|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Eftersom jag har tråkigt här på jobbet så tänkte jag författa lite reflektioner om min nya bil och mina kontakter med BMW hittils. Först kan jag säga att jag hittils blivit ganska imponerad av det jag upplevt. När jag i början av september klev in i BMW-hallen så trodde jag inte att jag skulle äga en bara nån dag senare, det kändes som en annan värld på nåt sätt. Jag, som tidigare ägt en Opel Corsa 91, och en Golf VR6 Syncro, skulle helt plötsligt kanske få provköra en BMW. Jag hade noga scannat nätet efter bilar och visste precis vilken bil jag skulle provköra. Efter att ha kollat av den grundligt utvändigt så närmar sig säljaren Owe försiktigt och undrar om den där kan vara nåt för mig... Efter att ha missbelåtet konstatera att den har en lite inpyrd röklukt så hade jag inget att anmärka på interiören, det var perfekt. Att det var Steptronic hade jag haft som tydligt urvalskriterium. Att det var en IX var heller ingen nackdel eftersom jag var van med drivning överallt och nog inte skulle kunna ha nåt annat egentligen. Som tur var kollade man bilens svagheter innan och kollade baklucka och motorhuv grundligt. Det visade sig vara tydliga angrepp på huven som dom helt missat och jag upptänkte även ett pyttelitet angrepp på bakluckan. Inga problem hojtade Owe, det fixar vi om du tar bilen. Efter provturen så kom man tillbaka med ett leende på läpparna. Det var verkligen som att köra en _riktig_ bil, något som man hade bara drömt om när man satt och skumpade i Corsan, eller när man satt i sin slitna VR6. Efter långa diskussioner med mig själv och med Owe bestämde jag mig. Det var nu eller aldrig. Detta tillfälle skulle inte återkomma. En 01 IX, svensksåld, en tidigare ägare och steptronic samt 9200 mil. Jag bestämde mig. Betalade, mest kontant, mindre med lån. "Så här brukar folk inte göra", skrockade Owe, det var minsta kontantinsatsen oftast. Jag hatar att låna, kontrade jag. Tid beställdes hos plåtverkstan för byte av huv och lucka. Körde bilen flitigt dom första veckorna, sen tyckte jag att det var dags att åka till Morbror och undersöka den mer noga. Efter ett tag på lyften konstaterade vi att den ser ju väldans bra ut, men vadnu! Morbror hittade rostskada på ena dörren som jag missat, och även en ful rostlagning på A-Stolpen som jag totalt hade missat. Ringde omedelbart till plåt-gubben och han noterade dessa saker, men sa att A-stolpen nog inte skulle gå på garantin. Ändå bokade jag upp även att laga den, så kunde det bara inte se ut. Samtidigt kom jag på att bara en larmdosa fanns, så jag ringde Owe och en ny beställdes. Inga knussler där inte. Efter nån vecka så fick fläkten spatt och gick inte alls, eller för fullt. VAFAN tänkte man, ska AC'n vara trasig också, typiskt... Tog dock bara 5 minuters sökande här på forumet för att konstatera att det var fläktmotståndet som var paj. Fick tid på verkstan och sa att motståndet nog var trasig. Fick svar tillbaka att du verkar ha koll, jo dom brukar pajja riktigt ofta tyvärr sa man :P (Då hade jag haft min första BMW mindre än en månad...) Veckan senare och samma vecka som jag hade tid hos verkstan körde jag förbi ett vägbygge och höll på att skita i byxan när jordens knall hördes, det var en sten av modell stor som hade slagit ner på framrutan. Mutter Mutter tänkte jag, bara det inte spricker så går det nog att fixa. Ringer 118118 och frågar efter glasmästare och bokar tid dan efter.... Under samtalet hörs "knäck, knäck" och det spricker upp ca 7cm på varje sida om stenskottet. Jaha sa glasmästaren, det blir en ny ruta va? Sur som fan sket jag i det för tillfället och tänkte för mig själv att jag kör väl tills hela rutfan spricker då innan jag byter. Glider in på plåtverkstan och lämnar in bilen för byte av motorhuv, baklucka samt ena dörren på garanti och samtidigt ber jag dom lackera