|
|
|
|---|---|
|
Var ute och körde idag, sladdade runt lite och helt plötsligt hade motorn gått varm, stängde av motorn och luftade ur det, ordentligt tryck i kylsystemet som ni kanske förstår, men hur som helst så efter en stund då den fått stå och lugna ner sig så starade jag bilen, den gick som den skulle utom lite vinade från remmen då det hade kommit mycket vatten på den, hade som tur var nära till en mack. fyllde på vattnet, mer och mer, verkade aldrig ta stopp. när det väl var fullt började jag sakta rulla hemmåt, höll ett bra öga på tempmätaren, den steg upp, dock ej till rött, hann hem och stängde av bilen, det pös och lät ganska bra ur kylaren, undrar om vatten pumpen nu kan ha farit? för motorn går helt klockrent inga missljus eller ryckiggång eller så. ska kolla mer imorrn vad som kan ha hänt, men några tips vad jag ska kolla? den verkar då inte läka vatten iaf. | |
|
det är en 525a 91a, och det kommer inte heller någon värme om du kör på maxvärme i bilen, tacksam för svar |
|
| Lufta! lufta , lufta Har haft samma problem.Starta motorn 5 min. Stanna lufta kylaren när alla luftbubblor är borta . Fyll på vatten.Håll på så tills all luft är ute .Då börjar värmen komma i .Känn på slangarna vid värmevantilerna | |
|
Observera att man ska aldrig öppna ett kylsystem vid de temperaturerna eftersom vattnet då börjar koka direkt. Eftersom kylsystemet är under tryck vilket det ska vara så höjs koktemperaturen på vattnet till cirka 110-115° och när du öppnar locket och släpper ut trycket så sjunker kokgränsen till de normala 100°. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Har haft samma problem, bytte kylare och termostat luftade och fungerade klockrent! | |
| Det är vattenpumpen som gått sönder,byt den och lufta ordentligt så är nog problemet löst. | |
|
har kört lite mer med den idag.. den vill som inte riktigt köra runt vattnet i systemet, så förmodligen äre då vatten pumpen som farit, men ibland så funkar den fint, kommer även värme i bilen och då går temmätaren ner, sen ibland funkar det inte värmen och då går bilen också varm. fortfarande vattenpumpen som är trasig? |
|
E30 Beemah |
japp byt V-pumpen E30 Beemah |
|
glöm ej att lufta lufta lufta... jag fick lufta 2gånger igår när ja bytte vatten å glycol. |
|
|
oki, nu har bilen börjat gå som den ska igen, utan att behöva byta vattenpump, ska köra ett tag nu och se om den fortfarande går bra, men dock så varnar den för lite kylarvätska fortfarande :/ men ska vänta ett tag nu och se, har ju en annan motor där det sitter en helt oki vattenpump, tror dock att vad den nu heter, fläcktkoppling eller fläktmotstånd eller nått :P |
|
|
hej jag läste dit problem risen.. jag har ett ungefär samma problem just nu som jag inte vet hur jag ska lösa???? jag har nyss bytt topppackningen i min 525ia och nu håller jag på att försöka lufta skiten.. men hur jag än gör blir slangen till värmepaketet inte varm!! någon som vet vad som kan vara felet? kan det vara så att min vattenpump också har gått sönder? skulle behöva veta de för jag har en v-pump ligger helt ny. synd att skicka tillbaks den om man behöver den =/ sedan en annan sak: när jag släpte ur vattnet på nedre kylarslangen kom det bara ut lite kylarvatten och i andra ändan av kylaren hade forfarande kylarvattnet kvar ?? =S min tanke är att det är stopp i kylaren.? MEN kan det vara så att den inigrerade oljekylaren från automaten förhindrar att hela kylaren töms på vatten om den nedre kylarslangen lossas? om det är stopp i kylaren är det någon som har ett bra tips på hur man ska lösa problemet? Mvh// Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.