AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.291

lambdasond trasig igen!?!

Sida 2 av 3
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Det är en lokal firma som har diagnosutrustning för att läsa ut felkoder hos bmw, pratade inget närmare med dem.

Men oavsett om det är en väldigt välrenomerad firma sa de mig att de inte godkänner denna diagnos om den inte kommer från auktoriserad bmw återförsäljare.

Frågan är väl om man ska kosta på en diagnos hos den lokala killen för att utröna om det är andra felkällor, eller helt enkelt köra ner bilen till bmw och förmodligen få ett underkännande ur garantisynpunt på grund av ditt eller datt och en saftig räkning som belöning..

Suck..
såg du mitt innlegg om tomgansventil? Anbefaler deg å sjekke den
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Mjo, såg det. Men tycker inte riktigt det stämmer på symptomen. Visst tomgången är ojämn, men den drar även herrans massa bensin samt att det är exakt samma felsymptom som förra gången och då försvann dessa omedelbart efter bytet.

Men självklart ska jag kolla denna. Alla tips mottages tacksamt!
Visa användare
586
wdac
325i -05
skit massa svar här, men ja klämmer till med mina erfarenheter,

och de är om lambdan pajjar efter ett kort tag vid byte så har mina 2 tidigare fel vart Luftmassemätaren, pumpar på för mycke eller för lite luft som ger gnas värden som gör att lambdan ballar ur.. hänt på den första 525 touringen -93 och på min andra 325 sedan -93.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
wdac tack för det svaret! Låter vettigt tycker jag, konstigt att ingen annan har nämnt detta problem.

Du har alltså bytt först lambdan som pajjat igen varpå du fått byta lmm'en för att få det att funka igen? Är det korrekt?

Mvh johan
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
En annan fråga, någon som vet om en lambda från en 91 24 ventiler passar min 94?

Om det är som ovanstående säger har jag ju inget att hämta på garatin på lambdan.

Då får jag byta lambda, lmm och förmodligen kat. Har lur på ett avgas från en -91 komplett med lambda och katalysator därför jag undrar.
Kan tyvärr inte svara på om delarna från -91 passar rakt av.
Undras om alla lambdasonder som byts ut verkligen är trasiga. Principen och uppbyggnaden av sensorn är robust, den är ju av lätt förståeliga skäl byggd för att stå ut med mycket i sin utsatta position. Jag tvivlar på att den pajar av felaktig blandning, många bilar går ju både för fett och magert ibland, bränner olja osv, katalysatorn är mera kinkig isf.
Även enbart fel på LMM eller bortkoppling av denna ger relativt liten påverkan på de flesta motorer och även vad gäller att förstöra lambdasensorn. Många bilar, även äldre, ställer in ett förprogrammerat medelvärde om LMM faller ifrån, det sitter ju även alltid en tempsensor i för luften i insuget, den ger nästan tillräcklig info utan LMM till motorstyrningen. En del bilar har heller ingen LMM, endast temperaturmätning och fixar rätt blandning ändå.

FP
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Kontentan av detta är alltså att jag inte har en aning om vad jag ska göra haha :P

Det jag kan konstatera är att bilen går ruggigt fett. Tänkte prova att läsa ut felkoder imorgon, visar den på lmm fel så är det förmodligen denna. Detta i sig medför väl att jag inte får ut ett jota på garantin om även lambdan har farit. Eller?

Det kan inte vara nämnda tempsensor det är fel på? Finns det en felkod för denna?
Det bör finnas felkoder även för trasig tempsensor mm, finns iaf i nyare modeller vid diagnos osv. Problemet är ju att det är ett komplext system där man får diverse återverkningar mellan olika delar i hela motorstyrningen, även enstaka komponenter inne i själva styrboxen. För fet blandning kan ju även orsakas av att t.ex kallstartsfunktionen ligger på hela tiden, blockerat insug eller igensatt luftfilter osv.
Jag förstår ditt dilemma och skulle nog tagit ett allvarligt snack med BMW om det är de som har garantin för den utbytta lambdasensorn. Om du t.ex måste köra 50 mil fram och tillbaka som kostar ju detta kanske mera än en sensor även om det skulle vara denna och den byts gratis.

FP
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay, ska läsa av diagnosen.

