AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.345

Bensin istället för Diesel

ku
25
kun
BMW 318i -87
Vad händer om man av misstag tankar bensin när det skall vara diesel?

Hur allvarligt är det, handlar det om ttalt motorhaveri?
Kör du med bilen? Jag undrar om en dieselmotor överhuvudtaget går att köra på bensin.

anderslindstrom2003@yahoo.com
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Köra den går sannolikt inte då trycket i dieselmotorn inte räcker för att antända bensinen.

Motorn kommer förmodligen att tappa trycket precis som den gör vid soppatorsk och man får besöka verkstad där de får tappa ur bensinen ur systemet, fylla på diesel, skapa arbetstryck manuellt och sen köra igång motorn... Haveri kan jag inte tänka mig att man kan skapa om man inte står och tuggar på startmotorn tills hela cylindrarna är fyllda med oförbränd bensin.
Nog borde bensinen antändas eftersom bensin har en flampunkt på -40 grader mot +60 grader för diesel.

anderslindstrom2003@yahoo.com
vet en del som häller i en 5a bensin innan besiktning för att få bättre avgasvärden i sina dieslar
Paap Reeder
... "trycket i dieselmotorn inte räcker för att antända bensinen."
... hm!
Det är väl ett väsentligen högre tryck i en dieselmotor än en dito bensinare.
Skulle den inte gå att köra beror det nog is f på att den "spikar ihjäl sig" eftersom bensinen antänds av trycket långt före ÖD.

MVH /// Paap R

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Dieselmotorn går förmodligen på bensinen. Men dieselpumpen är känslig och får den inte smörjning, som diesel ger, så håller den inte länge.
Inte att rekomendera med andra ord, men det vore kul att testa på en gammal holk.
diesel går ju att köra i bensinbil men går jättedåligt och ryker utav bara helvete

har man ju sett på tv iallafall
Man ser så mycket, och man skall inte tro allt man ser/hör. En bensinmotor har alldeles för lågt arbetstryck för att dieseln skall antändas, gnistan från stiftet påverkar inte ev. diesel/luftblandning heller, åtminstone inte vid kall motor.
Sen måste man skilja på direktinsprutning med flera hundra bars tryck (dieselmotor), DÅ kan dieselångan som bildas brinna med lite kläm..., jämfört med diesel som sugs in via luften i insuget, antingen från förgasare eller lågtrycksspridare. Blandningen blir aldeles för fet, enda sättet att få se och lukta på lite dieselrök från en motor avsedd för bensindrift är att spä ut bensinen med dieselbränsle eller mata in diesel direkt i insuget vid en varm motor som redan är igång.
Omvänt så går knappast en dieselmotor att köra på bensin heller, det skulle bli helt okontrollerad förbränning om den ens tänder men framför allt en alldeles för mager blandning. Däremot på en del andra bränslen om de bara är pumpbara och kan passera pumpar och spridare osv.

FP
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag minns en snubbe som körde sin Buick special på diesel. Det var i början på sjuttiotalet och han tyckte väl det var dyrt att tanka bensin och han hade troligen tillgång till gratis diesel. Han brukade starta upp bilen på bensin på lördageftermidagen och tankade sedan upp med diesel. Vad det exakta blandningsförhållandet blev vet jag inte, men till största delen diesel påstod han, när jag frågade honom om saken, för några år sedan. Bilen rök och lämnade dåligt med effekt kommer jag ihåg men den gick på blandningen. När han kom hem på söndagmornarna var det mesta av innehållet i tanken slut. Så han brukade helt enkelt låta bilen gå på tomgång till tanken var tom. så han kunde slå i bensin och starta upp den på nästa gång. Konstigt nog håll motorn för behandlingen åtminnstone så länge han hade den kvar. Dåtidens v-åttor var tydligen sega. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.