och tänkte då slå till med nya dämpare o fjädrar runtom, sänkt naturligtvis ;-) men det skulle ju vara intressant att veta vilka grejor man har att välja på för priserna varierar ju ganska kraftigt. Är det någon som bytt både fjäder o dämpare när ni har sänkt? |
|
|
Lyfter en gammal tråd. En dämpare har frusit sönder på min 330xd -02 och jag har beställt två nya BMW original. Har en ny HR sänkningssats som sänker 30mm runt om liggandes i garaget. Ska jag montera den eller sätta tillbaka originalfjädrarna som rullat 16 tusen mil. Hur stor skillnad tror ni det blir i komfort. Kör 7 mil dagligen så komforten är rätt viktig. Finns det nån risk för fjäderhaveri på de gamla fjädrarna med tanke på hur långt de rullat? Hur fungerar originalstötdämparna ihop med sänkningsfjädrar? Enligt min ÅF skulle bilen bli stenhård eftersom gasen i stötdämparna komprimeras och dämparna blir stenhårda neråt och mjuka uppåt. |
|
|
Kanske lite synd att du köper nya dämpare om du gått i sänkningstankar. Dock vad jag sett så har alltid x-modellerna även M-sport varit högre än vanliga dito, så jag kan förstå ditt sug att sänka. Ang. dina fjädrar kan det var väl vara på sin plats att kontrollera dem, om du ändå ska in o pilla dit dämpare. Dock anser jag att fjädrar bör hålla rätt länge (beroende på belastning självklart), inspektera bilen då o då i gds-hall (där det finns lift) är aldrig fel. Sist men inte minst. Ändrar man bilens nivå genom sänk/höjning är det alltid hjulinställning som gäller. //Hema |
|
|
Hema: Vad menar du med synd att jag köper nya dämpare om jag ska sänka? Fungerar det verkligen inte nåt bra med originaldämpare och sänkningssats? |
|
|
Om du ville sänka kanske det vore bäst med anpassande dämpare för den kortare fjädringsvägen. Därav tyckte jag det var synd. Jag ska inte säga att det inte funkar, men optimalt är det kanske inte, vilket brukar resulterar i snabbare slitage på dämparna. Men hur det är just på en x kan jag inte säga till 100% Säkert olika på olika bilar, men det brukar stå att om man skall sänka bör man ta både fjädrar o dämpare. Men kanske det funkar med 30mm, då det inte är jättemycket. Glöm bara inte hjulinställningen efterråt. Lycka till. //Hema |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.