|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss sålt min E39 528-96 (härlig bil men började bli lite gammal) och är sugen att köpa en nyare 325i E46 från 2003 som gått ca 10 000 mil. Till min förskräckelse verkar E 46:an allmänt den lida av en ruskigt massa sjukdomar som t ex rost överallt. Finns det någon ägare som undsluppit rostproblemen eller? Det låter ju som att E46 kan likställas med nån gammal Opel Kadett eller japanare från 80-talet!! =) Skillnaden är att här pratar vi bilar som är mellan 2-5 år gamla. Skulle ni avråda att köpa E46, kan man kalla detta premium? Bilen jag tittat på är annars mycket fin och känns bra i chassi, motor mm. Den är direktimporterad av en reg importfirma och ägs nu av en privatperson. Priset känns rätt, runt 130 kkr, men ett M-test är nog på sin plats om jag skulle få för mig att köpa den. | |
|
Bmwkillen: Ojdå! Tror dina "erfarenhets källor" som du har är väldigt dåligt pålästa och att det är väldigt överdrivna historier du fått höra. Kan lugnt meddela dig att alla E46:or inte är rostiga. Min 330Ci -03, 4000mil, har ifs. aldrig rullat på vintern men det finns inte några tendenser till rost på den. Har även en hel del andra E46 kollegor som heller inte haft några rost problem. Jag har ej forskat i rostproblemen på E46 något vidare mycket men det är ju just pga. jag ej hört att det ska vara något problem på de senare modellerna. Har däremot läst en del om att de tidiga årsmodellerna rostade på bla. bagagelucka och dörrar. Någon annan som har erfarenhet? Mvh Jimmy |
|
|
Har bytat motorhuv på min -05... Det känns lite så där men det är ju en kanonbil i övrigt... Anders |
|
| E46 är bland de vackraste modellerna BMW gjort, har själv ägt en 323 och kan lätt rekommendera en sådan. Köper du en E46 då har helt klart bytt upp dig gentemot en E39'a. | |
|
Brorsans 00:a har inte en rostfläck. Inga andra problem heller, bortsett från en glaslucka i bak som glappar. Tydligen vanligt T-problem. |
|
|
päronens E46 a 00 är ingen rost på men att en Bmw skulle ha så dålig komfort som den faktiskt har enligt mig,tycker jag är dåligt. Jämnför man mot min E39 a som är en 97 a så är de så stor skillnad så de är inte sant. Visst kostade den bra mycket mer men som Grodan sa här ovan så förstår jag inte hur man kan byta upp sig från E39-E46... de är ju en Stor bil Vs en Mellan bil vi snackar om. En stor bil har oftast bättre komfort o så är de i detta fallet så vill du åka flådigt ska du ha en 5 serie :) |
|
|
Bobba: Han kanske syftade på att det är nyare bil och så. e39 känns lite väl gammal. Komforten ska vara bättre på 5serie men sen beror det ju på vilken e46a han syftar på. Finns sedan, coupe, med sportstolar eller std, m-chassi osv. Så det kan lika väl vara så att en 5-serie med tex. m-chassi, std stolar utan armstöd är mindre komfortabel än en 3-serie med std chassi som har sportstolar med halvskin (för bättre bekvämlighet) och armstöd (bara exempel). Men du kanske syftade på nån annan typ av komfort? För övrigt, min har ingen rost eller liknande..är glad för det :) /// Bimmarkomanen |
|
| som alltid beror det på vad man är ute efter. E 39 har säkert bättre långfärdskomfort, något lägre ljudnivå osv..men denna gång är jag ute efter en mindre lättare bil med mer körglädje, mer distinkt och där är E39 daterad jämfört med E46. Är sugen på en 330 nu, men de är rätt överprisade tycker jag, iallafall de som säljs i landet! Man kanske ska hämta en från Tyskland eller avvakta lite för att se om det dyker upp nått intressant.. | |
| jag har en 320 00 och den har helelr ingne rost.. ända felet hittils i min äga har varit att bromsbeläägen är slut | |
|
ingen rost här heller. Enbart stilrent!!!! |
|
|
Vi har en -03 som har rullat 15000 mil och det har varit väldigt glest mellan tvättarna. På den hittade jag ingen rost vid en noggrann inspektion nyligen. Det verkar ju som att kommer det så kommer det oavsett hur man sköter bilen. Orsaken till rosten finns liksom där under lacken redan från fabrik. Så de som inte har börjat rosta de första åren kanske klarar sig länge. |
