|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Snälla är det ingen som har några ideer? Hasso tex brukar ju vara väldigt duktig på sån här problematik, lite väl dyrt att lämna iväg på felsökning man kan göra bättre själv mha detta eminenta forum! |
|
|
Felsök logiskt. Börja med att ta loss en tändkabel och tryck i ett av de gamla siften och placera mot chassie eller motor. Be någon köra runt motorn och kolla att det syns blåa friska gnistor på stiftet. Om inte så är det inte stor idé att försöka starta i detta läget, isf fortsätt att kolla spolar, ev. fördelare och tändmodul osv. Inget logiskt att anluten diagnosutrustning skulle påverka bilen, men kolla runt på kablaget i närheten och se så att inga kablar är skavda eller skadade. FP |
|
|
tja jag har problem med min 325 93, den går lite segt som farsans mondeo, ibland sen får den världens kick å drar iväg som om d vore polarens as trimmade aero jag har bytt lambdan men det blev lika segt å tråkigt redan efter 3 dars småkörning. vad är nästa steg? någon som har löst sina problem och vill dela med sig? mvh frustrerad |
|
|
Kan du förklara felsymptomen lite mer ingående? Att svara på varför den går segt utan mer bakrundsfakta är väldigt svårt. |
|
|
jo den har haft vandrande tomgång sen 3 månader tillbaka det har upphört bitvis men kommit tillbaka igen. ibland så att bilen dör.. jag har bytt ut gummibälgen mellan luftsensorn och spjälet pga spricka i den bytt tändstift å olja ca 1000 mil sen, (ska byta olja igen i veckan om jag hinner) ibland när man kör känner man att den liksom tappar effekt....som om en cylinder bara dog. ibland så dör den vid start från stillastående som om den inte hade orken plus att avgasvärden på besiktningen var helt åt helvette... högt på allt.. till och med högre än min gamla sunkiga ihoptejpade, oljeläckande 320 e30 på besiktningen hade jag högt på 3 utav dem.. och han sa då att det med 100% sannolikhet var lambdan.. men när jag bytt lambdan och kontrollbesikta den fick jag högt på alla 4 värdena. den gick sämre med andra ord.. bilen i fråga läcker ingen olja/luft dock drar lite olja ibland. jag har kollat allt packningar/bälgar mellan luftsensorn och insuget samt bytt ventilkåpspackningen precis pga packningen ovanför tändstiften läckte. mvh |
|
|
Tänkte jag skulle avsluta tråden och berättade vad mina felsymptom berodde på. Efter mkt felsökning efter det att andra lambdasonden gått sönder konstaterade vi att mitt bränsletryck var helt åt fanders för högt. Detta i sin tur berodde på att returen till tanken var mer eller mindre igentäppt. Efter åtgärdande av detta samt byte av även denna sond går nu bilen bra igen, dock har detta förmodligen kostat mig kat'en oxå, men det lär ju visa sig på besiktningen.. Hoppas detta hjälper ngn med samma fel. Ska oxå passa på att tacka alla som varit vänlig att försöka hjälpa mig Mvh Johan |
|
|
ok... men vart mäter jag mitt bränsle tryck? ska man kika efter eller innan BTR:n ? visst sitter det vakumslang på BTR oxå? mvh |
|
|
Jag skäms nästan att säga att jag inte vet.. blev så brydd över felet att jag lämnade in bilen. Men sök, det lär finnas svar. Eller så startar du en ny tråd. Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.