AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.014

Funkar biltemas packning på tub?

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Jag ska byta vattenpump och termostat i min bmw nu, och tänkte använda mig av sån där packning på tub för att vara på säkra sidan.

Jag undrar om någon har testat biltemas silikonpackning på tub, är det något att ha, eller ska man köra på tex. hermetite, och vart kan man isåfall köpa det?

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ni får föressten också gärna komma med tips och "lite at tänka på" inför vattenpump- och termostat bytet!

mvh Leon
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du tänker på Permatex Länk packningen antar jag?

Det är Permatex Super "300" - välkänt märke vilket jag har uppfattat som fullt fungerande. Här Länk har du mer info från Permatex hemsida angående produkten. Den sorteras under gasket sealants vilket passar bra här då du redan har en packning och vill bara minimera risken för läckage (det finns gasket makers produkter med de är mer till för tillfällen då du inte har någon packning tillgänglig).
Produkten är uppenbarligen designad för glykol, olja och bränsle och dess temperaturarbetsområde är -54 till 204 grader Celsius vilket är tillräckligt för vattenpump och termostat.

Annars har ju Permatex en produkt som de säger vara gjord för vattenpump och termostathus Länk men skillnaden mot ovanstående produkt är liten känns det som. Den här Permatex Water Pump & Thermostat produkten har väl kanske något högre motståndskraft mot glykol men den verkar mer vara riktad mot tillfällen då du inte har någon packning alls och behöver ett tätningsmedel som kan hantera mycket stora glapp och rörelser i fogen.

Angående Hermetite så tänker på Gul Hermetite - eller den "gula guckan" som den ibland kallas. Har köpt från Bildelar Länk men de saluför inte denna produkt längre.

Min personliga åsikt är att Permatex Super 300 kommer att fungera precis lika bra som tex Gul Hermetite.

Annars har Loctite produkter (en del produkter tillgängliga från Bildelar) såsom Loctite 5699 som är en RTV (härdas i rumstemperatur) silikontätningsprodukt med (enligt Loctite) mycket god beständighet mot kylvätskor (dvs olja,vatten,glykol).

Några tips är att tex vända termostaten rätt och att rengöra ordentligt innan packning och packning-på-tub läggs på. De flesta packning-på-tub vill att man först applicerar guckan på båda sidor, väntar någon minut och sedan sammanfogar de båda bitarna. Sedan väntar man ytterliggare någon minut och efterdrar. Vad som gäller för respektive produkt borde framgå av dess bruksanvisning.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag skulle akta mig för att använda Biltema packning på tub eftersom det är en del jobb med att ta bort pumpen igen om ett halvår för att det läcker.
Har inte provat deras packning på tub men köpte butyl massa på Biltema för att täta husvagnen i tron att butyl är butyl. Efter ett halvår började butylen falla sönder helt uttorkad, det är säkert inte mycket bättre med deras packning på tub.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kolla annars med SEAB Länk som saluför både Permatex och Hermetite (inklusive den gula guckan). Ett annat bra märke är Würth där jag själv köpt Würth DP 300 - men ännu inte använt dock. Loctite 598 finns också som skall fungera bra den också. Tyvärr inga egna erfarenheter - skulle också vilja höra om folks erfarenheter med Biltemas och ovanstående packningslim.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag såg att dom hade plastic paddings packning på tub på clahs ohlssons. Det är ju i alla fall ett känt märke.
Vad tror ni om den?

/ Leon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.