Blockerat insug tror jag inte då bilen går bra på varv, luftfiltret byttes i lördags.
Kallstartfunktionen kan vara värd att kolla, dock ska nämnas att bilen har tomgång när man kallstartar och men inte när den är varm - lambdan bortkopplad normalt vid kallstart (inga fel på den?)

Jo, tycker också det är idiotiskt att måsta köra ner bilen, särskilt som den fungerar nu. Hoppas att diagnosen visar något vettigt. Tack för alla hjälpsamma svar, återkommer med resultat från diagnos.
Visa användare
586
wdac
325i -05
Neues: Stämmer, efter att ha bytt den första lambdan och den nya pajjar ett kort tag efter bytet så har jag även bytt lmm och i med ytterligare en ny lambda..
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay, och nu funkar den som den ska?

Läste du ut felkoder för att bestämma att det var lmm'en eller bytte du på chans?

Förresten, fick du en ny lambda på garantin av den gamla? Köpte du kanske en beggad eller fick du snällt punga upp med ytterliggare 1700?

Mvh Johan
Visa användare
586
wdac
325i -05
folke: på min 325i -93 så gav Lmm värde om fullt insläpp av luft enligt mecken på bmw och ja hade värden enligt honom som en trimmad rally bil och var förvånad att motorn höll. med tillägget.
"Fast den går ju utav helvete"

då hade ja en förbrukning på 2L milen, efter byte av lmm å sond så rammla ja ner på 0.9L milen.

men de kan ju vara specifikt i mitt fall, delar med mig av mina erfarenheter bara.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Ytterliggare en kalldusch att rapportera.

Bilen lämnades för avläsning och det gick fint, felkoderna raderades, men när bilen skulle startas för att se om koderna återkom vägrade den starta. Där står vi nu, bilen går inte igång och jag vet inte vad jag ska göra faktiskt.

Kan tillägga att det fanns felkoder för lambda och lmm
Visa användare
586
wdac
325i -05
fan va synd, dock kul att ja var inne på rätt spår med tidigare problem..
och ja. jag fick loggen läst att de va vajsing på lmm oxå.. ville inte köpa en beg/ny lmm på chans så ja kolla loggen innan ja beställde.
Visa användare
586
wdac
325i -05
går de att läsa loggen fast bilen inte startar?
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Nja, felkoderna är ju raderade så meningen var att starta bilen och läsa ut värdena igen. Vilket ju inte går när biljäveln inte startar.....

Jäkligt fundersam på vad det kan vara. Bilen har ju alltid startat klockrent förut även om den gått på nödprogram.... Jobbigt läge.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Kan det vara så att vevaxelgivaren passat på att ge upp samtidigt som luftmasemätare och lambdasond?

Har läst lite att varit problem på vissa e34'or? Någon som bytt denna med liknande symptom?
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Liten update.

Bilen går igen, det var stiften som hade blivit så dränkta i soppa att de lagt av, med nya stift går den igen.

Dock finns det enbart felkoder för lambdan när bilen på nytt kopplades upp mot dis, dessutom blir det en märkbar förändring när lmm kopplas bort.

Dessutom syntes det att lambdan inte arbetade överhuvudtaget när vi hade bilen uppkopplad mot datorn.

Alltså måste jag ta strid med Englunds om garantin igen! Men iaf en lättnad att det inte var lmm kam eller vevaxelgivare..,..

Önska mig lycka till med att diskutera garantin med BMW...

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Update igen. Var för snabb med förra inlägget - tyvärr.......

Morgonen efter skulle jag iväg och bilen går inte igång, eller rättare sagt den tänder till för att sedan tvärvägra. Exakt det symptom som inträffade när meken skulle ha igång bilen efter radering av felkoderna.

En intressant aspekt som jag fick höra när jag tog kontakt med meken var att bilen gick bättre när diagnosutrusningen var ikopplad - när den kopplades in och ur blev det tydliga skillnader.

Detta gör ju att jag naturligtvis tror att jag har ett fel som ligger där eller någon kabel som är kopplad till DIS, någon som har en aning vad det kan vara?

Detta låter som den enda vettiga anledningen - bilen har alltid startat innan datorn blev avläst trots trasig lambda.

Mitt fel är nog tyvärr mer komplext än jag ville tro från början - snälla kom med synpunkter!

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.