AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.793

ViBilägare uttalar sig om om Dieseltuningboxar Nov 2007 Nr. 16

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag drog en insändare till ViBilägare om effektboxar. Det sattes i print I nummer 16 November 2006

Insändare av mig:
Håller effektboxar det som lovas?
I flera nummer av ViBilägare har jag sett annonser för företag som säljer "effektboxar" till moderna commonraildieselmotorer. Efter att ha lusläst tillverkarnas hemsidor så kan man ju inte annat än förundras över de uppgifter som de anger. I princip alla tillverkare/Leverantörer lovar en effekt- och vridmoments ökning på nästan 20%. Bränsleförbrukningen utlovas bli 5-10% lägre. Emissionstester visar lika eller lägre utsläpp jämfört med standardmotor.
Detta låter smått otroligt. Mer effekt och vridmoment för mindre bränsleförbrukning. Jag undrar om ViBilähare kan tänkas göra ett test på några av dessa boxar/chip(omprogrameringar och redovisa resultat samt laglighet av att ha sådanan monterade.
//Anders (jag)

ViBilägares svar
En känslig fråga. Seriösa företag kan med hjälp av intelligenta dieselboxar rätta de defekter i vridmomentskurvan som de flesta motorer har. Effekten blir därigenom högre, förbrukningen lägre och avgaserna renare. Problemet är att ingen tillverkare tillåter att någon går in och förändrar en så viktig komponent som motorstyrningen. Alla förbättringar (även om de är till det bättre) äventyrar därför garantin. Vill man bara uppnå en högre effekt kan detta lätt uppnås genom förändring av motorstyrningen.
Flera biltillverkare saluför en och samma motror med flera effektuttag där enda förändringen ligger i motorstyrningen.
Slutsats: Ingrepp kan vara till det bättre men är likafullt förbjudna.

Ganska coolt. De säger iprincip: moderat trimmning är bra för nya commonrailmotorer, men åk inte fast.

//amullo
---
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"intelligenta dieselboxar"

Det tråkiga är ju bara att det inte finns några sådana att köpa, bara dumma som pytsar in mera diesel.

För att det ska vara intelligenta måste man in och mappa så man kan ta hänsyn till och styra insprutningstider, insptutningsmängder, turbotryck, avgasretur osv osv.

Alla boxar häver bara in mera diesel, vilket inte är så intelligent.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Nåt tips på vilken box som är bäst/mest prisvärd?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
BMW_MAN..
Jo.. Det är därför som jag funderar på att chippa min biol istället.. Nog för att jag är nöjd med Mehrleistung boxen, men en riktig chipning så blir det nog ett mer balanserat resultat..

Sahlback
Jag har Mehrleistung nu. Priset är svårslaget, jag betalade 1500:- för en ny box i våras. "Bäst" i Sverige är väl KCR. Och då menar jag "bäst" eftersom de lovar motorgarantier osv.. men deras boxar pytsar också i mer diesel. För nära 4 gånger mer pengar än mehrleistung boxen..

Som ViBilägare skriver så är det enkelt att få mer effekt genom att ändra i motorstyrningen. Frågan är bara vem som vet hur man ändrar "bäst". Jag funderar på It´s fun som ju har Jürgen Weisse bakom själva chipet.. Men jag funderar även på AC Schnitzer som säljer en uppdatering. För bra mycket mer pengar, men de kan ju sin motorstyrning.

Vem är bäst på BMW trim i Sverige?

//amullo
---
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Samma här. Kommer nog trimma den dag garantin går ut.

Vill absolut inte ha en box som sprutar in 20% mera diesel och ger 30 hk till men med sotrök och kass förbränning så kattar och filter tar stryk.

Jag kommer att gå på en ny mapp som kanske ger 10% mera diesel OCH 10% mera luft för samma 30 extra hk så att förbränningen fortfarande är ideal.
JE
28
JE1
530DA -05 E60
Inte att förglömma:

Det finns även firmor i Sverige som kan ge upp till 7 (SJU!) års maskinskadegaranti vid modifiering.
Det finns nu även tillsatsenheter i landet som verkligen skiljer sig från de vanliga "railtryckshöjarna"! Både i resultat och arbetssätt.
Hoppas ni får tillfälle att prova en bil med en sådan någongång...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Titta gärna extra på vad villkoren är för en "motorgarantin". I flera fall innebär det en halvering av serviceintervallen, och extra byten av tex tändstift (på så korta sträckor som 1500 mil).

Så man inte står där i skägget i brevlådan om det häner något. Lusläs det finstilta!
JE
28
JE1
530DA -05 E60
-Acey

Det stämmer i vissa fall, men en del har riktigt bra villkor. Även med lång garantitid! Jag antar att bra villkor fungerar så länge folk inte missbrukar försäkringen...
Byta tändstift är dock inget man behöver tänka på i detta fallet:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.