|
|
|
|---|---|
|
Tjena... Kompisen var ute och sladdade lite med sin Alpina B3:a igår och lyckades pajja bakaxlen. Undrar om det är någon som vet om det är någon skillnad på hans bakaxel och tex. en e36 328i-bakaxel. Ska börja spana lite på skrotarna men är ju rätt gött om man vet vad som passar, har hittat en m3-axel men osäker om det är samma... Tacksam för svar //Jonas | |
|
Hej Jonas, det var olyckligt att höra men är lätt hänt... har du mer info om bilen det gäller, modell, år...etc? |
|
|
Lite otur tycker jag nog,borde väl gå med 325/328 e36 om det går att föra över diffspärren från B3:an. Mvh Dic. |
|
|
Det är en Alpina B3:a -95 alltså en 3.0 med 250hk. Har Alpina någon speciell "diffspärr" eller är det samma som någon annan e36:a. 325 tex. finns väl också med diffspärr!?. Annars kanske en M3:axel kan vara något? //Jonas |
|
| ni snackar om diffbroms inte diffspärr... kom igen! | |
|
Ojdå! azkikr!Fel av mig,diffbroms ska det ju givetvis heta.Ber så hemskt mycket om ursäkt. SKii,kan inte säga om Alpina har nån "speciell"diff men kan tänka mig att det är ovanligt på en vanlig 325.Min är utrustad med en 25%ig enligt papper från fabrik.M3 axel borde i alla fall palla men har ingen aning hur de ser ut eller vilken utväxling de har. Mvh Dic. PS.Hur paj är bakaxeln?DS |
|
| M3 3.0 ska ha samma utväxling som 325an har jag för mig, 3,2an har inte samma. | |
|
Det går att köra bilen framåt väldigt sakta, om man gasar på eller svänger så slår det bak i klumpen medans när man backar så låter det som om det kuggar över i bak. Ingen som har någon idé om vad för bakaxel som skulle passa/fungera? //Jonas |
|
|
KUGGSALLAD!? Tror inte att problemet är vilken bakaxel som passar,hissa upp baken och gå igenom alla rörliga punkter.Sitter drivaxlarna fast och inte glappar så är det "bara" att öppna klumpen,sitter en märkning på varje del som man kan byta ut,kolla även kardan knut och fästen. Säger det bara för att behålla original delarna så intakt som möjligt,har han uttag för tempmätning på bakaxeln?Ska finnas några andra detaljer på Alpina som skiljer från en "vanlig" e36 typ stag och bussningar.Om fästena är de samma som alla e36 är det väl bara att bestämma sig vilken väg man ska ta.Har för mig tidigare här på forumet att nån körde sin bakaxel ur fästena så att kardan och splins inte nådde fram,löste sig med nya fästen. Mvh Dic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.