AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.448

Hur lossar jag den sista fälgbulten?

6
mäf
320i 95
Tja. Ska för första gången byta till vinterdäck på min 320i från 95, m3 fälgar sitter på.
Jag han lossa på 5 bultar o sen kommer det en konstig en som jag aldrig sett. En sån konstig finns på alla däck och jag vet inte vilket verktyg som fungerar till det.

Ser lite rundt ut först o sen börjar 6kanten .
Ma
16
Matsz4
330 e90
Borde vara fälgås kolla i verktygssättet
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Du har nog lossat 4 antar ja, sen är den 5:e en låsbult som du förhoppningsvis har en speciell hylsatill?? brukar finnas i bagage, handskfack ngt dörrfack o.s.v lyckatill =)

6
mäf
320i 95
Tack, visst var det den 5e :) Har sökt igenom kärran men inget annat än skräp hitta jag :)
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
usch då, då har du lite jobb att försöka ta bort dom utan låshylsan, vi har gjort de nästan dagligen på jobbet nu vid däcktiderna e det vanligt förekommande..

6
mäf
320i 95
Verkar va krångligare än jag trodde :(
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Aj aj aj...

Inte det lättaste att få bort en låsbult... kontakta en fälgtjuv, he he!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det finns knep att få bort låsbultar!
Försök beskriv lite tydligare, eller visa en bild på hur låsbulten ser ut!
De flesta låsbultar brukar gå att slå på en 17 el 18 hylsa över för att sedan lossa.
Visserligen får man "offra" både bult och hylsa, men vill man ha vinterdäck på så får man ju göra det!
Annat hett tips är att åka till lokala däckfirman och hoppas på att de har nyckeln till just dina låsbultar.
Lycka till!!

MVH Patrik
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
hade samma problem igår när ja skulle byta däck på x5:an, hylsan till låsbultarna låg inte ik bilen men firman ja köpte bilen av skulle fixa det, du kanske inte har lika tur...
ki
5
kimboo
318 i Touring E30 -91
Har nyss gjort detsamma på min Alfa 164 som haft låsbult. Dock fick jag inte loss den sista med endast fälgkors, så jag tog i och laddade... hylsan blev förstörd och bulten satt där den satt. Fick dock hjälp i går på en verkstad med tryckluft. Bestämde mig då för att avlägsna hjullåsen runtom. Det är ju inte kul om man får punka och inte lyckas få bort hjulet.

/K
kicken
tjena! det finns "yrkeshemligeter " att tillgå...nr1, offra en hylsa som går att slå på (med måttligt våld)...ta sedan en runddon som går igenom hylsan (vanligen 1/2tum =12,7mm) ...ladda på ett par riktiga slag, som förhoppningsvis gör att bultens kona slår ut fälgens motsvarande hål några hundradels millimeter ?? funkar inte det så värm samma bult till typ 100 grader hastigt /upprepa slaget "måttligt denna gång" ...(tänk på att aluminium leder en väldans massa värme) ..vid en kris funkar denna metod galant ...förutsatt att man är försiktig.....hehe!

kicken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hoppas på att det är BMW:s originalfälglås och åk till närmaste BMW-verkstad - de skall ha samtliga nyckelämnen och därmed kunna lossa bultarna åt dig!

Be dem sedan ta hem två nyckeladaptrar av rätt nummer utifrån vilken som är riktig.

Men innan dess skulle jag rota igenom bilen noga och särskilt titta i verktygsfacket och handskfack etc. efter nyckeladaptern...

Har du pratat med tidigare ägaren?

Mvh
Har du kollat verktygsfacket? Ibland kan hylsan vara inträdd i något annat verktyg...

/Udo Dirkelsniff
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tex tändstifthylsan.Det fick jag erfara en gång efter 1tim våld och en offrad hylsa.

Mvh/Micke
6
mäf
320i 95
Tack för hjälpen. Ringde förra ägaren o han sa var den låg.. igen. Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.