A-stolpen också. Han kikade lite och sa att dom nog måste ta ur rutan för att kunna komma åt att laga. Fantastiskt sa jag, då kanske ni kan byta ruta också? Visst sa han, och sagt och gjort, även det bokades upp. Summa sumarum, 1800 :- i självrisk för rutan, 1000 kr för lackering av a-stolpar. Inte så blodigt tyckte jag att få allt detta fixat för den pengen. När jag kom tillbaka efter en vecka visade det sig att lackeraren inte ens fakturerat plåtverkstaden för A-stolparna, så dom fakturerade inte mig heller för det (dom hade kunnat gjort det ändå för att tjäna extra pengar!). Glad i hågen efter detta så åker jag till BMW för att hämta nyckeln och Björn hämtar, kodar in och visar mig allt hur vänligt som helst. Där kom en 1700:- freebie till. Med min otur så fick jag ett klonkande ljud i framvagnen efter ytterligare nån vecka och då kände jag, MISÄR! Är det sant som dom säger, att BMW ägare bara står på verkstäder hela tiden.... Nåväl, även detta klaras av på ett ypperligt sätt, genom att jag efter samtalet får en tid 2 dagar senare och det konstaterades att krängningshämmaren behövde bytas (ytterligare 700:- freebie) Han hade kollat länkarmarnas status också och dom såg nästan nya ut sa han (puh, det hade man ju hört skulle vara dyrt att fixa) Efter detta skulle man kunna tro att jag skulle vara missnöjd, men tvärtom. Det bemötande jag fått på alla ställen har varit fantastiskt. Vågar inte tänka på vilket mutter jag hade mötts hos en en Saab- eller Volvohandlare. Alla småproblem har fixats och allt har gått på MRF utom glaset. Första riktiga testet av bilen blev ju för nån dag sen när det kom snö i mängder. Tänk, jag hade nästan glömt alla bambi-på-hal-is-bilister som yrde runt med sommarsulor och stoppade upp trafiken. Tur jag hade mina Hakka4 på sen 3 veckor. Försökte mitt bästa för att få bilen att tappa fäste eller kränga, men det var omöjligt. DSC, det verkar vara magi! Och automatlådan, en vår dröm, vad ska man göra med högerhanden? Var det därför månne som den tidigare damen rökte, fick hon långtråkigt av att inte behöva växla? Kan man få långtråkigt i en bil som denna, funderade jag medan jag tryckte gasen i botten under en omkörning med snömodd och isunderlag. Inte ens en liten krängning i sidled. Jaha, här får man passa sig tänkte jag, måste ju kunna stanna också. Slog av på gasen. Ljudet på VR6:an var maffigt och den här är inte sämre direkt. Vem behöver turbo? 4x4 och sex cylindrar är allt man behöver.... BMW har imponerat på mig hittils, hoppas dom fortsätter med det. / JE | |
|
Ja, vad säger man? Lycka till i fortsättningen är väl det minsta! Eller också kan man säga att hoppas du blir lika nöjd med din första BMW som jag blev (är) med min första BMW! Jag hade ingen som helst önskan att äga en BMW då 1979 men upptäckte att jag fick mest fart för pengarna om jag köpte en 3.0S. Köpte således en väl begagnad och kör den dagligen fortfarande! Den har nu gått över 70.000 mil och kommer säkert att rulla många mil till! Mitt nuvarande "mål" är att köra den till 80-90.000 mil! Vi får väl se vem av oss (bilen eller jag) som "tar slut" först! Av olika orsaker blev det sedan som andrabil (förstås) en SAAB 9-3 Aero (i stället för som planerat en E39 M5) och det är en trevlig bil också om än långt från en BMW både vad gäller trevlighet och kvalitet men också för avsevärt mindre pengar! Och det är ju också en parameter att ta med i beräkningen! Per L |
|
|
Eklöf: Härligt att du är nöjd! Undrar lite, köpte inte du bilen hos en BMW-handlare? Fick du inte någon form av 6-månaders garanti? Eller har de tagit allt på goodwill? /ElakaKatten |
|
|
Härligt positiv attityd. Grattis till den och till bilen. Mvh Mikael |
|
|
Gratulerar till bilen. Vilken handlare köpte du bilen hos? ___ Bilen: Länk |
|
| Mugge, köpte på Novation i Uppsala. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.