|
|
nej jag menar ej komfort i sätena utan hur själva bilen är. Upplever 3 serien som lite stötig o även fast jag har 18" alufälgar med 245/35 fram o 265/35 bak så är min inte alls särskilt stötig lr beter sig konstigt med den låga profilen gentemot päronens mer normala däck. har åkt några olika e46 or touring och sedan o upplever dem alla som lite små stötiga o lite väl högt ljud i cupén,dock är 325 de "värsta" jag åkt när de gäller e46 men att 328 lr 330 skulle bli tystare har jag svårt att tänka mig... Vet inte heller om de är så i alla e46 or men ljudsystemet är ju helt kasst??? säger inte att e46 är dålig men har du haft en e39 som jag tycker är Mbra komfort i så hade ju inte jag valt att byta till en mindre bil ivarjefall. Dock min åsikt! :) |
|
|
Har en 320T -02 som gått 9500 mil snart. Mycket nöjd!! Underbar bil med både komfort o körglädje. Inte heller någon rost eller andra fel. Spårvagn är säkrare men tråkigare |
|
|
Jag måste tyvärr lägga lite negativa kommentarer. Om man som jag använder bilen och låter den stå ute så får man problem. Faktum är att BMW rostar men det beror inte på dåligt rostskydd utan dålig tillverkningsprocess. BMW har länge haft problem med galvaniska släpp på bagagelucka och dörrar. Huven har också ett konstruktionsfel iom att den ligger mot strålkastarna och rost uppkommer då lacken slits bort. Fler vanliga fel på BMW e46 Rost på B-stolpe (2*150 kr) Rost under fönster lister (2*150) Krackelerade strålkastar glas (kanske åtgärdat efter 02 ?) Knäckta bakfjädrar Termostat Fönsterhissar Vibrerande bromsar fram Som sagt innan på är detta fel som åtgärdas av BMW på goodwill vilket gör mig till en fortsatt mycket nöjd BMW ägare. Att byta lister för 300 spänn kan jag lätt leva med. |
|
|
320 -01 10.000 mil, pendlarbil Har gått igenom standardbristerna: * Brustna bakfjädrar * Korrision på bländare B-stolpe * kärvande bakbromsar (generellt problem om man använder dem för lite) Annars problemfri. |
|
|
måste även tilläga en negativ sak också (du får inte tro att jag hatar e46 för så är de ej) o de är att de knirrar ofta inne i cupén, kommer de ifrån bältena,lr fönsterrutorna lr va är de som låter? också på samtliga e46 or jag åkt. |
|
| En 3:a hade det säkert blivit för mig igen om inte familjen behövt större utrymme. Har haft 2 st e46.or ståendes ute utan varken rost eller gnissel i kupén på det hela taget bra kvalitet. 5:an är komfortablare, tystare, lyxigare och framförallt större, medan 3.an är rappare och "busigare". Fr om -02 är styrning och standardchassie ännu rappare. Det beror helt på vad du uppskattar i bilkörningen huruvida du tycker e:46.an är bra men kvaliteten är det inget fel på. 5:an är ju oxå en suverän bil, på sitt sätt. | |
|
tycker Freude am Fahren har helt rätt..visst är 5:an lite tystare, mer komfort osv..men E46 är rappare, roligare, lättare och känns mer modern i designen. För mina behov känns E39 för stort helt enkelt. Nu är det dags för en mindre bil med mer körglädje! |
|
| Bmwkillen1: Var den bilen du tittade på silvrig, fanns i linköping samt hade navigationssystem? | |
|
Har haft två e39or, bägge 530 med m-paket och bytte i somras mot en e46a 330 iofs en cab så jämförelsen är väldigt dålig. 5-serien är en storbil med mycket komfort och är härlig att åka långt med, tysta och väldigt bekväma. Min cab är ju då lite mindre komfortabel iom den mindre karossen, mindre baksäte och bara två dörrar. Men oj vad mycket roligare den är att köra. 5:an är kul den med, men 3:an är livligare och låter med, kan ju bero på sportavgassystetmet förståsss :-) Men det är svårt att säga så där rakt av vilken som är "bäst" det beror ju på så mycket. Bägge är väldigt bra bilar som riktar sig till lite olika förare skulle jag vilja säga. Niklas Fransosen |
|
| Köper du en från 2003 har du ju rostskyddsgaranti till 2009, BMW är oerhört generösa med den, så även om din nya pärla skulle rosta någonstans kan du räkna med att få det åtgärdat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.