AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.035

Hur lyfter man en E60 med garagedomkraft bak?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag använder alltid gagagedomkraft när jag lyfter bilar och har alltid placerat domkraften under diffklumpen. Men på E60:an har jag inte vågat utan använt domkradtsfästena på sidorna istället.

Detta pga att på E60 är det en massa gjutna kylflänsar på diffhuset, se det 1 på Länk

Vet någon om dessa flänsar håller för bilens vikt eller skall jag fortsätta att använda domkraftsfästena som jag gjort?

/Mats

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
De flänsarna krossas direkt, fortsätt med en sida åt gången...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Varför lyfta i flänsarna på bakkåpan? skjut in domkraften ett par cm till och lyft i klumpen istället eller är den för rund i underkant?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jo det går ju att skjuta in domkraften, men då ser man inte om den kommer på rätt ställe utan att krypa in under bilen. Då är det nog lättare att fortsätta med en sida åt gången.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Precis, lyft i bakre domkraftfästet om du lyfter tillräckligt högt kan du ta både fram och bakhjulet samtidigt (för det var väl av bekvämlighets skäl som frågan ställdes....)

"If you have a hammer, most things look like a nail".
e väl lätt hänt att sabba domkraftsfästena med garagedomkraft? har för mig läst det här på autopower.
bra ställe är ju annars hjulupphängningen, beror förståss på hur den ser ut men som t.ex e32 går det bra Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Är du rädd att sabba sidorna är det bara att shoppa loss på Biltema. Har en jackpad för 60kr eller vad det nu var.
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vigg0 : Tog en snabb titt på figuren du länkade till - skulle du kunna precisera var i denna figur det är lämpligt att lyfta? Hängde inte riktigt med där.
slangen, man sätter jackpaden under den. kanske inte går på en e60 fast det borde det för de har ju ännu köttigare hjulupphängning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok - fungerar fint. Man får väl bara tänka på att var lite noggrann vad man sätter jackpaden (så den inte börja glida på bärarmen - men detta är ju iofs något man alltid skall vara noggrann med oavsett lyftpunkt). Samt att lyftpunkten är fjäderbelastad - vilket heller inte borde vara något problem sålänge inte någon står och hoppar i bilen samtidigt som du lyfter - men har du det så har du troligtvis ännu fler problem runtomkring dig :-)

E34/E32:an var den sista 5/7-serien med bakåtriktade bärarmar och BMW har nu gått över till multilänk upphängning där bak (som många andra biltillverkare och som möjliggör en bättre design av hjulupphängningen än vad bakåtriktade bärarmar kan göra).
Här Länk är en sprängskiss på E60:s bakre hjulupphängning.
jo fick vara lite noggrann på 750an minns jag, på e30 är det mer simpelt. det som e bra är iaf att det garanterat håller.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Lyfter denna gamla fråga igen.
Jag skall byta fjäderben runt om och behöver ha upp bilen på pallbockar.

Frågan är den samma som tidigare.
Kan man lyfta med garagedomkraften under diffen? (Givetvis i huset, ej i kåpan)

På Z3an är det ju bannlyst att lyfta i diffen, om man inte vill riskera ett sprucket golv.

Så gissningar undanbedes ;) De kan jag göra själv :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.