AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.500

523 -99 som klapprar över små ojämnheter

Sida 1 av 2
min 523a har ett lite märkligt problem, när man åker över t.ex. snö/is som är ojämnt och gropigt/guppigt så klapprar det. låter framförallt innuti kupen men även något utanför om man springer längs med. kan inte placera var ljudet kommer ifrån, antingen från vardera sida eller från mitten. låter inte metalliskt alls utan mer som någon 0.5kgs plastklump sitter löst och slår mot något..

någon som har en aning vad det kan vara för fel?
efter att ha studerat en annan tråd i ämnet verkar det kunna vara bromssköldarna.

ska sätta dit ny nr17 och 18 Länk pga att de lossnat och därför gör att sköldarna skrapar mot skivorna. klapprandet kanske försvinner i samma veva.
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
en kränghämmarstag kan låta hur konstig som helst.
Kolla de

De kallas även pendelstag och stabilisatorstag.
okok får kolla på det om det inte skulle hjälpa o sätta fast sköldarna.
nej verkar inte vara bromssköldarna, detta är mer solidt och mörkare ljud, mer klonkande.

pendelstag verkar en del här ha bytt utan förbättring, bl.a hasso såg jag. har också vibrationer vid mjuk inbromsning i framvagnen, kan det hänga ihop? Läste nåt om bussning till casterstag?
Jo
33
Joejo
528IA E39 -96
Har du fått rätt på det? För min 528ia låter likadant. Vad var felet?

bytte stabilisatorstagen men hjälpte inte.
be
60
beemv
530iA Touring 03
Hade samma fenomen på min 530i'a med klapper i framvagnen vid viss typ av vibrationer ( inte alltid dock). Byte av casterstag var tydligen svaret på det problemet med min bil.

//Beemv
mitt ljud försvinner när man kör över samma gupp men bromsar en aning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja den främre spindelleden var problemet på min 540.

///MVH Hasso
Länk
jag bytte dämpare och dämparlagringar fram, DET BLEV TYST
mjo min bilmek trodde också på dämpare, de kan tydligen börja skramla trots att de fungerar bra.
kj
5
kjos
525i 2004 Automat
Hade samma problem med min 523:a som gått 19000 mil, bytte pendelstag och sidostöd (ser likadana ut men har tydligen olika namn beroende på vilken sida de sitter) nu är den helt tyst.
Enligt BMW i Malmö kan oljud även komma från slitna bussningar i bakvagnen, materialet är inte så dyrt, men reperationen kräver mycket jobb.

52
54
528patrik
528 iA touring -98
på min var det stötdämparna fram, men det var i och för sig en e 34 -92

528 patrik
ma
358
majtii
F36 4-serie
Har haft en glappande styrväxel som klonkat vid ojämnheter.
Im
30
ImP
535im-98(E39)
Förmodligen är det kränghämmarna/Stabilisatorstagen

ImP
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hn hade ju bytt stagen sa han, det är antingen dämparna (mycket troligt) eller så är det någon styrled men det borde de hittat på besiktningen. DÄrför är det mest troligt med dämpare. Och har det börjat klucka från dämparna så lär de knappast fungera särskilt "bra" ...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hur mycket låter det? Jag hade oljud från dörrnäsan när jag körde över ojänheter.

*BAWORAK*
vad menas med dämparlagringar? hittar inget på denna bild Länk

nånting här? Länk

svante, dörrnäsan? den i b-stolpen?
Im
30
ImP
535im-98(E39)
Du får testa, Hade det problemet med min gamla bil, Vw Passat!:P alla vet ju hur deras framvagnar är, fick inte heller något på besiktinigen!!:) Kolla det noga, kan bli dyrt annars!;)

ImP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vigg0> Japp just den. Jag har lindat eltejp runt varje, inte bara b-stolpen, utan även de akre. Blev knäpptyst.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.